Biodiesel skulle bli skattefritt, vad hände?

17 inlägg 0 nya
Biodiesel skulle bli skattefritt, vad hände?

Hej allesammans! Med det nya året kom som många av er kanske vet, höjda skatter på både bensin och diesel. Dock innebar 2018 även att både biodiesel och etanol skulle få sänkt skatt från och med första januari 2018. Enligt teknikens värld skulle dessa drivmedel bli skattefria, se: http://teknikensvarld.se/etanol-och-biodiesel-blir-skattefritt-nasta-ar-435488/

Idag har priset på etanol sänkts med runt 22 öre, medan priset på HVO100 till min förvåning höjts(?) med 26 öre, lika stor höjning som för vanlig diesel. Vad hände? Jag trodde att HVO100 var biodiesel, eller har jag missförstått? Se bifogad bild från preem där man höjde priset på HVO100 med 26 öre idag. Även Cirkle K höjde priset på HVO100 med 26 öre, se bild.


Skulle inte förvåna mig om det är RME som klassas som Biodiesel och HVO100 klassas som... HVO100, eller något sådant.

Jag noterade samma prisförändring då jag tankade bilen i eftermiddags med HVO100. Jag trodde i min enfald att priset på HVO100 skulle sänkas / göras än mer attraktivt för att möta de klimatmål vi har bundit oss vid i Parisavtalet. Men icke! Som jag har förstått saken så har man sänkt priset på RME dvs rapsdiesel med 1,22 kr idag medan de övriga bränsleslagen HVO100 inkluderad har fått det vanliga årliga procentuella uppräkningen med ca 2% per år vilket, över tid, med "ränta på ränta" effekten leder till enormt stora prisökningar. Regeringens miljö / klimatpolitik är något som jag verkligen inte greppar!

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Tankade nyss bensin 28 öre billigare än diesel.
Käns som bra. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Äntligen..

HVO 100 är en form av biodiesel av andra generationen, men brukar sällan kallas just biodiesel, utan benämns oftare som syntetisk diesel eller förnyelsebar diesel. RME (raspmetylester), första generationens biodiesel, är det som i Sverige som oftare brukar benämnas biodiesel och B100.

Jag har kollat runt på sidorna hos många av leverantörerna av drivmedel, alltså tankstationerna, men det verkar som om de största kedjorna, upphört med försäljning av RME, för det finns inte att söka på kartorna och inga priser ligger heller ute. Däremot finns RME ofta kvar hos de mindre kedjorna, men där presenteras inga priser på deras sidor.

RME är ju som sagt skattebefriat i och med det nya året och det kommer göra någon krona lägre pris per liter. Jag återkommer med exakt prissänkning, när jag fått nya prisuppgifter från företaget där jag är kund.

Att HVO 100 nu också höjts i pris, kan tyckas märkligt trots fortsatt skattebefrielse, men det beror på att priset på drivmedel ökar varje år med inflationen plus två procentenheter.

Det som är intressant att veta är att Etanol (E85) och biodiesel, alltså RME, delvis varit befriade från energiskatt redan tidigare år (E85 var helt skattebefriat mellan 2015-01-01 - 2015-12-01). Se https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/energiskatter/energiskatterpabranslen/skattebefrielseforbiodrivmedel.4.2b543913a42158acf800021393.html

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Styggavargen wrote:
Äntligen..
Ja visst är det bra att bensinen gått upp med 28 öre och dieseln bara med 22...

*Robban

Trist att biogasen verkar glömts bort.
Får se vad de nya priserna blir för 2018, verkar inte som priserna uppdaterats där.
Av alla dessa bränslen som listats ovan så är sannolikt biogas det som är vettigast.

"400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor"

Reverend Benny wrote:
Trist att biogasen verkar glömts bort.
Får se vad de nya priserna blir för 2018, verkar inte som priserna uppdaterats där.
Av alla dessa bränslen som listats ovan så är sannolikt biogas det som är vettigast.

Förutsatt att man har en mack i tillräcklig närhet. Det är ju synnerligen begränsat med den varan tyvärr. Likaså HVO - växer inte heller på träd (eller, höhö, det gör det ju...).

Så vitt jag vet så är biodiesel ”skattebefriat” men inte vid pump utan du får dra av det i deklarationen.

Swemba wrote:
Så vitt jag vet så är biodiesel ”skattebefriat” men inte vid pump utan du får dra av det i deklarationen.

Ja, företag kan dra av det på deklarationen, men inte som privatperson. Jag tankar RME privat hos företaget Ecobränsle och priset jag nu betalar är 13,06 kr/ liter (inkl. moms) mot 14,16 kr innan årsskiftet. Skillnaden på priset är alltså en sänkning med 1,10 kr/ liter, och det beror antagligen på att tillverkaren frivilligt låtit det slå igenom direkt vid pump för att bättre kunna konkurrera med andra bränslen. Vad företag t ex åkerier i slutändan exakt betalar för RME är mer än jag vet, men det lär speciellt med den nya prissättningen bli mindre än för fossil diesel.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Reverend Benny wrote:
Trist att biogasen verkar glömts bort.
Får se vad de nya priserna blir för 2018, verkar inte som priserna uppdaterats där.
Av alla dessa bränslen som listats ovan så är sannolikt biogas det som är vettigast.

Biogas är fortsatt befriat från energiskatt och har vad jag sett inte fått något uppdaterat pris i och med årsskiftet. Men priset kommer under året ändå att höjas och det beror på att priset på allt drivmedel ökar varje år med inflationen plus två procentenheter.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

John2008 wrote:
Swemba wrote:Så vitt jag vet så är biodiesel ”skattebefriat” men inte vid pump utan du får dra av det i deklarationen.
Ja, företag kan dra av det på deklarationen, men inte som privatperson. Jag tankar RME privat hos företaget Ecobränsle och priset jag nu betalar är 13,06 kr/ liter (inkl. moms) mot 14,16 kr innan årsskiftet. Skillnaden på priset är alltså en sänkning med 1,10 kr/ liter, och det beror antagligen på att tillverkaren frivilligt låtit det slå igenom direkt vid pump för att bättre kunna konkurrera med andra bränslen. Vad företag t ex åkerier i slutändan exakt betalar för RME är mer än jag vet, men det lär speciellt med den nya prissättningen bli mindre än för fossil diesel.

Tack för kunskapen ni bidrar med, finns mycket kunnigt folk här!

Med tanke på att regeringen vill göra fordonsflottan "fossilfri", tycker i alla fall jag att man ser till så att tillgången på HVO100 ökar samt att priset blir lägre än på den vanliga dieseln. Sedan är det givetvis bra om biltillverkarna godkänner körning på bränslet snarast möjligt som bland annat PSA gjort.

Jag tycker det du skrev angående RME lät intressant Johan. Tankar du en personbil med RME? Jag har endast hört negativitet angående tankning med RME som igenstoppade filter och andra problem, men det kanske inte är så farligt som folk får det att låta?

Även om HVO 100 är skattebefriat, är det dyrare att tillverka och distribuera än vanlig diesel, eftersom det enbart finns på ett fåtal depåer än så länge. Priset vid pump är dock ungefär det samma som för vanlig diesel.

Jag har aldrig hört att HVO skulle orsakat några problem i varken personbilar eller andra fordon. Min egen bil går trots att VW ännu inte godkänt bränslet, märkbart bättre på det än vanlig diesel.

Ja, jag kör min VW Lupo 3L även på RME, för den är godkänd för det till 100 % redan från fabrik. Själv har jag aldrig haft problem med det och det är ett utmärkt bränsle på flera sätt.

Det är mycket sällan det är fel på RME i sig, utan det är brister i kunskapen om hur man ska hantera och använda bränslet, som gjort att de allra flesta problem uppstått. T ex berodde inte filterigensättningarna (bränslefiltret) på bl a på Kia att det var fel på själva RME:n i sig i den vanliga diesel (B07), utan på att man använt fel metod, alltså att suga istället för att trycka in bränslet i filtret. Det hela verkade dock ha löst sig efter det att man tillsatt additiv i bränslet.

Kort och gott är farhågorna och den negativa inställningen till RME starkt överdrivna och media har självklart medverkat till detta.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Kör våra 2 st octavia -06 på ren HVO 100 + 2 gamla traktorer och tankar detta från personbilspump på Biofuel express som har riktigt bra pris om man anväder deras egna tankkort (konto) priset denna veckan för HVO100 hos Biofuel Express ligger på 13,73 vilket ju är en drug krona lägre jämfört med Preem :)

John2008 wrote:
Även om HVO 100 är skattebefriat, är det dyrare att tillverka och distribuera än vanlig diesel, eftersom det enbart finns på ett fåtal depåer än så länge. Priset vid pump är dock ungefär det samma som för vanlig diesel.
Jag har aldrig hört att HVO skulle orsakat några problem i varken personbilar eller andra fordon. Min egen bil går trots att VW ännu inte godkänt bränslet, märkbart bättre på det än vanlig diesel.
Ja, jag kör min VW Lupo 3L även på RME, för den är godkänd för det till 100 % redan från fabrik. Själv har jag aldrig haft problem med det och det är ett utmärkt bränsle på flera sätt.
Det är mycket sällan det är fel på RME i sig, utan det är brister i kunskapen om hur man ska hantera och använda bränslet, som gjort att de allra flesta problem uppstått. T ex berodde inte filterigensättningarna (bränslefiltret) på bl a på Kia att det var fel på själva RME:n i sig i den vanliga diesel (B07), utan på att man använt fel metod, alltså att suga istället för att trycka in bränslet i filtret. Det hela verkade dock ha löst sig efter det att man tillsatt additiv i bränslet.
Kort och gott är farhågorna och den negativa inställningen till RME starkt överdrivna och media har självklart medverkat till detta.

Då förstår jag, tack för svar!

Tommy Magnusson wrote:
Kör våra 2 st octavia -06 på ren HVO 100 + 2 gamla traktorer och tankar detta från personbilspump på Biofuel express som har riktigt bra pris om man anväder deras egna tankkort (konto) priset denna veckan för HVO100 hos Biofuel Express ligger på 13,73 vilket ju är en drug krona lägre jämfört med Preem :)

Ja det må jag säga var ett riktigt bra pris!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.