Nästa artikel
Nya siffror: Bilarna med bäst och sämst driftsäkerhet
Nyheter

Nya siffror: Bilarna med bäst och sämst driftsäkerhet

Publicerad 12 november 2020
Allt färre bilar underkänns på besiktningen i Tyskland. Men nya siffror visar att det råder stora skillnader mellan olika modeller.

Drygt var femte bil som besiktigas i Tyskland blir underkänd på grund av ett allvarligt fel, enligt en ny rapport från organisationen TÜV som baseras på siffror från 8,8 miljoner besiktigade bilar.

Men över tid har dock nya bilar blivit allt bättre. Andelen bilar som inte klarar besiktningen har minskat och andelen som klarar sig utan anmärkning har ökat.

I äldre bilar är det vanligaste felet oljeläckage från motorn eller växellådan. Slitna bromsskivor är också en vanlig anledning till att bilen blir underkänd.

I den här jämförelsen visas bilarna som klarar besiktningen bäst och sämst. Men vilka fel som uppstår framkommer inte. Det kan alltså handla både om avancerade mekaniska fel och mindre fel, som att en lampa gått sönder.

Läs också: Bilarna som strular mest: Volvo och Tesla i botten

Mercedes överlägsen vinnare

Bland de nyaste bilarna som besiktigades, modellår 2017 och 2018, är suven Mercedes GLC tydlig vinnare trots att den återkallats inte mindre än 15 gånger på grund av olika fel. På delad andraplats hamnar Mercedes B-klass, Opel Insignia och Porsche 911.

Den bästa Volvomodellen kommer först på plats 33 och byggs inte längre – det handlar om Volvo V40. Nästa Volvomodell är XC60 som kommer först på plats 64 av 129 testade bilar.

Sämst är Dacia Duster och Lodgy där över tio procent av de undersökta bilarna blev underkända. Även Daciamodellerna Logan och Dokker ligger illa till, liksom flera Fordmodeller (Galaxy, S-Max och Mondeo) samt Renault Kangoo.

Läs också: Ägarna avslöjar: Bilmodellerna som strular mest och minst

Dacia får bottenbetyg

Även bland något äldre bilmodeller, tillverkade mellan 2015 och 2016, ligger Mercedes bra till med både GLE, SLC, B-klass, A-klass och GLK på topplistan. Allra bäst är Porsche 911. Sämst blev Volkswagen Sharan och Passat CC samt flera Daciamodeller. 

I den här åldersgruppen går det bättre för Volvo. Bäst blir XC60 på en trettondeplats. Därefter kommer S60/V60 på plats 37 och V70 på plats 45 av totalt 130 modeller.

Hela listan med samtliga modeller finns att ladda ned på TÜV:s hemsida. Scrolla längst ned på sidan för att hitta dokumenten.

Bästa bilarna per klass

Siffrorna gäller 2–3 år gamla bilar och baseras på besiktningssiffror från 8,8 miljoner bilar i Tyskland.

Minibilar: Opel Adam
Småbilar: Audi A1
Kompaktklass: Hyundai i30
Mellanklass: Opel Insignia
Suvar: Mercedes GLC
Familjebuss: Mercedes B-klass

Sämsta bilarna per klass

Siffrorna gäller 2–3 år gamla bilar och baseras på besiktningssiffror från 8,8 miljoner bilar i Tyskland.

Minibilar: Fiat Panda
Småbilar: Fiat Punto
Kompaktklass: Dacia Logan
Mellanklass: Ford Mondeo
Suvar: Dacia Duster
Familjebuss: Dacia Lodgy

Sämst per årsmodell

Siffrorna baseras på besiktningssiffror från 8,8 miljoner bilar i Tyskland.

2–3 år: Dacia Duster
4–5 år: Volkswagen Sharan
6–7 år: Dacia Logan
8–9 år: Dacia Logan
10–11 år: Renault Kangoo

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Kontentan av inläggen här ovan är tydligen att en Volkswagen eller Dacia missköter ägarna. En MB vårdar man så att den inte får anmärkningar.
Det har inget alls med de kvalitetskrav bilen byggs med och livslängdskraven på de delar bilarna sätts samman av.....
Så den som betalar dyrt för en bil inte får något annat mervärde än ett annat märke i grillen och en massa jobb med att vårda bilen.
Mest sannolikt är att dessa kommentarer med de briljanta slutsatserna är skrivna av de som aldrig ägt en ”dyrare” bil men väldigt väldigt gärna skulle vilja ha en.

#m • Uppdaterat: 2020-11-13 15:31
N-iklas

Nja, Mercedes, hur den håller säger jag inget om, men min bästa kompis sedan 1 klass i skolan har kört Mercedes taxi sedan 1990 och har eget taxibolag nu och övergav Mercedes för att det var en del fel och rost (hur många minns jag inte) och för att den var hiskeligt dyr att köra med, en service kostade 18 000, han visade mig räkningen, så han slutade och gick över till Volvo, i år är det 10 år sedan.

#n • Uppdaterat: 2020-11-13 17:58
Carl Trefalt

Dacia, Fiat och Ford sämst. Mercedes bästa driftsäkerheten.

#o • Uppdaterat: 2020-11-14 10:56
hultarn

Förresten, rubriken: "bilarna med bäst och sämst driftsäkerhet"...?
Om en dimljuslampa går sönder blir man ju inte tvungen att ställa bilen hemma. Hur många använder ens dimljusen?
Det som inte kollas i testerna ovan är ju motor/växellådsproblem. Där pratar vi driftsäkerhet!

#p • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Så klart att det var minst tio år sedan Niklas
Allt du refererar till är minst så gammalt, och det är väl under det häradet som MB hade rostproblem under några år.

Jag känner en som också har haft taxibolag, han hyllade Mercedes hållbarhet och gjorde ner Volvos korta hållbarhet. Men han kör själv nu mer Mercedes.

#q • Uppdaterat: 2020-11-16 08:14
hullsjön

Opel i Topp som vanligt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.