Nästa artikel
Mercedes utsläppsskandal kostar över 19 miljarder
Nyheter

Mercedes utsläppsskandal kostar över 19 miljarder

Publicerad 13 augusti 2020
Daimler väljer att göra upp vid sidan av rätten och tvingas bland annat betala sex miljarder till drabbade bilägare.

Det är inte bara Volkswagen som hamnat i blåsväder efter utsläppsskandalen som avslöjades för snart fem år sedan. Flera andra märken har ertappats med att ha betydligt högre utsläpp i verklig trafik än i testlabbet.

Nu går Mercedesägaren Daimler med på en förlikning där koncernen betalar över 19 miljarder kronor för att göra upp vid sidan av rätten när det gäller dieselutsläpp i USA.

Uppgörelsen gäller alltså enbart den amerikanska marknaden och inte den europeiska. Det handlar dels om en uppgörelse med flera amerikanska myndigheter, bland annat miljömyndigheten EPA, på 13 miljarder kronor, och dels om en grupptalan där Mercedes gör upp med enskilda bilägare för sex miljarder kronor.

Amerikanska justitiedepartementet gjorde en större granskning av utsläpp från personbilar efter Volkswagens dieselskandal. Det ledde bland annat till att Daimler återkallade nästan 800 000 bilar globalt för att sänka utsläppen.

Mercedes har inte sålt dieselbilar i USA sedan 2016.

Läs också: Dieselgate: Nu ska svenska bilägare kunna stämma Volkswagen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-13 21:30
1

Diesel!!! Tramsbränsle.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-14 08:19
Bandvagn

Usch, borde vara förbjudet att köpa dieselbilar redan idag. Folk som köper fossilbilar väljer självmant att förgifta sina egna och andras kroppar.

Läs och gråt:
Vox.com - "Air pollution is much worse than we thought - Ditching fossil fuels would pay for itself through clean air alone."
https://bit.ly/33YgVvC

“Air pollution remains the leading environmental health risk factor contributing to premature death worldwide, as demonstrated repeatedly by the Global Burden of Disease studies,” says Saari. “Health care costs and lost worker productivity are direct economic impacts of air pollution so large they can exceed the costs of climate policy.”

#3 • Uppdaterat: 2020-08-14 10:30
JohanWong

Fasa ut diesel med början på city kärnorna. Landsbygden kan få köra diesel ett bra tag till. Gör det dyrt att köra diesel i centrala Stockholm, Göteborg etc. För den som bor i glesbygd (samt kör diesel) och besöker ett par gånger om året spelar kostnaden en liten roll. Men de dom kör dagligen väljer bort diesel. Fasa ut fossil mopederna och skotrar först. Batterier räcker så långt en vettig människa vill köra. Utfasningen bör ske med ekonomiska styrmedel inte förbud.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-14 11:28
Thommys

Detta kommer att gynna miljön indirekt. Nu satsas det rejält på elbilar istället och det blir bättre för miljön i totalt miljöhänseende.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-14 13:50
J.L

Diesel är ett mindre dåligt alternativ till bensin i och med att verkningsgraden är betydligt högre. Angående avgasrening går det och det görs bra rening både av partiklar o Nox.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-14 15:27
PREVIA

Om nu dieselbilar haft så hög verkningsgrad skulle listan här bara ha dieselbilar bland de snålaste bilarna.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html

https://www.fueleconomy.gov/feg/best/bestworstNF.shtml

#7 • Uppdaterat: 2020-08-14 18:19
Carl Trefalt

Varför betalar Mercedes bara för USA sålda bilar?

#8 • Uppdaterat: 2020-08-14 23:13
J.L

Previa, blandar äpplen och päron, vilket i och för sig är nyttigare än petroliumprodukter. Jämför samma bilmodell med diesel respektive bensinmotor. Verkningsgrad diesel ca 40 % mot bensin ca 30 %.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-15 11:23
Carl Trefalt

Verkningsgraden Vätgasbil ca 50 procent!!!

#a • Uppdaterat: 2020-08-15 17:32
Apex

Carl Trefalt

För att USA har ett ordentligt konsumentskydd

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.