Nästa artikel
Nya siffror: Elbil hälften så dyr att serva som bensinbil
Nyheter

Nya siffror: Elbil hälften så dyr att serva som bensinbil

Publicerad 28 september 2020
En vanlig bensinbil kostar dubbelt så mycket i service och reparationer som en laddbar bil, enligt siffror från USA.

En ny rapport visar att elbilsägare i USA bara behöver lägga hälften så mycket pengar på underhåll och service av bilen som för en vanlig bil med förbränningsmotor.

Siffrorna kommer från amerikanska organisationen Consumer Reports som jämfört servicepriser för elbilar respektive bensinbilar. I rapporten har tusentals bilägare angett hur hög kostnaden för service och reparationer varit för bilen.

– Den här besparingen är viktig för att kompensera för det högre inköpspriset för många konsumenter, säger Chris Harto, en av författarna bakom rapporten.

I jämförelsen kostade både elbilar och laddhybrider motsvarande 1,70 kronor per kilometer att serva och reparera. För vanliga bensinbilar var den siffran 3,40 kronor per kilometer.

Att elbilar är billigare att serva är inte så konstigt eftersom de har betydligt färre rörliga delar och en mindre komplicerad drivlina. Men även laddhybrider, som har ”två drivlinor i en”, visar sig alltså ha låga servicekostnader – åtminstone i den här jämförelsen.

Det kan dock vara stora skillnader mellan olika märken: i en jämförelse Vi Bilägare gjorde tidigare i år var laddhybridversionen av Kia Niro nästan 90 procent dyrare att serva än elversionen.

Läs också: Elbilen billigare att serva – men fortfarande för dyr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-09-29 09:39
Desmoholic

Jag ställer mig tveksam till att två kraftkällor(hybrid) skulle vara billigare att serva än en.
Själv så servar jag min bensinbil själv 1-2 gånger om året. Brukar gå på 1000-1500kr i olja, filter, tändstift o.d.
Det är väl kostnaden för mekanikern att köra in min bil i verkstaden om man lämnar in den...

#c • Uppdaterat: 2020-09-29 09:51
Styggavargen

saabnisse, jag brukar tänka till före jag gör saker... och är ganska kritiskt lagd, inte betalar jag mer för service än bilen är värd. Men om jag hade kört märkesverkstad hela vägen hade jag nog vid detta laget lagt ca 30-40 tkr i service... så man är nöjd med att komma under med mycket mindre än halva det priset..

#d • Uppdaterat: 2020-09-29 19:37
lsoderlund

Att bland annat Tesla inte har planerat underhåll av sina bilar säger en hel del om hur man ser på säkerheten. Bromsar, bromsvätska, kylvätska och massa annat måste bytas med jämna mellanrum, inget konstigt i det. Att det är frivilligt ställer ju extrema krav på just bilägarna/brukarna. Sett till de minst sagt skrala verkstadsnätet hos Tesla gör kanske att ägarna drar sig från att besöka just verkstäderna. Märkligt med rostskyddskontroller och liknande, Tesla är ju inte direkt kända för att hålla bra kvalitet på rostskydd, lack eller passform av panel och inredning.

#e • Uppdaterat: 2020-09-29 21:36
Henrik M

Lsoderlund: Hos vilket fabrikat ingår byte av bromsar i det ordinarie serviceprogrammet? Ja självklart behöver en Tesla byta bromsar precis som vilken bil som helst, dock inte speciellt ofta om man kör normalt. Men man gör som med Toyota, Opel eller vilket märka som, när de behöver bytas så beställer man tid och byter dem, vad har det med påtvingad service eller inte att göra?
Bromsvätska har Tesla att det ska bytas var fjärde år. Kylvätska vet jag inte varför du tycker den ska bytas.....vad jag vet så fixar den rätt länge, vet tidiga Teslor som är 8 år gamla och gått 30-40.000 mil utan byte av kylvätska.
Vad passform av paneler eller inredning har med säkerheten att göra vet jag inte heller men det var4 väl skönt få ur dig några mer negativa ord. ;) Kan dock säga att min Model S från 2019 har en lika bra inpassad inredning som övriga nya bilar jag plockat ut de sista 12-15 åren av olika märken. Karosspaneler har dock amerikansk passform bitvis, trist att se på men om det påverkar säkerheten? Nja....var väl en av världens säkraste bilar om jag inte minns fel?

#f • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Vad är det som man servar på en elbil än att byta bromsvätskan? Resten skall vara inspektion, om det inte utförs av bilprovningen. Kupefilter skall kunna bytas ut lätt, som dammsugarpåse. Man tar inte in sin dammsugare till verkstad för att byta påse. Med hänsyn till det höga priset och låga arbetsinsatsen skall servicen ingå, i minst 10 år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.