Nästa artikel
Vi reder ut: Därför misslyckas Toyota Yaris i älgtestet
Nyheter

Vi reder ut: Därför misslyckas Toyota Yaris i älgtestet

Publicerad 30 november 2020 (uppdaterad 30 november 2020)
Anders Helgesson svarar på läsarnas frågor kring Toyota Yaris misslyckande i undanmanöverprovet.

I senaste testet av småbilar visade det sig att Toyota Yaris inte klarar undanmanöverprovet särskilt bra. I testet, där vi simulerar till exempel ett utspringande barn som springer ut och som föraren måste väja för.

Vi har fått in flera frågor från läsarna som testledaren Anders Helgesson svarar på i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna här ovan eller läsa sammanfattningen här nedan.

Om ni hade kört fortare hade bilen förmodligen klarat undanmanövern bättre?

Ja, det stämmer. Ju mer vi ökar hastigheten desto större är chansen att bilen understyr. Det gäller alla bilar. Hade vi höjt tempot hade den förmodligen understyrt, men det är inte det vi vill undersöka. Vi vill undersöka när den kan klara av manövern och det gör den ju inte om den understyr för tidigt – till exempel om vi kör in i 100 km/tim istället för 70. Då missar vi första svängen och då går bilen bara rakt fram. 

Vi tar bilen till sin gräns och den ska vara ”snäll” fram till sin gräns. Den ska inte vara som en huggorm som Yaris är. Den ska vara trygg och det är inte Yaris. Vi tittar mer på beteendet än på hastigheten.

I andra tester har Yaris klarat sig mycket bättre, det måste ju vara ert test som det är fel på?

Vi lastar alltid våra bilar och kör i undanmanöverprovet vi haft sedan uppemot 40 år, och som Christer Glenning utvecklade. Det används även av Årets Bil-juryn. Det går inte att jämföra rakt av med andra undanmanöverprov. Det ska vara identiska förhållanden och identisk last. Vi jämför dessutom med de bilar som deltog i det här testet och de klarade provet mycket bättre.

Varför har Toyota gjort så här?

De har fått mycket kritik för att vara tråkiga att köra och nu har Toyota tagit i från tårna. Men istället blev bilen lite för överstyrda. Det är egentligen inget problem om bilen har ett snabbfotat antisladdsystem som kan sortera ut problemet. Det är där bilen brister.

Vi har testat Toyota Camry som har ett annat beteende. Den går mycket lugnare och är främst utvecklad för USA. Där kanske man inte uppskattar körglädje på samma sätt och behöver inte lägga ned så stor möda på antisladdsystemet.

I filmen ser det ut som att ni svänger in väldigt kraftigt?

Det är överraskningsmomentet som är grejen. Provet ska undersöka hur bilen reagerar när föraren blir överraskad. Det är därför vi kör testet så aggressivt som vi gör med en abrupt styrrörelse. Blir man överraskad är det så föraren kommer göra. Högst sannolikt släpper man också på gasen vilket även vi gör under provet. 

Hur ska problemet lösas?

Vi tror att problemet går att lösa genom att programmera om antisladdsystemet. Det ska vara lite mer konservativt och slå till snabbare.

Läs också: Nya modellen misslyckas i älgtest: ”Inte acceptabelt”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-11-30 18:17
L West

En VW-fantast i en Toyota! Där har vi det!

#m • Uppdaterat: 2020-11-30 18:24
Simon no1

Peter E, har du en förklaring eller vill du bara spela dum?

#n • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Undrar om dom där biltestarna är i maskopi.
För konstigt nog uppvisar bilen samma beteende i TV:s test och blir underkänd med samma förklaring till orsaken.
Men det kan så klart inte vara bilens fel, eller vad tror du Simon no1. Du behöver onekligen läxa upp TV också.

#o • Uppdaterat: 2020-11-30 19:21
Peter E

Förklaringen är Simon - eftersom vi människor är olika så kommer vi också köra bilarna olika.
Att Toyota uppenbarligen inte har räknat med att man ska vrida häftigt på ratten, ja det räknar jag till att det är människor som utvecklat bilen. Och eftersom det/vi är människor med förtjänster o brister så kan ibland det bli sådana här resultat.
Jag tror att människorna på Toyota kommer göra förändringar i antisladdsystemet för att få bilen något mindre styrbenägen och på så sätt undvika häftiga sladdar med bakvagnen.
Så att även de människor som vrider på ratten snabbare än människorna på Toyota gör kan känna sig säkrare.

Hur ser din förklaring ut Simon no1?

Är det en konspiration mot Toyota?

#p • Uppdaterat: 2020-11-30 20:42
Dana

Kanske borde göra fjädringen lite mjukare så bilen kränger lite lätt. Nu är den ju i princip helt stumm och plågsamt stötig.

#q • Uppdaterat: 2020-11-30 22:37
Simon no1

Peter E, tack för ett vettigt svar och förmodligen har du rätt i att Toyota kommer att programera om bilens antisladdsystem, men det jag pratar om är varför vissa klarar 74 km/t utan större problem och här har man problem redan i låga hastigheter?

Att det skiljer på hur de kör är inte bra i test utan alla skulle köras exakt lika, jag förstår att det är nästan omöjligt och jag antar att du lika väl som jag vet att man kan provocera fram uppträdande, man kör sådana här tester i flera länder men av någon anledning är det oftast här i Sverige det upptäcks, är vi bättre på att köra, eller bättre på att provocera?

Jag har ju haft väldigt bra insyn i Toyota under många år, tyvärr har min kontakt slutat så jag har inte samma möjlighet att få info idag, men tar du TV test av Rav4 så gjordes det om av Toyota utan problem, däremot så valde man att omprogramera bilen ändå då man vill ta seriöst på att någon misslyckats

Så det kommer säkert att bli något liknande här, å jag har ännu inte fått svar från VIB på mina bilder

Vi får avvakta och se vad resultatet blir

#r • Uppdaterat: 2020-11-30 23:03
A.L

Simon. Ja en anledning till att resultatet skiljer sig åt kan ju vara att de utförs på olika sätt. I ViB (Och tydligen även TV) sladdar bilen brett och studsar. Resultatet i ViB eller TV blir ju inte annorlunda enkom för att det förekommer andra körprov som körs enligt en annan metod där resultatet ser annorlunda ut. Det är ju ungefär lika bakvänt som att krydda pepparkaksdegen med salt och därefter jämföra med en som är smaksatt med socker och sedan påstå att det är smaktestarna som uppfattar smaken fel. ViB kommer fram till att kombinationen med salt inte är någon höjdare, och argumenterar därför för att Toyota skall tillsättas socker istället. Då kommer också Toyotas pepparkakor smaka lika gott som konkurrenternas. I nuläget gör de inte det och det är inte på grund av att salt i pepparkaksdegen är gott utan tvärtom blir äckligt för de allra, allra flesta.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2020-12-01 10:05
Simon no1

A.L, håller med dig om att den bör uppträda så bra det går, däremot vill jag själv inte ha en understyrd bil, jag vill att bilen lyder, en sladd går alltid att häva, värre när det inte styr, då blir du ofrivilligt passagerare

Ps, lite kul liknelse :)

#t • Uppdaterat: 2020-12-01 10:12
A.L

Simon. Ja där har alla olika tycke och smak. Med framhjulsdrift är även jag positiv till överstyrning. Men hos Yaris tycks det finnas fler problem än att bilen överstyr. Men det kan vara kopplat till en för hög maxlast.

I vilket fall tror jag att Toyota kommer bygga om bilen eftersom sådan här publicitet inte är positiv.

MVH AL

#u • Uppdaterat: 2020-12-01 10:47
Hans Berglund

Toyota har väl samma val som MB A-klass, antingen döpa om bilen till volta eller så göra någonting åt den som MB gjorde

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.