adaptiv farthållare. Hur använder ni den och hur mycket ?

134 inlägg 0 nya

FXX wrote:
Betyder det att jag kör fortare än laglig hastighet?
Skrev jag ordagrant att jag kör fortare än laglig hastighet?

...aldrig fortare än körkortsindragning gör gällande...
Brukar innebära 21-31 km/h över, det vad det jag reagerade på när du knorrade att den kunde ge med sig med typ 15km/h, men jag kanske fatade dig fel tidigare, citerade bara det du skrev.
My bad :-)

*Robban

FXX wrote:

Men 15 km/h över det som står på skylten är okej?

Ja, jag kan anse att det ibland är OK och i vissa, om än få, tillfällen säkrare än att följa skyltad hastighet. Men vi kan väl släppa diskussionen om eventuella hastighetsöverträdelser, det är inte det tråden handlar.

Lite lustigt! Jag har inte i ett enda inlägg skrivit uttryckligen att jag kör för fort. Däremot har jag skrivit att jag inte spyr galla över dom som väljer att överskrida hastighetsgränsen. Nu har vi i tråden en kille som kör egna regler, struntar i vad hastighetsmätaren säger, anser att det är okej att köra +15 över gällande hastighetsregler, men inte en enda kommentar?
Lite komiskt är det ändå...

FXX, Då misstolkade jag ditt uttalande i tråden om BMW-förare, där du skrev att du "jag kör aldrig fortare än körkortsindragning gör gällande" och tolkar det som att du gärna kör för fort, men ser till att behålla lappen.

Tillbaka till farthållare igen, en synnerligen trevlig uppfinning som nu fungerar ännu bättre när den fått en dimension till, med adaptiviteten. Det är svårt att vara utan när man väl vant sig med det. Vill nästan inte köra med vanlig farthållare längre, när man kör en sådan bil.

*Robban

FXX wrote:
Lite lustigt! Jag har inte i ett enda inlägg skrivit uttryckligen att jag kör för fort. Däremot har jag skrivit att jag inte spyr galla över dom som väljer att överskrida hastighetsgränsen. Nu har vi i tråden en kille som kör egna regler, struntar i vad hastighetsmätaren säger, anser att det är okej att köra +15 över gällande hastighetsregler, men inte en enda kommentar?
Lite komiskt är det ändå...

Hmm, när skrev jag att jag struntade i vad hastighetsmätaren säger? Att det däremot skiljer en del mot vad den visar och verklig hastighet trodde jag var allmänt känt. Att ta hänsyn till detta är inte olagligt.

Beträffande egna regler så måste man ju förstå syftet med trafikreglerna. De är ju främst till för att det ska vara säkrare i trafiken.Inte bara för att. Ibland fungerar det inte att följa dem helt. Om jag ligger på en 80-väg och kör 80km/h i timmen men blir konstant omkörd av trafikanter som kör fortare, är det då en säker trafiksituation när andra bilar ligger till och från i mötande fil? Om jag istället ökar till samma trafiktempo som de andra kör, låt oss säga 95km/h och de slutar köra om mig hela tiden, är inte det då en säkrare trafiksituation?

Jag kan inte påverka de andra förarnas hastighet, men jag kan påverka min.

Man kan också säga att jag handlar enligt 2:a kap. §1 i Trafikförordningen;
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Återigen. Vi är väldigt OT nu. Starta gärna istället en egen tråd där du kan göra inlägg om eventuella hastighetsöverträdelser. Du får se om jag väljer att haka på.

Shogun wrote:
Tycker det är lurigt att använda farthållare i halt väglag. Därför använder jag det sällan under vintern, hur gör/tycker ni andra?

Jag använder heller aldrig farthållaren vid halt väglag. Det står ju även i "världens minst lästa bok" att man ska undvika det. Men när friktionen är ok kör jag bilen nästan uteslutande med fingrarna. Speciellt sen jag övergick till automatlåda.

Styrman_jansson wrote:
Om jag ligger på en 80-väg och kör 80km/h i timmen men blir konstant omkörd av trafikanter som kör fortare, är det då en säker trafiksituation när andra bilar ligger till och från i mötande fil? Om jag istället ökar till samma trafiktempo som de andra kör, låt oss säga 95km/h och de slutar köra om mig hela tiden, är inte det då en säkrare trafiksituation?
Jag kan inte påverka de andra förarnas hastighet, men jag kan påverka min.
Man kan också säga att jag handlar enligt 2:a kap. §1 i Trafikförordningen;
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Återigen. Vi är väldigt OT nu. Starta gärna istället en egen tråd där du kan göra inlägg om eventuella hastighetsöverträdelser. Du får se om jag väljer att haka på.

Nej och åter nej, du kan aldrig åberopa den paragrafen för att bemyndiga ditt egna lagbrott pga. kollektivet! Och nej Styrman, JAG struntar i ditt sätt att bemöta lagen. Det är personerna på detta forum (som nu uppenbarligen krypit under en sten och gömt sig) som hängde ut mig på torget till allmän bestraffning pga. min åsikt gällande såna som överskrider lagstadgad hastighet som jag blir lite trött på.

Naturligtvis kan man inte åberopa den paragrafen för att överskrida fartgränserna.
Men för att återgå till farthållaren håller jag med Jansson om följande: "Blir tokig på farthållare som gasar som sjutton i uppförsbackar och sedan ligger och bromsar bort "gratis" energi i nerförsbackarna..." Kör jag på väldigt kuperade vägar brukar jag slå av farthållaren för att slippa detta beteende.

FXX wrote:

Nej och åter nej, du kan aldrig åberopa den paragrafen för att bemyndiga ditt egna lagbrott pga. kollektivet! Och nej Styrman, JAG struntar i ditt sätt att bemöta lagen. Det är personerna på detta forum (som nu uppenbarligen krypit under en sten och gömt sig) som hängde ut mig på torget till allmän bestraffning pga. min åsikt gällande såna som överskrider lagstadgad hastighet som jag blir lite trött på.

Ok, då missuppfattade jag dig. Och nej, att åberopa paragrafen juridiskt fungerar naturligtvis inte. Men om man återigen ser till syftet med den så kommer saken i annan dager.

Hursomhelst. Kul att Volvo har ett eco-läge som medger lite tolerans i hastigheten. Detta måste dock kommit på senare tid då jag inte upptäckt något sådant på de V60 och V70 hyrbilar jag kör lite då och då. Vore kul att prova.

Har bara vanlig farthållare i min bil men använder den ärligt talat inte så ofta. Ser istället till att ha bra stolar i bilen med ordentligt lårstöd så att jag kan ha en bekväm vinkel på gasbenet. Ibland använder jag dock farthållaren på långfärd.

Shogun wrote:
Tycker det är lurigt att använda farthållare i halt väglag. Därför använder jag det sällan under vintern, hur gör/tycker ni andra?

Rak landsväg okey men inte på riktigt krokiga vägar när det är vinter eller halkigt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Använder den alltmer ofta, men jag håller med Styrman om att förbrukningen ökar. Min normala pendlingsväg som jag kör 2-4 dagar i veckan kör jag på mellan 0,49-0,52 i ena riktningen, 0,53-0,58 i andra. Skillnaden beror på att jag bor ganska högt upp så jag har betydligt mera uppförsbackar på hemvägen. Övrig variation beror på regn, trafik mm. Men jag har aldrig med adaptiv farthållare kommit under 0,58 på inresa eller 0,60 på hemresa. Kan dock se en tydlig tendens att jag kör "bättre" och mera ekonomiskt än den adaptiva farthållaren om jag har "medlut", men att den kör bättre när jag har "uppförsbacke". Men som många skriver, på krokiga småvägar är en farthållare oavsett typ helt värdelös.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jag använder min adaptiva varje dag på väg till jobbet. När man kommer ut på landsvägen slår jag på den sen håller man tryggt o lagomt avstånd.
Ca 4 mil till nästa stad och där slår jag av den.
Kommer inte köpa någon bil utan adaptiv farthållare

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.