Tesla 3 - Förbokning möjligt från idag.

134 inlägg 0 nya

Tror Stefl gissar rätt bra med dom uppskattningarna. Och det är lite där jag landade i att jag får väldigt mkt PHEV för dom pengarna som passar min livssituation bättre, iallfall just nu.
För 2 år sedan såg situationen lite annorlunda ut.

Jag kommer kanske ångra att jag hoppade av och jag följer fortfarande Tesla och deras innovationer. Skulle det vara så att Tesla släpper en halvkombi så kommer jag kanske tänka om. Men 450 kakor för något man känner att man sannolikt kommer behöva komplettera med en halvkombi känns lite bakvänt.

När det gäller garantierna så är det ju precis som med en fossilbil, det täcker inte försämring i prestanda eller förbrukning.
Det har ju visat sig att deras batterier håller över förväntan, både externa och interna tester.
Sen kan man ju diskutera vad man menar med fel. I min värld så är en kapacitetsförlust utanför den Tesla anger att anse som ett fel.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

PREVIA - de flesta tillverkare av elbilar lämnar nån form av kapacitets-garanti inom garantitidsramen så jag skulle vara förvånad om inte Tesla också skulle gära det - även om jag inte vet

Det flesta bilpriser som gäller i USA, så är det nästintill en dubbling av det, som vi får betala i Sverige. Det är glädjekalkyler, som pratar om 320.000 för modell 3 här i Sverige. Tror iofs inte att den någonsin kommer att börja säljas i vårat land. Templet är på väg att rasa ihop.

2fast4you wrote:
Swemba wrote:2fast4you wrote:Der er jeg uenig, kan refere til min bror som har 3 år gamle Tesla han pendler tur retur Oslo hver dag 250 km dagen bilen har gått drygt 15000 mil nå uten nevneverdig forringelse på batteri eller rekkevidde + han lader mye på supercarger, eneste problem med bilen er at bremsene setter seg pga de nesten ikke blir brukt. Han er kjempefornøyd
Jovisst, bodde jag bredvid Supercharger så skulle jag så klart ladda där och i princip bara där. Men ett enstaka fall gör ingen regel. Långt ifrån alla har en Supercharger på vägen till jobbet ...
Det var ikke supercarger som var saken, men holdbarheten og rekkevidde på batteriet der merker han ikke noe forskjell, i Norge så er det dokumentert Tesla som har gått 40000 mil uten problem så jeg tror det meste er skepsis og usikkerhet ved Tesla i Sverige i Norge så er det nærmere 30000 Tesla og hva jeg har lest på div forum her så er de fleste fornøyd med bil og batteri, noen er ikke fornøyd men det vil det altid være.
Batteri teknologien vil også bli bedre, bedre holdbarhet over tid og rekkevidde. Har mer tro på el bil en hydrogen bil har lest at de trenger 33 liter vann for produsere hydrogen for 1 km kjøring + gass og el.

Någon har nog läst batteribilshörsägen!

Baserat på vattenets atomegenskaper kräver 1 kg vätegas cirka 2,4 liter vatten som råmaterial. På ett år skulle 60 miljarder kilo väte kräva 143 miljarder gallons färskt, destillerat vatten. Detta nummer motsvarar den mängd vatten som krävs för att raffinera en ekvivalent mängd petroleum (ca 1-2,5 gallons vatten per gallon bensin).” Så det blir 2,4 cl vatten per km som lämnar bilen så rent att det går att dricka .
Då skulle jag oroa mig mer för
” Brytningen kommer emellertid att leda till en lokal miljökatastrof av sällan skådat slag. Landskapet kommer att förstöras till oigenkännlighet. Bristen på vatten i en öken är redan betydande, men här kommer vattnet i princip att försvinna helt och hållet, eller förorenas bortom vett och sans. ”
https://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/
Eller att batteriåtervinning av Lithiumbatterier bara har gjorts i labratorieskala hitills trotts att miljontals Lithiumbatterier tillverkats i årtal för olika ändamål.
Läs här om den miljövänliga batteritillverkningen som planeras i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/batterifabriken-en-ytterst-miljofarlig-verksamhet

"PI" wrote:
Är USA-priserna redan reducerade med deras "miljöbils-premie" ? Har för mig att det varit så vid en del tillfällen tidigare. I så fall tillkommer ju ett icke föraktligt antal 1000-lappar med dollarer innan vi har det svenska priset före våra subventioner - och givetvis moms, frakt, prisanpassning till marknaden m m.

Nej, det pris som anges som grundpris - $35.000 - är Teslas pris för den ännu ej släppta grundmodellen före miljöbilspremier. Dessa ser lite annorlunda ut i USA och det finns vad jag förstår både federala och delstatliga varianter som åtminstone till en del är knutna till antalet elbilar en tillverkare levererat totala. Efter 200.000 levererade bilar trappas den federala skattekrediten (som det handlar om) av under två kvartal, så Tesla vill pricka in rätt datum för sin levererade bil nr 200.000 i USA för att maximera den tid de har på sig att leverera bilar som köparna får skatterabatt för.
Och priset som anges är alltså priset utan moms - vilket är det normala i USA vad man än handlar - vilket gör att vi måste lägga på moms och utöver det fraktkostnad plus den tull som gäller för bilar som importeras från USA till EU.

"Pastor Benny" wrote:
Tror Stefl gissar rätt bra med dom uppskattningarna. Och det är lite där jag landade i att jag får väldigt mkt PHEV för dom pengarna som passar min livssituation bättre, iallfall just nu.

För mig är en laddhybrid meningslös då mitt och min sambos körmönster inte innehåller mycket jobbpendling utan merparten av våra mil är längre resor under helger och ledigheter och då tjänar man aldrig igen merkostnaden för en laddhybrid på de få mil man då kan köra på el. En ren elbil däremot med iaf 35 riktiga mils räckvidd för samma pengar som en större laddhybrid blir en vettigare affär. Och även om vi har en kombi nu vilket är praktiskt (Octavia) ska en Model 3 inte vara nåt problem utrymmesmässigt då vi bara är två pers. Jag har iof ofta med mig cykel men den går att ta isär och skulle den inte rymmas i bilen ändå får jag skaffa takställ och acceptera den reducering på räckvidden det för med sig.

"Volvos koloss" wrote:
Det flesta bilpriser som gäller i USA, så är det nästintill en dubbling av det, som vi får betala i Sverige. Det är glädjekalkyler, som pratar om 320.000 för modell 3 här i Sverige. Tror iofs inte att den någonsin kommer att börja säljas i vårat land. Templet är på väg att rasa ihop.

En dubbling ska man nog inte behöva befara, men några 320.000 blir det mycket riktigt inte eftersom det som jag skrivit ovan ska till moms, frakt och tull utan grundpriset borde hamna runt 450.000 före miljöbilspremie. Och om Tesla konkar eller blir en succé återstår att se; personligen tror jag på det senare men vi lär som sagt få veta tids nog och att träta om framtiden är inget jag tycker är meningsfullt att ägna energi åt.

Så här skrivs det på en del sajter om priset på Tesla mod3. Denna text verkade faktiskt stämma bäst med verkligheten:
I USA har man än så länge bara börjat leverera bilar med längre räckvidd och premiumpaket, vilket går på ytterligare 9000 USD respektive 5000 USD för en summa om 49 000 USD.
Utifrån vad Tesla Model S kostar i Sverige respektive USA, så kan man räkna fram ett omräkningstal på åtminstone 12.3 USDSEK. Detta då den billigaste Tesla Model S 75 har ett omräkningstal på 12.29. Den dyrare model S 75D har omräkningstalet 12.19, 100D har 12.11 och den dyraste P100D har ett omräkningstal på 11.46. Lägre omräkningstal ju dyrare bil, vilket sannolikt beror på att fraktkostnaden från fabriken i USA är konstant oavsett utförande.

Det är sannolikt att omräkningstalet för Tesla Model 3 som lägst blir som den billigaste Model S. Ett omräkningstal på 12.3 ger 430 000 SEK för standardutförandet av Tesla Model 3 utan tillägg och med svart färg.
Räknar man på den bilen som är den enda modell som tillverkas, i alla fall just nu, kostar den 49000USD vilket då blir 602700kr med omräkningstalet.

Då får väl var och en avgöra om det är ok att hosta upp 600000 lakan för bilen.

Pi wrote:
PREVIA - de flesta tillverkare av elbilar lämnar nån form av kapacitets-garanti inom garantitidsramen så jag skulle vara förvånad om inte Tesla också skulle gära det - även om jag inte vet

Tesla ger ingen kapacitets garanti alls. Däremot gav Nissan någon form av garanti när de första batterierna visade sig åldras oväntat snabbt vilket gjorde att batterier som förlorade en viss bestämd kapacitetsförlust erbjöds utbyte av batteriet.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-battery-warranty/

Optimus wrote:
Så här skrivs det på en del sajter om priset på Tesla mod3. Denna text verkade faktiskt stämma bäst med verkligheten:
I USA har man än så länge bara börjat leverera bilar med längre räckvidd och premiumpaket, vilket går på ytterligare 9000 USD respektive 5000 USD för en summa om 49 000 USD.
Utifrån vad Tesla Model S kostar i Sverige respektive USA, så kan man räkna fram ett omräkningstal på åtminstone 12.3 USDSEK. Detta då den billigaste Tesla Model S 75 har ett omräkningstal på 12.29. Den dyrare model S 75D har omräkningstalet 12.19, 100D har 12.11 och den dyraste P100D har ett omräkningstal på 11.46. Lägre omräkningstal ju dyrare bil, vilket sannolikt beror på att fraktkostnaden från fabriken i USA är konstant oavsett utförande.
Det är sannolikt att omräkningstalet för Tesla Model 3 som lägst blir som den billigaste Model S. Ett omräkningstal på 12.3 ger 430 000 SEK för standardutförandet av Tesla Model 3 utan tillägg och med svart färg.
Räknar man på den bilen som är den enda modell som tillverkas, i alla fall just nu, kostar den 49000USD vilket då blir 602700kr med omräkningstalet.
Då får väl var och en avgöra om det är ok att hosta upp 600000 lakan för bilen.

Lägg på vinterpaketet också, för det tror jag är så att säga ett krav från svenska konsumenter.

Om priset blir 600000:- så kommer nog Tesla fortsatt att vara ett märke för tjänstebilister i Sverige. Man kan ju faktiskt få en 5-serie touring av senaste modell för mindre pengar än så. Dessutom med en dieselmotor som klarar Euro 6 kraven i verklig körning.

Ja den kommer nog tyvärr inte bli tillräckligt billig för att få stort genomslag hos privatköparna, när den nu kommer hit.

Lite info rörande återbetalning av bokningsavgift då Teslahatarna skrikit sig blåa (kanske inte så mkt på detta forum, men generellt på nätet) om att Tesla har problem med återbetalningen.
Det tog mindre än 5 arbetsdagar för pengarna att landa på kontot efter att jag gett dom mina kontouppgifter.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Se där, då hade även jag fel i mina funderingar!
Det är tydligen ett mer seriöst företag än jag inbillat mig.
Ok att du skulle få dina stålar trodde jag nog, men jag trodde det skulle bli lite fajt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Saabnisse
Handen på hjärtat så trodde jag faktiskt det också efter allt man läst och alla rykten.
Men det gick smidigt, logga in på hemsidan, avboka sin plats i kön, en extra fråga om man verkligen vill göra det. Sen ett mail från Tesla där dom frågar om bankkonto.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.