Totalt dieselpersonbilsförbud planeras i Stockholm!

369 inlägg 0 nya

Det är ju det även bensinbilar får nu, rening för partikelutsläpp. Men kolla utsläppen från hybridbilar tex en Prius vilka utsläpp den har jämfört med en konventionell bensinbil för att inte tala om dieselbilar euro6. Sedan kräver nyare dieselbilar bättre och dyrare och dyrare teknik för att klara acceptabla utsläppsnivåer vilket gör att det blir för dyrt enligt biltillverkarna. Detta gör att man satsar på hybrider och i förlängningen elbilar som blir billigare att tillverka än dieselbilar med acceptabel reningsteknik som finns nu. En del satsar på sämre mildhybrider som är billigare att tillverka, detta är olyckligt. Bättre med fullhybrider likt Toyota Prius som är effektivare.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

[quote=Hackenbush]här är lite info om Nox
"http://teknikensvarld.se/utslappen-fran-dieselbilar-fortsatter-oka-559896/"[/quote]

Det bar detta jag länkade till direkt till Naturvårdsverket häromdagen när rapporten kom. Men som de flesta hoppade över att kommentera av någon anledning.

Det finns en anledning till att kraven skärps mot dieselbilars utsläpp och att biltillverkarna tycker att tekniken som krävs är för dyr och att man tittar mer åt hybridhållet som är effektivare för att nå målen. Därför reagerar politiker som de gör tillsammans med bilindustrin.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

[quote=Hackenbush]här är lite info om Nox
"http://teknikensvarld.se/utslappen-fran-dieselbilar-fortsatter-oka-559896/"[/quote]
Det jag tycker man glömmer där är att under den tidsserien har det blivit cirka 1 miljoner fler bilar, och andelen dieselbilar har ökat markant på bekostnad av bensinbilarna. Dessutom har andel direktinsprutade bensinbilar varit mycket lågt men nu ökar det och därmed även bland annat kväveoxidutsläppen.
Sedan är frågan hur de räknat fram dessa värden - baserat på NEDC-resultat? Eller på annat? Är det verklighetsförankrade siffror? Ty även bensinare släpper ut ämnen i större omfattning än vad de är klassade som.

Dessutom, nämns ingenting i denna artikel om alla ANDRA hälsovådliga utsläpp de olika bilarna renderar (se artikel några inlägg tidigare).
Så, bra insats men åtminstone artikeln har vinklat det åt ett ensidigt håll, igen.
Man måste börja titta på de mest hälsoskadliga ämnen som förbränningsmotorer släpper ifrån sig och göra rättvisa jämförelser dess emellan, under realistiska förhållanden.

Att en bensinbil i dag kan överskrida gränsvärdet för ren luft med 1.700 gånger och anses som bra medan en dieselbil som överskrider det med 45 gånger anses som dålig är för mig en gåta.

Shogun wrote:
Det är ju det även bensinbilar får nu, rening för partikelutsläpp. Men kolla utsläppen från hybridbilar tex en Prius vilka utsläpp den har jämfört med en konventionell bensinbil för att inte tala om dieselbilar euro6. Sedan kräver nyare dieselbilar bättre och dyrare och dyrare teknik för att klara acceptabla utsläppsnivåer vilket gör att det blir för dyrt enligt biltillverkarna. Detta gör att man satsar på hybrider och i förlängningen elbilar som blir billigare att tillverka än dieselbilar med acceptabel reningsteknik som finns nu. En del satsar på sämre mildhybrider som är billigare att tillverka, detta är olyckligt. Bättre med fullhybrider likt Toyota Prius som är effektivare.

Problemet med bensinarnas utsläpp har funnits länge, och INGEN har brytt sig tills för något år sedan.
Märkligt va? Trots att kunskapen har funnits.

Hursomhelst så är det verkligen dags att göra något åt utsläppen oavsett var de kommer ifrån och oavsett vad man tycker är värst.
Vi kan inte hålla på att spy ut allt möjligt hela tiden bara för att vi kan men detta måste ske globalt för lilla Sverige kan inte rädda hela världen som vi så ofta tycks tro.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej då Shogun. Det var många som kommenterade länken. De bemödar sig dessutom med att läsa underlaget och det vore nog bra om ShogUn gjorde samma sak - även om det är för mycket begärt.

Generellt är utsläppshetsen bara en konsekvens av dieselgate. För femton år sedan, när koncentrationerna var högre, var det ingen som brydde sig.

Men lyckligtvis har ny reningsutrustning fått en del komponenter att sjunka under gränsnivåerna - dock utan att folk förstår att förändringar av fordonsfördelningen riskerar att stjälpa den utvecklingen (exempelvis pm2.5 som är den faktor som Shogun tänker på i fallet hjärt/kärl och cancer). .

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Hackenbush wrote:
Hursomhelst så är det verkligen dags att göra något åt utsläppen oavsett var de kommer ifrån och oavsett vad man tycker är värst.
Vi kan inte hålla på att spy ut allt möjligt hela tiden bara för att vi kan men detta måste ske globalt för lilla Sverige kan inte rädda hela världen som vi så ofta tycks tro.

Nej helt rätt. Industrin har länge efterfrågat långsiktiga och globala spelregler som man kan ta fram lösningar för.

Det är inte tekniken som saknas utan den politiska handlingskraften (och kompetensen)

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

A.L wrote:
Det är inte tekniken som saknas utan den politiska handlingskraften (och kompetensen)
MVH AL

Japp, det är där skon klämmer och det är därför inget händer. Tror de inte riktigt vågar sätta ner foten för då kanske de gör sig omöjliga som politiker och kör partiet i botten. Det är säkert en stor lobbyverksamhet runt detta.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush wrote:
A.L wrote:Det är inte tekniken som saknas utan den politiska handlingskraften (och kompetensen)
MVH AL
Japp, det är där skon klämmer och det är därför inget händer. Tror de inte riktigt vågar sätta ner foten för då kanske de gör sig omöjliga som politiker och kör partiet i botten. Det är säkert en stor lobbyverksamhet runt detta.

Ja helt rätt! Det är den du läser i tidningarna varje dag.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

1990 släppte bensinbilar i Sverige ut 72000 ton kväveoxid, dieselbilar 2000 ton. Hade vi haft samma förvirrade debatt då hade vi ropat efter bensinbilsförbud. De tänkta restriktionerna för Stockholm betyder nu att 8 av 10 bensinbilar blir förbjudna enligt DI-artikel igår. Bensinbilar har en dålig miljöpotential jämfört med dieseltekniken. Hybrider, javisst, men de går skrämmande mycket på fossil bensin och är förmodligen inget annat än en dyr och kanske onödig parentes.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Pinjong:
Du har helt rätt! Hybriden går till 99% på fossil bensin eftersom de tex Toyota Prius går bara drygt 1000 meter! på el därefter måste den bensinspyende motorn kallstarta för att ladda upp fjuttbatteriet för att den åter i bästa fall ska klara 1000 meter till på bensin. En riktig dieselladdhybrid med en körsträcka på minst 5 mil är en betydligt sundare och klimatsmartare lösning med tanke på att dieselmotorn är bränsleeffektivare samt att man blandar in betydligt mer biomassa i dieseln, upp till 100% biobränsle, jämfört med bensinens ynkliga 5%.

- Jag, liksom du, ska köra dieselbilen med gott klimatsamvete!

Toyotalover

Ingen som kör bil har väl gott klimatsamvete för alla bilar utom rena elbilar släpper ut skit som inte är bra för miljön.
Från det att bilen börjar tillverkas tills den till slut hamnar på en bilskrot är bilen ett miljöhot, tro inget annat.
Till och med den rena elbilen är ett miljöhot vid tillverkning och sedan vid skrotning och även vid batteribyte. De gamla batterierna är inte precis någon hälsokur vid hantering.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tycker att vi skriver under på Hackens sista inlägg. Visst tusan innebär konsumtion en miljöbelastning. Det gäller oavsett det är en el eller fossildriven bil.

De marginella skillnaderna mellan olika alternativ är inte så stora som en del vill göra gällande, i alla fall inte total sett.

Men det bryr sig inte politikerna så mycket om. De vill bli återvalda.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Ur Naturvårdsverkets rapport. Redovisas här:

http://www.vibilagare.se/nyheter/kvaveoxidutslapp-fran-dieselbilar-fortsatter-att-oka

"Under de senaste åren har kväveoxidutsläppen halverats både från bensinbilar och tunga fordon men samtidigt har utsläppen från dieseldrivna personbilar fördubblats enligt Naturvårdsverkets mätningar."

Du har således fel i sakfrågan som nu är helt klargjorde och förklarar att politiker både hos oss och ute i världen nu tappar tålamodet och börja agera med miljözoner och personbilsdieselförbud i städer. Det finns ju goda möjligheter att göra bort dig ytterligare genom att förneka dessa uppenbara fakta. Föreslår en omprövning av din genomgående felaktiga slutsatser. Lycka till!

Frågan och uppmaningen ställs självklart till
MVH AL

Inte mycket att käbbla om dieselförbudet, eller om diesel är bättre än bensin. Det som hände var att alla började köra diesel och bilarna blev tyngre och utsläppen ökade. Det tror jag alla skriver under på!? Men hur gör vi nu? Elbil verkar inte vara det som löser problemet, vad återstår då? Utsläppen måste minska radikalt, klockan är 5 minuter i tolv. Det handlar i slutändan inte om bilarna, utan allt det vi människor företar oss. För många på jordklotet, resurserna räcker inte till. Men onödigheter som SUV tycker jag det börjar bli dags att prata om, för som jag ser på det är det inte någon väg framåt. Skall säkerheten hänga på att alla bilar blir tyngre när egentligen det borde vara tvärtom för att få ned utsläppen (oavsett bränsle).

Instämmer vargen. Jag tror att tjänstebil förarna visade vägen via november försäljningssiffrorna av nya bilar. De övergav de tunga hästkraft starka dieselpersonbilarna och bör till lättare hybrider med bensinmotor. Sen får vi se vad nästa steg blir för att få ner de hälsofarliga Nox halterna. Att tunga dieslar var lösningen funkade ju inte visar Naturvårdsverkets rapport tydligt. Så kan vi ju inte ha det!

Nu är det ju inte så himla lätt det där.
BIlarna blir tyngre - ja, men också säkrare såklart, så att bilarna är tyngre i dag än för 20 år sedan är inte jättekonstigt.
Sedan är frågan om de är onödigt tunga eller inte. Den är knepigare att knäcka.
Helt klart är att många har för Stora bilar och för Motorstarka bilar.
Nu är ju per automatik inte en motorsvag motor snålare men bränsleförbrukningen gynnas verkligen inte av att ha massor av cylindrar med stor cylindervolym och hundratals hästkrafter.
Jag tycker personligen det är bra att det finns diesel. Likaså bensin.
Varför? För att de har olika fördelar.
Jag åker mestadels längre sträckor så det var en anledning till att nya bilen blev diesel och hittills så har det definitivt betalar sig jämfört med förra bilen (som var lättare dessutom!).
Vi har även problemet med att om vi nu portar all diesel så... vad gör vi av allt mellandestillat som bildas då vi tar fram naftan? Hälla ut i slasken? Det är ju definitivt inte miljösmart att raffinera fram produkt X och sedan slänga produkt Y.

Vissa är beroende av bil, så är det - särskilt i vårat glesa land, men som ag visat i någon av alla dessa trådar om Diesel så är exempelvis en mycket stor andel av alla de som trängs i stockholmstrafiken just...stockholmare. Bilarna är registrerade i stockholms kommun. Alltså är det sjukt många onödiga resor som görs ty trots allt finns det en hel del tunnelbanelinjer, busslinjer, pendeltågslinjer och övriga linjer som fungerar mycket bra i de tätare delarna.
Alltså, åka från exempelvis västerort in till centrala stockholm med tunnelbana är faktiskt inte ens 25 minuter. På den tiden hinner en bil knappt över tranebergsbron i rusningstrafik...

Mer kollektivt, och satsa på det dessutom. Mer trafikmönsteranalys för att se var man skall sätta in extra linjer. Dyrare trängselskatt (i high time skall det kosta en hundring såklart! Har ju ingen effekt annars uppenbarligen). Och INTE fler vägar som kommer korkas igen (det har visats gång på gång att fler vägar leder till fler bilar och i slutänden exakt lika mycket köer som innan).
Det måste till tvingande. Det måste till morötter. Det måste till Utbildning!
Men, ta som exempel här - där vi bor har vi tillgång till elstolpar. Det finns flera bilar som har motorvärmaruttag. Därför är det typ 95% som står och skrapar en iskall bil på tomgång varje vintermorgon. Just det - det är så dyrt... 60 kronor per månad...
På jobbet har vi tillgång till uttag. Där har de dock inte tänkt till särskilt mycket. För det första är det skitdyrt (700 spänn för en säsong). Det är dessutom enbart perioden 2017-11-01 till 2018-03-31. Sist jag kollade var det rätt kyligt utanför den perioden också... Lägg därtill att just den parkeringen ligger lite avsides och dessutom strular grindarna inte allt för sällan, vilket ej ger reducering av avgiften. För övrigt är det ej tillåtet att ladda elbil där heller. Man kan inte heller hyra del av priod, om man till exempel gästjobbar en månad.
Byråkratiskt så det förslår långt...

Så det måste till krafter från alla håll för att minimera utsläppen.
Ändrad attityd. Lättare att göra rättare. Svårare att göra 'fel'. Morötter och piskor. Och fokus på RÄTT sak!
Nu petar man i detaljer som i det stora hela inte betyder ett vitten.

"gick över till lättare hybrider med bensinmotor"
Skall det vara
Och genom detta minskade nybilsförsäljningen av persondieselbilar äntligen. Decembersiffrorna kommer att redovisa ett ras på försäljningen av nya dieselpersonbilar, tror jag.

Fast att just tjänstebils-förarna byter till laddhybrider är ju till nästan 100 % beroende på de oerhört mycket lägre förmånsvärdena för den biltypen samt att de som inte kör så långt dagligen och kan tanka el hemma åker rätt billiga privatmil. Tror inte att det är beroende på ett plötsligt miljöintresse hos förarna men möjligen lite nymornat intresse hos vissa företag som vill visa upp nån form av "miljöprofil" när det gäller deras tjänstefordon.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.