Nästa artikel
Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil
Nyheter

Forskarna gör klart: Räcker inte att bara byta till elbil

Publicerad 5 oktober 2020
Vi måste tänka om hur vi transporterar oss, enligt en ny rapport. Att bara byta till elbil kommer förmodligen inte räcka för att nå klimatmålen.

Det är orealistiskt att enbart elbilar ska räcka för att klimatmålen ska nås. Det hävdar forskare vid universitetet i Toronto, skriver Ny Teknik.

Antalet elbilar på vägarna har vuxit explosionsartat de senaste tio åren. Forskarna har räknat ut hur många elbilar som skulle behövas fram till år 2100 för att hålla den globala temperaturökningen under två grader.

Resultatet blev att omkring 90 procent av bilarna som rullar på vägarna i USA skulle behöva vara elbilar år 2050. I dag är den siffran 0,3 procent.

– Försäljningen ökar visserligen snabbt, men även de mest optimistiska prognoserna tyder på att USA:s fordonsflotta 2050 bara kommer utgöras av 50 procent elbilar, säger Alexandre Milovanoff som är huvudförfattare till rapporten.

– Många tror att en storskalig omställning till elbilar till stor del kommer lösa klmiatproblemen i personbilssektorn. Jag tror det är bättre att se det så här: elbilar är nödvändiga, men inte tillräckliga.

Rapportens slutsats blir att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov helt för att klara klimatmålen.

”Det behövs därför ett brett utbud av lagar och regler för att minska bilägandet och bilanvändandet”, skriver forskarna i rapportens sammanfattning.

– Elbilar sänker verkligen utsläppen, men de låter oss inte strunta i att göra vad vi måste göra oavsett. Vi måste lära om vårt beteende, hur städerna är utformade och även vissa aspekter i vår kultur. Alla måste ta ansvar för detta, säger handledaren Heather MacLean vid University of Toronto.

Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-10-05 18:40
EnannanRobban

S-Klasse, ”bara 12-13%”...
Hur stora utsläpp behöver det vara innan vi behöver bry oss? 15%? 20%?
Vi kan ju bryta ner transportutsläppen i bilar, lastbilar, båtar, bussar, flyg osv och då blir det ju jättelite, mellan 1-5% vilket då nästan inte är något alls att bry sig om.
Om vi dessutom bryter ner bilarna i märken så blir utsläppen nästan noll...

Vi behöver sluta elda!

#c • Uppdaterat: 2020-10-05 18:44
Kodiaq

Slutar vi elda stannar ekonomin..enkelt!
Bara att välja.
Sen säger dom att det går visst med nya motorer och öka ekonomin.
Nej det går inte på samma sätt...tyvärr

#d • Uppdaterat: 2020-10-05 19:14
V70Silver

Det kommer inte hända, antalet bilar kommer fortsätta öka så länge folk har ett val. Man har alltid sagt att vi ska ta bussen för miljön etc. I takt med att folk får högre levnadsstandard så blir man mer bekväm och tar istället bilen. Det är lönnlöst att tro eller tycka att bilismen ska minska undantaget de största städerna, det är bättre att fokusera på att få ned utsläppen. Det kan ske genom stenhårda satsningar på elbilar, högt bränslepris och höga skatter på tunga fossilbilar med höga utsläpp.

USA skulle utan problem kunna halvera sina utsläpp genom att höja bensinpriset till europeisk nivå och samtidigt gå över till mindre bilar.

#e • Uppdaterat: 2020-10-05 19:43
Styggavargen

Globalt står transporter för 1/7 av utsläppen eller 15% av utsläppen, i Sverige är den siffran 1/3 då vi har större bilar och delvis längre avstånd. Konsumtionen måste minska drastiskt, alla måste hushålla med resurserna. Varför bygga en stor SUV när man kanske kan tillverka två mindre bilar med samma mängd energi och resurser? Det finns massor att göra, problemet är att ingen gör något...och om det görs något är det mest "trixande" med siffror.

#f • Uppdaterat: 2020-10-05 19:48
glimma-48

LeifV: Bra där. Problemen med befolkningstillväxten är i en klass för sej. Effekterna av mänsklighetens enorma konsumtion och vår ekonomiska politik som helt bygger på att vi blir fler och ständigt ökar vår konsumtion omöjliggör avgörande miljöförbättringar. Om t.ex. alla bilar i Europa står stilla permanent så skulle jordens medeltemperatur ändå fortsätta öka i samma takt.

#g • Uppdaterat: 2020-10-05 21:08
Sailfast

Ofta när det talas bilanvändning så dyker kommentaren upp att det minsann inte finns så mycket kollektivtrafik på landet. Det är förvisso sant men min tolkning av artikeln är att vi inte har råd (miljömässigt) att bo så glest. PS. befolkningstillväxten har stannat, se gärna TED-talk med Hans Rosling

#h • Uppdaterat: 2020-10-06 02:41
John2008

Ska hela världen köra suv på minst 2 ton, skapas det givetvis en hel del miljö- och klimatproblem även om de råkar vara eldrivna.

Ett minst lika stort hot mot världen som överbefolkning, är minoritetens överkonsumtion av resurser i främst de rikare länderna, alltså bl a vi i Sverige.

#i • Uppdaterat: 2020-10-06 06:58
stonebreaker

I Forskarna värld ...

#j • Uppdaterat: 2020-10-06 09:06
glimma-48

Salifast: Befolkningstillväxten har INTE avstannat. Tvärtom pekar alla seriösa prognoser på att "raiset" globalt bara fortsätter. Detta är det i särklass största problemet. Hade vi i Sverige inte haft den stora invandringen så hade inte befolkningsökningen här fortsatt i alla fall i det korta perspektivet. Svenska kvinnor föder i genomsnitt 1.7 barn har jag läst. Så länge den moderna världen inte insett på allvar att vi måste överge marknadsekonomin, som gett oss så mycket prylar=konsumtion, så fortsätter problemen att öka. Vi MÅSTE hitta ett annat system, och få detta accepterat av befolkningen samtidigt som vi behöver sterilisera kvinnor/män efter ca 1-2 barn i de tätbefolkade länderna. Befolkningsmängden behöver minska drastiskt. Det är den bistra sanningen. Samtidigt med dessa gigantiska problem så sitter vi och argumenterar om en bil får vara mer än 1.55m hög.

#k • Uppdaterat: 2020-10-06 10:01
Apex

S-klass

Det är rätt sjukt hur stort fokus det är på privatbilismen när den står för en så liten del av utsläppen. Varför är det så? Varför finns inte samma fokus på resterande 80-90% av utsläppen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.