Nästa artikel
Nytt laddnätverk för elbilister startar i Sverige
Nyheter

Nytt laddnätverk för elbilister startar i Sverige

Publicerad 13 augusti 2020
Så här kan det se ut för många elbilister som snabbladdar ofta. Ett nytt nätverk ska försöka lösa problemet.
Snart kan det bli betydligt smidigare att betala för snabbladdningen.

Den som åkt på långresa med en elbil vet hur svårt det kan vara att snabbladda. Det är förhållandevis få laddstationer som accepterar betalkort – istället gäller det att hålla koll på abonnemang, månadsavgifter, mobilappar, minutkostnader och så kallade laddtaggar för att kunna fylla på med ström.

Än så länge finns alltså inget enhetligt och smidigt sätt att snabbladda längs vägen oavsett vem som äger och driver laddstationen. Men det finns några initiativ som är på gång och som kan göra laddningen enklare.

Ett av dem står svenska intresseorganisationen Elbil Sverige för. Nu i augusti går startskottet för ett nytt så kallat roamingnätverk för elbilsladdning som ska vara öppet för alla företag och konsumenter.

I nuläget gäller nätverket Sverige men på sikt hoppas Elbil Sverige att det ska spridas även till resten av Norden och Europa.

Läs också: Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige

Ett enda abonnemang

Fördelen för elbilsägarna ska bli ett enklare och mer enhetligt sätt att betala för laddningen med ett enda abonnemang som samlar ihop flera laddoperatörer. Hur framgångsrikt det blir beror på hur många aktörer som går med.

– I takt med att försäljningen av elfordon ökar blir laddinfrastruktur, tillgänglighet och enkelhet vid laddning allt viktigare. Vår organisation arbetar med helheten kring elfordon i samhället. Då är det väldigt viktigt med ett enhetligt roamingsystem som detta, säger Göran Fredriksson, kommunikationsansvarig på Elbil Sverige.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-08-13 13:05
Grosser

Du har rätt i det du skriver Robban, gemene man klarar sig ofta gott med någon av de fyra stora operatörernas laddkort - Bee, e.on, Fortum och InCharge. Det täcker in 85% av laddbeståndet i Sverige. Det finns lite lokala undantag som kan vara bra att ha med sig, såsom Eways, Park+Charge, Maingau etc. Utomlands räknar jag inte upp i detta nu.

Många täcks in av ex. Plugsurfing med, de som redan ingår i Hubject-samarbetet - då kan det dock bli dyrare att ladda, men det är ju just det som Elbil Sveriges hubb ska motverka på sikt.

#c • Uppdaterat: 2020-08-13 17:38
Carl Trefalt

Elbil batterier mår bäst när laddningsgraden är mellan 20 - 80 procent. Ett batteri som är luftkylt tappar 4,2 procent per år, typ Nissan/Renualt. Ett Batteri som är vätskekylt tappar 2,3 procent per år, typ Tesla. Regelbundna snabbladdningar skyndar på åldrandet.

#d • Uppdaterat: 2020-08-13 18:56
Uffeeh

Robban: Fyra brickor är tre för mycket. Innan det är nere till att man bara behöver en bricka kommer inte elbilar att slå igenom helt.

#e • Uppdaterat: 2020-08-13 22:49
EnannanRobban

Uffeeh, det är inga problem och du behöver inte heller brickor utan kan köra med app om det passar dig bättre.
Det är ingen dealbreaker som jag ser det, men visst är det enklare med bara en... och helst ingen alls utan laddaren läser av bilens ID och belastar ett kopplat konto som Tesla.

#f • Uppdaterat: 2020-08-14 09:44
Pi

För att ta en jämförelse - hur många P-appar behöver man inte för att klara sig Sverige runt... Blir nog klart flera än 4.... Där skulle det behövas ett omtag så att man skulle klara sig med en enda P-app - som sen fördelar pengarna till resp P-bolag. Borde inte vara olösbart bara viljan finns...

#g • Uppdaterat: 2020-08-18 00:51
Bo Håkansson

Aldrig hört talas om EasyPark ? Pi
Fungerar över hela Sverige- Norden och mycket i Europa. Det är en app. Sedan om det finns många små och privata parkeringar - använd Swish- eller ta en P-lapp

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.