Nästa artikel
Vilken bil tror du blir en framtida klassiker?
Läsarfrågan

Vilken bil tror du blir en framtida klassiker?

Publicerad 2 januari 2021
Nu är det upp till dig – kommentarsfältet är öppet!

Vi är nog många som går och drömmer om att göra Klippet med stort K. Ett bortglömt garagefynd, kanske, eller att helt enkelt köpa en ny eller begagnad bil billigt och sedan bara luta sig tillbaka medan den ökar i värde.

Men det går en tunn linje mellan framtida klassiker och en bil som bara fortsätter tappa i värde utan att någonsin öka.

Vilken modern bil tror du kommer bli en framtida klassiker, som är välkommen på bilträffen om 20 år och som också ökat en del i värde? Skriv i kommentarsfältet!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2021-01-02 20:00
N-iklas

Vad är en "modern bil"?
Den frågan är väl inte helt självklar.
Ska det räknas på årsmodell eller baseras på teknik och design?

Ett avvikande utseende som inte följer den allmänna trenden är nog rätt nödvändigt.
Samtidigt som det ska vara en vanlig överkomlig modell och ändå inte en som säljer i "VW Golf volymer".
Inte så väldigt många passar in på den beskrivningen.

Det bör väl inte vara en som det då fortfarande vimlar av, 20 år är inte speciellt gammalt, räknat på gammal erfarenhet, men dagens bilar tycks prioritera kortsiktighet hos första ägaren och låga kostnader för tillverkaren, det låter inte direkt lovande för långsiktig livslängd, det där med rost på Volvo V90 som det skrivs om är ju ett tecken i tiden, det var ju väntat, men många sa när den var ny att det inte skulle hända oavsett hur det såg ut, det hände, så...

#m • Uppdaterat: 2021-01-02 21:36
amullo

Toyota GT86/Subaru BRZ
Alpine A110
Porsche Taycan
Tesla Roadster (1a gen)
MB SLS måsvinge med valfri motor

Lite dåligt utanför specialbilar. Nya XC90 kommer nog bli lika klassisk som gamla XC90. Dock lär den mest klassiska Volvon i "modern" tappning bli XC70II 2014-2016.

#n • Uppdaterat: 2021-01-03 00:03
A.L

Tro mig N-iklas. Det var många som protesterade mot det svaga rostskyddet på V90 -likväl som att släppa ut XC90 på SPA-plattformen ett år för tidigt (med allt vad det här inneburit i form av barnsjukdomar)

Men som alltid är det ekonomin som styr. Volvo kunde inte vänta (Ford hade redan försenat utvecklingen) och därför fattade ledningen beslutet att sätta den i produktion.

MVH AL

#o • Uppdaterat: 2021-01-03 09:13
Pi

Med N-iklas definition, som inte är orimlig, skulle nog t ex Opel Adam kunna vara en av aspiranterna. Lite som dåtidens Fiat 500 och Fiat 600 även om den relativt sett ligger i en helt annan prisklass. Vi kommer nog att se denna typ av bilar i alla pris- , biltyps- och storleksklasser. Sen varierar det givetvis också mellan olika länder och kulturer.

#p • Uppdaterat: 2021-01-03 15:12
gmogmo

Mini coupe.
En meningslös variant av en lite finare standardbil.

#q • Uppdaterat: 2021-01-03 17:06
N-iklas

Opel Adam, ja kanske, speciellt Rocks versionen som är milt sagt "avvikande", det är nog inte helt omöjligt att den i framtiden kan bli något som knappast tappar i värde.
Astra-Corsa OPC och Cascada kanske också, pga. PSA affären har värdet på de före den ökat.

#r • Uppdaterat: 2021-01-03 17:40
Peter E

Skulle tippa att Audi med femcylindriga motorn. Rs3 och TTRS kan bli en klassiker. Precis som "gamla" Quattro.

#s • Uppdaterat: 2021-01-03 18:32
Världens vackraste man

"Nya" SAAB 9-5. Många gillar SAAB. Få exemplar finns av denna modell. En elegant framtidsmodell som självdog. Jag tror att de bilar som finns kommer att bli rejält ompysslade av entusiaster.

#t • Uppdaterat: 2021-01-03 18:54
saabnisse

Jag måste också säga Saab 9-5 NG både Sedan och kombin som tillverkades i så få exemplar för att GM aldrig begrep att det var den som skulle bli bästsäljaren, trots att 80% av 9-5 OG var kombi!
Sedan kan jag hålla med N-iklas, Opel Adam var värd ett bättre öde och kommer säkert att bli en framtida klassiker.
Men som junkers skriver kommer säkert elektroniken att sätta en funktionssätt på alla bilar i vår tid.
De bilar som inte gått till mullbänken kommer att enbart vara skådebröd!
Kanske kommer någon primitiv konstruktion att vara körbar?l

#u • Uppdaterat: 2021-01-03 21:29
N-iklas

Adam har förresten fått toppbetyg av TÜV för bilen med minst antal fel i storleksklassen, i princip sedan den kom, fortfarande 7 år gammal noteras den för minst fel i klassen och den tar förstaplatsen inför 2021 likaså.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.