Nästa artikel
Toyotas nya elbilsbatteri ska kunna laddas på en kvart
Nyheter

Toyotas nya elbilsbatteri ska kunna laddas på en kvart

Publicerad 3 augusti 2020
Bilden visar batteripaketet i Lexus elbil UX300e, som inte har solid state-batterier.
Ny batteriteknik på ingång – utvecklingen går enligt plan, enligt drivlinechefen.

Toyota var tidigt ute med hybridbilar men när det gäller helt eldrivna modeller har jättekoncernen blivit omkörd av flera konkurrenter. För några år sedan kom dock beskedet att även Toyota ska börja satsa på eldrift.

På den kinesiska marknaden finns nu kompaktsuven Toyota C-HR med eldrift och märket har kört igång ett samarbete med Panasonic om att utveckla ny batteriteknik.

Nu bekräftar Toyotas chef för utveckling av drivlinor, Keiji Kaita, att lanseringen av nästa generation så kallade solid state-batterier går enligt plan.

– Vi ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025, säger han i en intervju med Automotive News.

Läs också: Då kommer nya Toyota Mirai till Sverige – klarar 65 mil på en tank

Snabb laddning

Ett solid state-batteri har fast istället för flytande elektrolyt vilket bland annat innebär att batteriet blir mer kompakt och får högre energitäthet. Batteriet kan därmed bli lättare och mindre trots samma energimängd som ett större och tyngre litiumjonbatteri. Dessutom ska solid state-batterier ha mindre brandrisk.

Toyotas mål är att solid state-batterierna ska kunna laddas på en kvart och inte tappa mer än tio procent kapacitet på 30 år.

Men klara för serieproduktion lär batterierna alltså inte bli förrän tidigast om fem år.

– Vi försöker minska de nackdelar som vi hittar med batterierna, säger Keiji Kaita.

Läs också: Tesla omkörd som bästa miljöbil – av hybrid-Toyota

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-08-03 20:49
Bilräven

Ja, som flera påtalat - om 5år (?) ska Toyota sälja sina elbilar med solid state batterier.. Då har väl Tesla redan fixat dubbla körsträckan på halva batteriet - som laddar fullt på 8min utan kobolt... Lycka till Toyota !...

#c • Uppdaterat: 2020-08-03 20:59
Hundter

Ju snabbare ett batteri laddas och med desto högre effekt, desto kortare batterilivslängd! Tyvärr! Verkstäderna jublar redan nu!

#d • Uppdaterat: 2020-08-03 21:03
Rille_L

@Bilräven
Jag säger lycka till, till alla. Som jobbar på effektivare batterier! Jag är inte det minsta intresserad av dagens batteribilar! Ladd hybrid, absolut! Men även jag inser, att det bara kommer finnas elbilar. Eller möjligen, vätgasbilar i framtiden. Så ju längre räckvidd, med kortare laddtider vi får. Ju gladare blir jag. Vem som når dit först, skiter jag fullständigt i!

#e • Uppdaterat: 2020-08-03 21:07
Rille_L

@Hundter
Men det vore väl helt fantastiskt, om det stämmer. Att Panasonic batteriet, bara tappar 10%. På 30 år?? Och det kommer vi att veta, om det stämde, om 35 år :D

#f • Uppdaterat: 2020-08-03 22:07
Hundter

@Rille_L! Den som lever, får se mycket! :-))

#g • Uppdaterat: 2020-08-03 22:10
Hundter

...und wer eine Reise tut, hat auch was zu erzählen!!

#h • Uppdaterat: 2020-08-04 00:05
mso 1000

Heja Arne nilsson1. ;)

#i • Uppdaterat: 2020-08-04 10:04
Hundter

Heja Gud!

#j • Uppdaterat: 2020-08-04 16:54
Bilräven

@ Rille_L
Då vet jag din inställning.. Lite stenåldern att tycka laddhybrider är toppen - enligt mig, men kanske du har "ångest" att lämna fossil åldern, eller är det räckvidd ångest kanske, eller bara lite stressad för att sitta 30min och ladda.? Bra att du har insikt på morgondagens utbud iaf... ;-)

#k • Uppdaterat: 2020-08-05 01:18
John2008

Intressant att se om "ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025" stämmer om 5 år. Artikeln kanske finns kvar så man kan gå tillbaka om kolla på den igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.