Nästa artikel
Volvo har börjat bygga XC40 Recharge – här rullar elbilen av bandet
Nyheter

Volvo har börjat bygga XC40 Recharge – här rullar elbilen av bandet

Publicerad 2 oktober 2020
Volvos nya satsning är igång och nu byggs suven XC40 som elbil. Årets produktion är redan slutsåld.

Volvo har börjat bygga den eldrivna versionen av suven XC40.

Modellen är ett viktigt steg för att Volvo ska kunna sänka koldioxidutsläppen med 40 procent inom fem år, och då ska också hälften av försäljningen bestå av helt eldrivna bilar.

Årets produktion av Volvo XC40 Recharge är redan slutsåld, så köpare som beställer ett exemplar i dag får vänta till nästa år på leverans. De första bilarna ska levereras till köparna i slutet av året. Bilen byggs i Volvos belgiska fabrik.

– Det här är en stor dag för Volvo Cars och för alla anställda här i Gent, säger Javier Varela, chef för globala industriella operationer och kvalitet.

Volvo XC40 Recharge kommer i lanseringsutförandet kosta drygt 700 000 kronor och för det får köparna en effekt på 408 hästkrafter och en räckvidd på 40 mil enligt WLTP-körcykeln. Billigare och svagare versioner följer senare.

Bilen har även fått en uppgradering på insidan, i form av samma Androidbaserade infotainmentsystem som redan finns i Polestar 2.

Läs också: Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-10-03 13:01
V70Silver

Henrik M, din miljontesla model S är ju 5 meter lång så självklart ska den rymma mycket last. Nästan vilken bil som helst i den storleksklassen är rymlig. Problemet är snarare att många mindre svindyra elbilar så som TM3 har ett brevinkast till lastutrymme. Helt odugligt om man ska transportera skrymmande grejor eller exempelvis en hund.

Den första rimligt prissatta och rymliga elbilen är Enyaq. Med tanke på att ID3 verkar vara någorlunda effektiv så tror jag att Enyaq 60 kan komma att få en verklig räckvidd på 30 mil.

#c • Uppdaterat: 2020-10-04 01:30
Henrik M

V70, Nu skrev inte Vargen nåt om pris utan bara att han väntade på en praktisk strömlinjeformad elbil, och min poäng var att det finns redan. Eller hur? Sen är det ju bara ren BS från din sida att Model 3 har ett brevinkast, har du själv testat och lastat? Det har jag......den är betydligt rymligare och mer praktisk än man tror. Sen undrar jag varför folk fortfarande ska ha plats för jättesaker de kör på en gång var tredje år.....köpa bil efter det när hemkörning kostar ett par hundra....
Beställde nya sängar till både mig och dottern häromdagen, frågade vad hemkörning kostar, 299 kr till tomten och 399 inburet......vem i hela friden krånglar med det själv då?

#d • Uppdaterat: 2020-10-04 10:27
Carl Trefalt

Polestar 2 och Volvo XC 40 Recharge ger inte många jobb i Sverige. Polestar 2 tillverkas i Kina, och Volvo XC 40 Recharge tillverkas i Gent i Belgien.

#e • Uppdaterat: 2020-10-04 10:37
Henrik M

Carl: Och vart ligger utvecklingsavdelningarna? Vart är prototyperna byggda? Vart testas de ut till största del?

#f • Uppdaterat: 2020-10-04 13:59
Carl Trefalt

Men det kan ju flyttas till Kina !

#g • Uppdaterat: 2020-10-08 09:23
StefL

HenrikM, jag tillbringade själv en vecka med en hyrd Tesla Model 3 nyligen och körde cirka 150 mil. Jag är bestämt av åsikten att även om bagageutrymmet är tämligen rymligt är det ändå extremt opraktiskt i längden, vilket fått mig att avstå att utnyttja min reservation från 2016, jag väntar på att få jämföra Model Y med Skoda Enyaq innan jag tidigast väljer elbil.
Behöver man som jag lasta ibland en cykel, ibland en rullstol och en rullator, och allt som oftast en hel del bagage, blir det för opraktiskt med den konstruktion Model 3 har. Förutom det upplevde jag den som en utmärkt elbil, och Teslas laddarnätverk är än så länge helt oslagbart.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.