Nästa artikel
Bilvärldens bästa finess – enligt läsarna?
Läsarfrågan

Bilvärldens bästa finess – enligt läsarna?

Publicerad 24 december 2020
Nu är det upp till dig – kommentarsfältet är öppet!

Läsarfrågan är en möjlighet för er läsare att säga vad ni tycker. Kommentarsfältet är öppet.


Biltillverkarnas listor över tekniska finesser verkar bara bli längre. Att få tag på en ny bil som inte har dödavinkelnvarning, uppkopplat infotainmentsystem och adaptiv farthållare är ganska svårt.

Men frågan är hur många av finesserna som bilägarna faktiskt använder till vardags – och verkligen har glädje och nytta av?

Vissa värdesätter komfort och säkerhet och lägger därför pengarna på massagestolar eller dödavinkelnvarning. Andra struntar helt i det och satsar på ett sänkt sportchassi istället.

Nu är det upp till dig – vilket är den bästa tekniska bilfinessen enligt dig, som du själv älskar att använda till vardags? Skriv i kommentarsfältet!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-12-24 23:42
40-talisten

Minns första bilen med servostyrning och centrallås. Vilken lyxkänsla! Men ingen AC då...

#w • Uppdaterat: 2020-12-25 00:15
Thommys

Håller med 107Carlsson. Letade genom kommentarerna om någon hade nämnt det. Bara 1 person. Det tyder på att ingen annan kände till hur det var att köra en bil utan servostyrning.

Annars tycker jag att det gått så långt idag att vissa saker är för mycket istället, som den där funktion som bromsar bilen om man närmar sig en kantlinje. Det var perfekt när det bara durrade i ratten. Nu skräms bilen i stället. Sedan plingar det för mycket också. När farthållaren är på så styr bilen själv, men bara när den finner kantlinjer, om inte, plingar den. Plingar gör den också om den tror att jag inte håller i ratten, fast jag gör det. Sedan pendlar den lite hit och dit i filen vilket ger lite åksjukekänsla också. Den kan även plötsligt bromsa ner farten för att den tror att det blir en lägre hastighetsgräns, utan att det blir det. En plåtbrevlåda i en ytterkurva skapar plötsligt ett kraftigt plingande. Självklart tror bilen att jag ska köra in i den. Och på tal om brevlåda. När jag tömt min egen brevlåda på väg hem så avslutats turen med ett hiskligt plingande eftersom jag inte ids sätta på mig bältet de sista 200 raka metrarna upp till huset på min privata väg. Så nu mer när man är ute och kör så är det inte så avkopplande som det var förr då man kunde sitta i sina egna tankar och filosofera. Utan nu blir man störd och uppretade av bilen stup i ett i stället.

Jo en grej är rätt bra och det kunna se hastighetsmätaren i vindrutan. Men det fungerar dåligt med polaroidglasögon.

#x • Uppdaterat: 2020-12-25 08:45
Pi

Skall vi gå tillbaka till väldigt "basic" saker som var mer eller mindre en revolution när det kom och som vi använder varje gång vi kör bil idag så är det otvivelaktigt skivbromsarna och sen servot till dessa. Sen är det väl inget man "älskar" men ni som inte upplevt mekaniska trumbromsar kan inte förstå bl a bromseffektiviteten och servicebehovet för dessa - så de borde nog "älskas" mera...:) Sen finns det ju massor av modernare saker varav de flesta redan nämnts men både servostyrning och AC förtjänar nog att nämnas som ett par bra exempel. Och alla vet nog redan vad jag tycker om den adaptiva farthållaren...:) Bilarna har helt enkelt blivit allt bättre och bekvämare att köra - det är inget att diskutera. Men kanske inte jämt roligare att köra men det är en annan sak.

#y • Uppdaterat: 2020-12-25 09:39
A.L

Bilbälte, Krockkudde, Autombroms, ABS, ESP, bakåtvända barnstolar, whiplash-skydd, AC och - hmmm ljudisolering;-)

MVH AL

#z • Uppdaterat: 2020-12-25 10:17
Thommys

Vist är ESP imponerande. Nästan magiskt. Hittar grepp som man knappt trodde fanns för att räta upp bilen. Men det är ju inte något som hjälper mig varje gång jag kör bilen.

#110 • Uppdaterat: 2020-12-25 16:45
SnookerPro

Om jag strikt ska följa frågan ("Vilken är den bästa tekniska bilfinessen enligt dig, som du själv älskar att använda till vardags?"), blir mitt svar farthållaren. Det är outhärdligt att köra en bil utan farthållare. Om jag däremot får utvidga mitt svar och väga in andra aspekter i sammanhanget (såsom säkerhet), faller mitt förstaval på ABS-bromsarna (nu för tiden kombinerade med antisladdsystem). Efter ABS-bromsarna (och antisladdsystem) följer ett getingbo bestående av säkerhetsbälte, farthållare, krockkuddar, servostyrning, klimatanläggning och centrallås.

#111 • Uppdaterat: 2020-12-25 19:52
keoh

Framhjulsdrift

#112 • Uppdaterat: 2020-12-25 21:56
John2008

Farthållaren!

#113 • Uppdaterat: 2020-12-26 06:19
SKF

Jag tycker nog att GPS navigationssystem är den bästa nya finessen. För mig ger GPS en större trygghet när jag kör i nya områden där jag annars inte hittar. Det kan vara både ute på landsbygden och inne i städer.

#114 • Uppdaterat: 2020-12-26 09:42
wikstmik

Adaptiv farthållare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.