Vi Bilägares forum

Design av LED-strålkastare

Design av LED-strålkastare

Vet inte om ni tänkt på det men LED förändrar design och utformning av strålkastarna.

Har tillverkaren strålkastare som enbart är designade för LED så kan dom göras mycket smalare.

Exmpel nya Volvo XC90, som förstås då har LED som standard.
Aftonbladet hyllade f.ö. detta ljus nyligen och sa att det var bäst just nu.

Annat exempel är nya Prius.

Kanske en tillväjning men jag tycker det är spontant svårt att gilla om det är för smala glipor där framme på bilen så att säga.

Prius tycker jag blir för smal vad jag sett hittills, XC90 har man ju med "Tors hammare" fått lite större så där tycker jag det är snyggt och passar i bilens övriga design.

Ett plus med LED är att man kommer slippa enögda bilar i trafiken, så detta är väl lite av en revolution.

Uppdaterat: 2016-01-04 11:20

Kommentarer

Saabnisse jag förstår att du reagerar på kostnaden och biltillverkarna skrattar sig säkert hela vägen till banken. Men merkostnaden för Led-strålkastare kan motiveras om man har behov av bättre belysning. Man får inte glömma bort att Led-strålkastare är säkerhetshöjande funktion.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:13

Min sambo har kommit hem flera gånger med beröm för ljuset och är så glad för det, eftersom hon upptäckt vilt, mest vildsvin och rådjur i god tid ute i vägkanten el. åkern på väg mot körbanan och känt det som hon kunnat undvika ev. olyckor. Sträckan som hon pendlar t. o. f. jobb i mörker tidiga morgnar och kvällar är det ovanligt mycket vilt. Som hon säger var det omöjligt med tidigare 508 som hade vanliga strålkastare att upptäcka djuren i säker tid.
Själv tycker jag också det känns mycket säkrare på vägarna i mörker, att köra en bil med vanligt ljus nu i mörker och regn är en riktig pina.
I det perspektivet bryr iaf. inte jag mig om merkostnaden på LED strålkastare, det får kosta.
Om jag minns rätt fick vår nuvarande 308SW toppbetyg i VIB testen med bara en anmärkning för ev. lite bländningsrisk. Oavsett har den mycket bra ljus som man uppskattar mer och mer.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:13

Precis det jag också skrivit om tidigare i tråden, saabnisse. Men den dag själva LED-lampan blir standardiserad (om det går) så kan det bli en bra lösning med rimligt pris på ersättningslampan den dag den ger upp - för det kommer den att göra. Men så länge hela insatsen måste bytas blir det svindyrt - och insatser kan ju behöva bytas av andra orsaker än att lampan gått sönder. Dagens priser på insatserna räcker mer än väl.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:14

Jag protesterar absolut inte mot det faktum att LED ger bättre ljus, men jag önskar att någon myndighet kunde bestämma, likt det man gjorde i USA när det gällde 7" sealed- beamlights, att det kommer en standard när det gäller även dessa strålkastare som förhindrar biltillverkarna att designa olika fåntrattslyktor enbart för att de ska vara unika.
Först då kan det bli fri konkurrens och vettiga priser på insatserna.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, 10,000 kr är kostnad i början och kanske för premiummärken. Det kommer ändra sig med tiden och även reservdelarna kommer bli billigare.

Och säg att du köper en bil med LED idag, och vi leker med tanken att lamporna pajar efter 10 år. Då har du 10 års prisutveckling även på reservdelar!

Dom LED som byts idag på nyare bilar är ju i såna fall krockskadade saker, antar att det alltid går på försäkring om man har hel.

Vad jag ändå fokuserade på här var standard-LED för standardmärken. Det kommer vara en revolution och du kommer inte vilja ha nåt annat än LED.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:25

Precis Vidstige, det kommer att bli billigare. Om det gäller kostnaden skulle jag gärna avstå från en massa andra kostsamma saker på bilen i utbyte mot LED strålkastare efter att ha upptäckt hur viktiga dom är för framförallt säkerheten.

Uppdaterat: 2016-01-04 22:42

Ingen som förstår vad saabnisse menar?

En standard måste finnas på själva lampan.

Exempel: Glödlampan höger fram går sönder på min 26 år gamla 740, då åker jag till macken, biltema, meca, mekonomen, ad-center, autoexperten, claes ohslon, ica, coop, bauhaus eller liknande och köper en H4-lampa, byter den på en minut så har jag genast en trafiksäker, godkänd bil med lyse på bägge sidor igen.

Sen går lampan i hantverkarens 3 år gamla Peugeotbuss sönder, då går han i och köper en likadan, byter den på 5 minuter.

Går LED-matrisen sönder vilket den kommer göra tids nog (Elektronik gillar inte fukt, kyla, kondens och vibrationer) ska du beställa en insats hos märkeshandlaren, som förhoppningsvis finns i lager, bort med stötfångaren och ev. ena framskärmen (Är så på många bilar) byten den, och hoppas den inte behöver programmeras in i bilens datasystem. Och är du enögd bryr sig troligen inte polisen om att din oförstörbara LED-strålkastare inte fungerar, det är bilägarens ansvar att alla lampor fungerar, varesig det är Laser eller stearinljus.

Tillgången på delar däremot tror jag inte blir ett problem, däremot kan jag t.ex på min 740 välja om jag vill sätta i en biltema-lampa för 35 kr eller en värsting-osram för 100 kr (Vilket jag har nu, sjukt bra!)

På en bil med LED har du bara kinatillverkade piratlampor kvar om originaldelarna slutar tillverkas efter 10 år, för det är ju bara så länge en tillverkare behöver stå med delar till en nedlagd modell. Och lyser den lika bra? Är den godkänd?

Alla högintensiva LED tappar dessutom ljusstyrka med tiden.

Så ett behov av en utbytbar standardiserad lampa finns.

F.ö är ju varken Xenon eller LED en garanti för bra lyse. En BMW E39 med Xenon har t.ex sämre lyse än en Skoda Felicia...

Uppdaterat: 2016-01-04 22:55
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, Toyota nämnde 90% av ljusstyrkan kvar hela livslängden. Så inget större problem där om man får tro på det.

Vet inte hur det är med Xenon, men LED har projektorlins. Tror risken är mindre då att dåligt utformade strålkastare sänker resultatet. Halogen är i alla fall mycket beroende av det.

Visst är det möjligt att tillverkarna ser en bra chans att tjäna pengar på speciallösningar. Men detta får man väl ta, det är en ny marknad och ny teknik. Jag var ändå inne på att enklare märken och mer standardbetonade modeller förmodligen mer kommer ha nån form av rimlig kostnad för byte. Olika tillverkare kan ha olika inriktning där också. Man ska dock igen vara medveten om att LED håller extremt bra, går inte att jämföra med halogen eller xenon.

Uppdaterat: 2016-01-04 23:22

Tittar man på Opel Astra och Seat Leon så ser det ju ut som det är ett kluster av LED moduler/lampor i insatsen. Visst kan hela insatsen gå sönder men det känns ju snarare som man har fler ljuskällor och går en LED sönder så kommer man klara sig ett tag tills bilen kommer in på verkstad.
Har kollat runt om det går att byta enskilda LED i insatsen och om det görs men har inte fått något tydligt svar på om det går.

Uppdaterat: 2016-01-04 23:27
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag vill vara försiktig med att säga att det inte kommer hålla länge för det sa man om elektrisk insprutning när det kom också och det rullar åtskilliga bilar som är 20+ år som har en väl fungerande insprutning som aldrig krånglat.

Den som lever får se. Jag gillar H4 halogen, har aldrig haft sönder någon sån lampa på någon av mina bilar, H1 däremot, för att inte snacka H7...

Uppdaterat: 2016-01-04 23:33
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, ok, men kanske blir du omvänd som jag till sist. Själv ogillar jag H4 då man väl dessutom har sämre helljus än med H7 och H1 lösningar. På H4 har man bara en lykta/reflektor när helljuset är tänt.

Uppdaterat: 2016-01-04 23:38

Benny även jag har kollat runt men inte fått något svår om man kan byta en enskild lampa eller lysdioder i Ledinsatsen. Enligt Din Bil behöver jag inte oroa mig för livslängden. Skulle jag kvadda insatsen så kostar en ny insats 10000 kr inklusive montage.

Uppdaterat: 2016-01-04 23:53

Hade till nyligen en Rekord 1981 med LE-jetronic insprutning och den krånglade inte en enda gång på 30 år.

En ide som kom upp angående hållbarhet, hur kan man anta att användningen av DRL påverkar livslängden på huvudstrålkastaren?
Varje timme med DRL borde ge motsvarande ökad livslängd åt strålkastarna.

Men om man måste köra på halvljuset för att bakljusen ska brinna förlorar man den fördelen.

Uppdaterat: 2016-01-05 00:07

Nä, det kommer inte att gå att byta en enskild diod i en LED-Matrix strålkastare, om inte det kommer "LED-huset, din lokala LED-ljus reparatör" som startas av någon gammal TV-reparatör ;-)

Vidstige, Nä, det är inte alltid projektorlins på en LED, antingen är det LED-matrix och då är det ett antal färdigutformade LED:er eller så finns det som vissa MB och någon till som har det i ett reflektorhus, men många kommer att också vara i projektorlins.

Jepp, det kommer att kosta mer än att byta en H1/H4/H7 men det kommer också att bli ett bättre ljus.
Det kostar dessutom mer att byta insprutningssystem på din nuvarande bil än förgasaren på din gamla...

Jag ser det inte som om det blir sämre utan snarare bättre. Många bilar med H7 är ju ett skämt då lamporna går i parti och minut.
Jag har kört med Xenon nu i många år och ännu inte bytt en lampa, som när de kom var svindyra, men nu kostar bråkdelen av priset, fast i mitt fall ingenting...

Uppdaterat: 2016-01-05 08:31
*Robban
Vidstige skrev:

Lason1, ok, men kanske blir du omvänd som jag till sist. Själv ogillar jag H4 då man väl dessutom har sämre helljus än med H7 och H1 lösningar. På H4 har man bara en lykta/reflektor när helljuset är tänt.

Är lika där, beror på strålkastaren mer än lampvalet.
Min Mercedes hade H1/H1, och hade mycket sämre lyse än min nuvarande 740 med H4.
Bäst har dock 940 varit med H4 på halvljus och H4+ två extra H1 på helljus.

Men med LED går det att göra mindre strålkastare, halgenlampor vill ha så stora som möjligt, och gärna runda.

Uppdaterat: 2016-01-05 09:17
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jo - detta med ett behov av "standard-lampor" för LED a'la H7 nämnde jag redan i inlägg #22 och det är nog enda vägen att gå för att nå hyggliga priser - både som nybilsutrustning och inte minst som reservdelar. Kommer detta så bör väl LED-belysning nå ett kraftfullt genomslag mycket snabbt.
Sen är det nog som Lason skriver att det inte allenast är LED-tekniken som borgar för ett bra lyse. Ibland tror jag man lurar sig lite på det vitare ljuset - det kan se "starkare" ut men det är inte alls säkert att det når längre eller bredare. Men visst vill man ha bra ljus men allt har ett pris - och ibland tvingas man tyvärr välja mellan bra ljus eller nån annan egenskap som man också uppskattar - t ex adaptiv farthållare som man har glädje av alla dygnets timmar när man kör. Bara som ett exempel...

Uppdaterat: 2016-01-05 13:00

Halogen och Xenonljus måste bytas. Det handlar inte OM de måste bytas, utan NÄR.
Jag har haft både Audi och SAAB med Xenon och bytena kostade då mellan 3-4000 kr per sida, vill jag minnas. Inte helt billigt.
Under bilens livslängd lär det bli ett antal byten.
LED kan mycket väl hålla hela bilens livslängd och OM de skulle gå sönder så är det inte så vansinnigt dyrt att byta insatsen. Sett på totalen lär det ändå bli billigare än Xenon.

Självklart går det att göra LED sämre än Xenon, precis som det går att göra Xenon sämre än Halogen. Men förutsättningarna är bättre för LED med kompakt design och låg energiförbrukning.

Uppdaterat: 2016-01-05 15:23

Swemba, jag tror vi står inför ett paradigmskifte och att vi om några år kommer undra varför vi ens brydde oss om Xenon och Halogen förr. Men sen är det ju som vanligt med ny teknik att det kommer vara barnsjukdomar och inkörningsproblem. Så dom som är early adopters som jag själv är (en av de första bilarna med LED-halvljus), får nog räkna med att det kan vara en del problem på sikt. Å andra sidan slipper man ju allt vad lampbyte heter fram till dess. Och automatisk nivåreglering av ljuset är också guld.

En fördel med LED jämfört med Xenon är ju också att ljuset tänds direkt med full styrka när det slås på.

Uppdaterat: 2016-01-05 15:44
Vidstige skrev:

Ska bli intressant när nu LED tar över helt. Bilar som inte har LED kommer antaligen kännas duktigt omorderna ganska snabbt nu. Både då funktionell och designmässigt.
Fördelen är ju också att man med LED får automatisk nivåreglering av ljuset, så risken att blända blir mindre.
Inte sällan man möter nån med halogen där laporna lyser för högt. Kanske också för att man bytt lampor och att dom inte sitter riktigt perfekt efter det.

Även bilar med xenon har automatisk nivåreglering, enligt lag.

Uppdaterat: 2016-01-07 01:17
Vidstige skrev:

Pi, LED på min är projektionslins. Tror det är alltid är så på LED. Dvs ingen reflektor. Det innebär då också att man slipper problemet med reflektorer som blir sämre med åren och egentligen skulle behöva bytas men sällan gör det.
Jag kanske är lite av teknikoptimist men för mig är det en dröm att äntligen slippa halogen. Att det möjligen kan bli dyrare när bilarna är riktigt gamla är förstås nånting man får tänka på men å andra sidan brukar ju halogenljus vara under all kritik när dom passerat typ 20,000 mil och 10-15 års brukande. Då tror jag LED klarar sig betydligt bättre.

Att en bil har LED strålkastare har ingenting med projektionslins att göra. Finns både med och utan. Bakom projektionslinsen finns alltid en reflektor, som "strålar" ljuset in i projektions linsen. Oavsett om det är halogen, xenon, eller LED. Jag fick byta hela strålkastarna på min Avensis vid ca 13000 mil. Med projektionslinser, och xenon. Pga att reflektorn var dålig. (även linserna). Det gick dock på goodwill, så det kostade mig ingenting. Förutom att dom rekommenderade att man bytte båda xenonlamporna också, och det fick man stå för själv vilket jag gjorde. Så visst är det en reflektor, även om man har projektionslinser på strålkastarna.

Uppdaterat: 2016-01-07 01:35

Är eet verkligen ett problem att halogenlampor behöver bytas?
Lamporna kostar ju inte så mycket direkt, största problemet är inkompetenta konstruktörer som inte kan fixa så att bytet är enkelt.

Uppdaterat: 2016-01-07 05:12
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Rille, ok bra att veta att även projektionslins har reflektor, sen återstår om problemet med reflektorer som blir dåliga med tiden slår lika hårt på LED som på halogen. Eftersom dom är mindre och att man ju har flera lampor så kanske inte. Och förstås har även Xenon automatisk nivåreglering, aldrig påstått nåt annat.

Lason1, tydligen är det ett problem då man ju ser enögda bilar i trafiken hela tiden. Och det är väl då oftast halogen.

Uppdaterat: 2016-01-07 09:06

Håller nog med Lason om att byte av halogenlampor normalt är ett icke-problem idag. Min tidigare Focus gick nästan 4,5 år och nära 9.000 mil innan första lampan gav upp och den efterföljande Golfen har likaså passerat 4 år och snart 8000 mil utan lampbyte. Och då har den gått på halvljus mest hela tiden p g a avsaknaden av baklyse när man kör på DRL. Sen är naturligtvis ljusutbytet sämre men hållbarheten anser jag inte vara nåt problem - och kostnaden att byta är ju försumlig i sammanhanget.

Uppdaterat: 2016-01-07 10:17

Pi, jo med DRL blir det lite en annan sak, dvs om halvljuset är avstängt när det är dagsljus.

Uppdaterat: 2016-01-07 10:58
Vidstige skrev:

Lason1, tydligen är det ett problem då man ju ser enögda bilar i trafiken hela tiden. Och det är väl då oftast halogen.

+1 :-)

Uppdaterat: 2016-01-07 11:18

Pi, ok, men på min förra bil så fick jag ofta byta varje år. Och väljer man lite ljusstarkare varianter så håller dom ännu sämre. Nej för mig går halogen fetbort. Vi lever på 2000-talet nu! :)

Uppdaterat: 2016-01-07 11:23

Vidstege - läs vad jag skrev. Jag använder alltså INTE DRL-ljuset utan har alltid (minst) halvljuset påslaget. Och med tanke på att större delen av bilparken faktiskt "bara" har halogenljus så vore det ju märkligt om det inte vore sådana bilar som också ses mest son enögda. Inget försvar i sig för halogenljus - bara ett förtydligande som tydligen behövs.

Uppdaterat: 2016-01-07 11:24

Men om din Prius råkat ha "bara" halogenljus - hade vi inte levt på 2000-talet då, Leifer ? Nä - sanningen är nog den som jag redan nämnt att flertalet bilförare på våra vägar fortfarande får förlita sig på halogenljus vare sig dom vill eller inte eftersom bilen dom kör är utrustad med det.

Uppdaterat: 2016-01-07 11:27

Jag hade gärna valt LED, men tyckte det blev för dyrt med det paketet sett till hur sällan jag faktiskt kör i mörker. Har Xenon på Focusen, har bytt en lampa på 5 år jag ägt den, kostade 450:- hos Xenonkungen och byttes på ca 10 minuter - trots att Ford hävdar att den bör lämnas in på verkstad för byte och jag inte är den händigaste människan...
När det gäller led vore väl en vettig utveckling att i alla fall göra strålkastarna modulära, dvs bygga upp matrisen av ett antal mindre utbytbara delar. På så sätt skulle man kunna bibehålla en märkesanpassad design på strålkastarna men ändå ha en standardiserad utbytesprodukt. Borde inte vara så svårt att åstadkomma. kan det tyckas. (Är inte nere på att byta enskilda LED utan småkluster)

Uppdaterat: 2016-01-07 11:51
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Så länge vi inte har en övergripande internationell myndighet som tar ett beslut om LED-strålkastares utformning kommer vi aldrig att få nå någon priskonkurrens utan varje tillverkare kommer att ta ut överpriser på bytesdelar.
Att som Vidstige tro på att de håller bilens livslängd är optimistiskt, allt på bilen går sönder, även LED.
Går de inte sönder av något elektroniskt fel så gör de det av ett mekaniskt, stenskott, glada lustigkurrar med en fot i lampan osv.
Att tro att det inte blir någon ekonomisk belastning är också optimistiskt, försäkringsbolagen är inga välgörenhetsinrättningar, de ser alltid till att få tillbaka det de lägger ut i ersättning och det är ganska enkelt att räkna ut att det kommer att bli premiehöjningar på fordon med LED-ljus om ersättningsanspråken ökar.

Uppdaterat: 2016-01-08 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Men om din Prius råkat ha "bara" halogenljus - hade vi inte levt på 2000-talet då, Leifer ? Nä - sanningen är nog den som jag redan nämnt att flertalet bilförare på våra vägar fortfarande får förlita sig på halogenljus vare sig dom vill eller inte eftersom bilen dom kör är utrustad med det.

Äsch, behöver inte ta det så allvarligt men jag tror halogen snart är borta från bilarna. Inte minst för att man kommer designa strålkastarna helt efter LED när nästa generations modeller kommer.

Uppdaterat: 2016-01-08 20:00

Jag tror tvärtom att LED inte kommer ta över halogen, det blir ju så mycket dyrare och tillverkarna är ju hårt pressade i vissa klasser.
Kanske LED blir standard på vissa modeller för vissa marknader. Se t.ex. nya XC 90 som finns med halogen men inte här.

Allt är ju heller inte bättre bara för att det är nytt. I ljustesterna visar det sig att halogen ibland är bättre än Xenon, och då design idag tycks vara viktigare än funktion så kommer det säkert att fortsätta spridas många dåliga strålkastare,

Uppdaterat: 2016-01-09 10:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, det är en enorm prisutveckling på LED och med tiden tror jag kunderna kommer förvänta sig att det är LED på alla vanliga märken, inte minst för att slippa lampbyten. Möjligt att rena lågprismärken som Dacia kommer ha halogen länge till.

Uppdaterat: 2016-01-09 11:08
Vidstige skrev:

hultarn, det är en enorm prisutveckling på LED och med tiden tror jag kunderna kommer förvänta sig att det är LED på alla vanliga märken, inte minst för att slippa lampbyten. Möjligt att rena lågprismärken som Dacia kommer ha halogen länge till.

Säkert för biltillverkarna, men för konsumenterna kommer det fortfarande att kosta skjortan, både vid nybilsköp och som ersättningsdel.

Uppdaterat: 2016-01-09 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, självklart kommer många tillverkare försöka tjäna extra pengar på LED dom närmsta åren. Men det kommer bli en standardgrej rätt snart, jag gissar inom 5 år på dom flesta märken. Och stora volymer kommer i sig skynda på lägre produktionskostnad. Tekniken är ju dessutom mogen nu, senaste generation LED är grymt bra ljus.

Uppdaterat: 2016-01-09 11:50

Svärmor rattar en Qashqai av senaste snitt. Den är utrustat med just full-LED. Bilen i fråga har ett mycket vitt och klart ljus. Räckvidden kanske inte är den bästa, men det beror helt vad man jämför med, men är klart bättre än halogendito. På hennes bil ingick det i något paket hon valde till.
LED är det som gäller nu, men vissa verkar ju satsa på laser-ljus.

Jag är en av dem som tror på LED-lampornas framtid. Finns dock några nackdelar, och det är just att det inte finns någon värmeutveckling att tala om. Av egen erfarenhet (full-LED baktil) körandes på en väg med måttlig snörök så syns inte bakljusen efter ett tag. Eftersom värmeutvecklingen är nära noll så smälter de ej snön lampglasen. Detta kan även hända framtill om man ligger bakom en bil eller kör i snöoväder. Ett sådan problem har man inte med halogen/xenon, i alla fall inte på samma sätt. Blir även svårare dagtid att upptäcka när framförvarande bil bromsar, nattetid så syns ju ljusen lite ändå.

Led-ramper verkar komma stort, och något jag själv beställt just för att få lite bättre och bredare helljus.

Så här såg förresten min bil ut häromdagen, körde från ca Västberga-Solna på Essingeleden, som var oplogad klockan 04:30. Minus 12 grader var det och saltbilen var ute och saltade helt verkningslöst vid kallare grader än -6. Varför man inte plogar är för mig ett stort frågetecken.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-09 12:18

lsoderlund, det jag pratade om här gällde främst halvljus och helljus. Och det är faktiskt en hel del värmeutveckling även med LED där.

Uppdaterat: 2016-01-09 13:44

Har inte märkt speciellt mer problem med is och snöbeläggning på strålkastarna med LED än andra, men kan säkert var nån skillnad.
Min har 62 LED i varje strålkastare så nog blir det lite värme ändå.
Håller för övrigt med Vidstige och andra om att det är en ganska kort tidsfråga innan alla har LED-strålkastare. Varför skulle det bli annorlunda på bilar än allt annat undrar jag, då LED är överlägset bättre än andra alternativ, fram till idag iaf. Kostnaden kommer det heller inte bli nån större skillnad på efter ett tag.
Däremot kan man inte vara säker på hur länge LED håller då det alltid brukar vara lite barnsjukdomar, men har förutsättningar för att hålla väldigt länge jämfört med andra alternativ.

Uppdaterat: 2016-01-09 14:19
lsoderlund skrev:

Minus 12 grader var det och saltbilen var ute och saltade helt verkningslöst vid kallare grader än -6. Varför man inte plogar är för mig ett stort frågetecken.

Jag frågade dåvarande vägverket varför det saltas direkt på snön istället för att ploga och fick svaret att det inte ska göras så, det ska plogas.

Gissningsvis är det någon entreprenör som vill spara på bladet och håva in pengar för saltförbrukningen.

Uppdaterat: 2016-01-09 14:20
It's a very good idea to leave a sinking ship
Vidstige skrev:

saabnisse, självklart kommer många tillverkare försöka tjäna extra pengar på LED dom närmsta åren. Men det kommer bli en standardgrej rätt snart, jag gissar inom 5 år på dom flesta märken. Och stora volymer kommer i sig skynda på lägre produktionskostnad. Tekniken är ju dessutom mogen nu, senaste generation LED är grymt bra ljus.

Nej LED kommer förmodligen aldrig att standardiseras. Eftersom varje bilmodells strålkastare är unika och LED är integrerade och inte bytbara så kan man hålla uppe priset helt utan hänsyn till den reella prisnivån på LED.
Det enda som skulle kunna sänka priset för bilägaren är om det kommer LED-kluster som passar direkt i t.ex. en H1, H4 eller H7-sockel, först då kan det bli fri konkurrens som inte är märkesbunden.

Uppdaterat: 2016-01-10 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det enda som skulle kunna sänka priset för bilägaren är om det kommer LED-kluster som passar direkt i t.ex. en H1, H4 eller H7-sockel, först då kan det bli fri konkurrens som inte är märkesbunden.

Ja - och det är ju precis vad som konstaterade för ca: 70 inlägg sedan...:) Så jag håller med dig helt klart. Det behövs en standard LED-lampa a'la H7 - om nu det går att skapa. Annars sitter vi där med synnerligen dyrbara (för oss konsumenter) lösningar. Egentligen tycker jag att även t ex LED-bakljus är lite onödigt eftersom lampbyten även med konventionella glödlampor är såpass sällan förekommande och att byta ett LED-kluster i en baklampa lär inte heller det bli billigt. Ett par byten av lampor i bakljusen under de flesta bilars normala livslängd tror jag är överkomligt - och då kan de bakomvarande dessutom se bilen även i snörök eftersom dessa lampor håller sig varma.

Uppdaterat: 2016-01-10 10:45

I dotterns nya Honda Jazz är all belysning inklusive strålkastarna LED vilket jag tycker är imponerande på en liten billig småbil. Hittills har det fungerat helt problemfritt liksom bilen i övrigt.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-10 10:49