Nästa artikel
Renault om förlustmodellerna: ”Ganska farligt”
Nyheter

Renault om förlustmodellerna: ”Ganska farligt”

Publicerad 5 augusti 2020
Renault måste öka lönsamheten i de populära småbilarna, enligt den nytillträdde chefen.

Småbilar har alltid varit populära i Europa och för Renault står de mindre modellerna för hela 7 av 10 sålda bilar.

Problemet är att de ändå inte är särskilt lönsamma. Till skillnad från exempelvis Mini har inte Renault lyckats höja försäljningsmarginalen tillräckligt mycket för de billiga småbilarna och därför ska märket nu fokusera mer på lönsamma kompaktmodeller.

Det avslöjar den nytillträdde Renaultchefen Luca de Meo, som tidigare jobbade på Seat, i en intervju med Automotive News. Beslutet tas efter att Renault visade en rekordstor förlust för första halvåret.

Läs också: Nissan och Renault anklagas för nytt dieselfusk

”Ganska farligt”

I praktiken betyder inte det att småbilarna läggs ned, utan att nästa generation småbilar som ska lanseras 2022 ska fokusera betydligt mer på lönsamhet än tidigare modeller. Det kan till exempel handla om att erbjuda fler tillval och möjligheter att personalisera sin bil i olika färgkombinationer mot en extrakostnad.

Renault ska även lansera en mindre eldriven suv som byggs på en elbilsplattform och inte på teknik från befintliga förbränningsbilar.

– Jag är en produktkille så det första jag måste attackera är modellutbudet. På väldigt kort tid har vi jobbat om produktplanen för att lägga pengarna på mer lönsamma och växande segment, säger Luca de Meo.

Han fortsätter:

– Vi kan inte ha 70 procent av vår försäljningsvolym i småbilar. Det är ganska farligt.

Läs också: Renault kan lägga ned tre modeller – på grund av suv-trenden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-05 12:53
Styggavargen

Hur kan de gå med förlust när det kostar ca 180 tkr för en liten Clio? Megane och Kadjar verkar betydligt bättre prissatta, kanske rent at nästan för billiga?

#2 • Uppdaterat: 2020-08-05 13:04
Raphael

Mini är betydligt dyrare än en Clio. Billiga småbilar är populära men man tjänar inte pengar på dem. All ny teknik och säkerhetskrav har sänkt lönsamheten. Men blir en Clio för dyr så säljer den inte. Det är svårlöst.
Mégane och Kadjar säljer för dåligt för att ge lönsamhet som kompenserar för den dåliga lönsamheten hos Clio...

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vargen vad menar du med, Vadå 180tkr för en Clio?
En Skoda Fabia med motsvarande utrustning och prestanda kostar minst lika mycket.
Väljer Fabia då den brukar nämnas väldigt ofta som en ytterst prisvärd B-segmentare.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-05 14:27
Stefan Eriksson

Snart finns väl inte vanliga personbilar för oss som köper bil med förnuft, alltfler fokuserar på stadsjeepar för de tjänar mer pengar på dem och många följer trenden och köper dem.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-05 15:12
Styggavargen

Grejen är att vi skulle behöva köra mindre bilar, inte större.. både för klimatets skulle och för att spara resurser. Hos en bilhandlare några km ifrån mig finns det väldigt många XC60, Land Rover, X5 och XC90 mm ståendes.. ingen verkar vilja köpa dem begagnat. Men kommer det någonsin in en mer vanlig lite mindre modell så köps denna nästan omgående. Den minsta bilen som står där nu är EN Golf, med manuell låda. Alla andra 30-40 bilar är av samma typ som de jag nämnde ovan.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-05 16:35
Jarl Karlsson

ViB Clio gick väl på 220k, själv köpte jag ny Golf för 160k, undra hur mycket VW tjänar på en sån? -10k?

#7 • Uppdaterat: 2020-08-05 16:49
mso 1000

Ja annars kan man kan köpa en octavia fas3 2020 för 195000:- med drag och bränslevärmaren och med 3års garanti.
https://www.skoda.se/erbjudande/detaljer/octavia-erbjudande

#8 • Uppdaterat: 2020-08-05 17:52
Carl Trefalt

Tråkigt med dålig lönsamheten på små bilar.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Carl
VW tjänar nog sina pengar men handlaren har troligen skickat iväg bilen med förlust.

#a • Uppdaterat: 2020-08-05 22:58
Apex

Jarl

Ingen chans att de tjänar 10k på en Golf som säljs för 160k. För något år sedan så läste jag att VW tjänade i snitt 9000kr på en bil. Då är alla modeller inräknade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.