Nästa artikel
Audi: Många av våra kunder älskar dieselmotorer
Nyheter

Audi: Många av våra kunder älskar dieselmotorer

Publicerad 12 oktober 2020 (uppdaterad 12 oktober 2020)
Audichefen ska hålla liv i förbränningsmotorerna – men storsatsar också med flera nya elbilsmodeller.

Audi ska lansera en helt eldriven version av suven Q5, enligt nya uppgifter. Den bygger på VW-koncernens så kallade PPE-plattform som utvecklats tillsammans med Porsche.

Det finns än så länge inga uppgifter kring räckvidd eller batteri för den eldrivna Q5-modelen, men den ska presenteras 2022 – samtidigt som Porsches syskonmodell som baseras på samma teknik.

På längre sikt ska Audi fasa ut elsuven e-tron och ersätta den med elbilar som byggs på PPE-plattformen, enligt uppgifterna. PPE är specifikt framtagen för elbilar och har därmed vissa fördelar när det gäller utrymmen och kostnader.

Läs också: Audis kommande elbilar – har du plattformskoll?

Många nya modeller på gång

I en intervju med tidningen Automobilwoche erkänner relativt nytillträdde Audichefen Markus Duesmann att han gärna haft fler elbilar att sälja redan nu.

– Att ha varit lite tidigare ute hade inte varit fel. Elbilar har gått ganska snabbt framåt på sistone. Jag tror ändå vi kommer vara i tid. Vi kommer ha 20 batterielbilar 2025 och det ger oss en utmärkt position, säger han.

De konventionella bensin- och dieselmotorerna vill Markus Duesmann inte skriva av riktigt ännu.

– Jag tror det kommer dröja ett tag. Framtiden för förbränningsmotorerna kommer i slutändan vara en politisk fråga och den beslutas inte samtidigt över hela världen. 

Fortsätter med diesel

Markus Duesmann säger att många av Audiköparna fortfarande kommer vilja ha en förbränningsmotor framöver och därför vill han förbättra effektiviteten i dem. Det gäller även dieselmotorer.

– På grund av utsläppsreningen har dieseldrivlinor blivit väldigt dyra och det är inte ett attraktivt alternativ i alla klasser. Men eftersom många av våra kunder fortfarande älskar dieselmotorer kommer vi fortsätta erbjuda dem.

Läs också: Volkswagens plan – för att hålla liv i "avgasbilarna"

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-12 20:04
Grosser

"Många av våra köpare älskar att smutsa ner världen och förkorta livet med 8½ månader i genomsnitt".

#2 • Uppdaterat: 2020-10-12 20:33
skarj

Vilken märklig tillverkare, producera bilar som efterfrågas av köpare, ja eller inte.
Långt ifrån alla marknader har något straff på dieselbilar, tänk här för några år sedan då de var miljöbilar, nu är de pest, verkar detta rimligt?

#3 • Uppdaterat: 2020-10-12 20:48
Styggavargen

Usch, dieselknatter... och ja, diesel är pest! Det är drivmedel för traktorer och lastbilar, inte vanliga bilar..

#4 • Uppdaterat: 2020-10-13 17:07
Carl Trefalt

Dieselbilar är väldigt snåla på bränsle, dessutom finns ingen räckvidd ångest.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-13 19:17
Mikael Larsson

Dieseln är död, och tur är väl det. Det är en parentes i bilförsäljningen ungefär lika olycklig som etanolen. Med stadigt sjunkande marknadsandelar för dieselbilar så är det ju smartare att överge skeppet än att sjunka med det.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-14 11:11
Masa

En snål diesel är mycket bättre än en ladd-hybrid (som endast klarar någon enstaka mil på el) om du ofta kör längre sträckor, motorvägsfart, eller med släp, och (som jag) nästan aldrig korta körningar - då jag gärna går eller cyklar dessa.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-14 13:44
skarj

Tror man att dieseln är död så har man ungefär lika stor tilltro på faktakoll som Donald Trump.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.