Nästa artikel
Volvos största återkallelse någonsin drabbar 2,2 miljoner bilar
Nyheter

Volvos största återkallelse någonsin drabbar 2,2 miljoner bilar

Publicerad 1 juli 2020
Problem med säkerhetsbältet till framstolarna tvingar Volvo att kalla tillbaka över 400 000 bilar i Sverige till verkstaden.

Volvo har upptäckt ett problem med fästet av säkerhetsbältet i flera modeller och tvingas nu gå ut med märkets största återkallelse någonsin. Den omfattar 2,2 miljoner bilar, varav över 400 000 i Sverige, uppger Ekot.

– Det här gäller en återkallelse som omfattar bilar från en tidigare generation Volvomodeller. Vi har inga rapporter om olyckor eller personskador. Det här är en förebyggande åtgärd för att undvika framtida problem, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström till Sveriges Radio.

Läs också: Bilmodellerna som återkallas mest – Volvo i bottenligan

Bältet till framstolarna är förankrade i bilens med en stålvajer. Den kan under vissa förhållanden slitas ut, även om det enligt Stefan Elfström är ett sällsynt problem. Han säger att enligt de uppgifter Volvo har i dag kan ägarna fortsätta köra sina bilar.

Bilarna som omfattas är Volvo S60, S60L, S60 Cross Country, V60, V60 Cross Country, XC60, XC70, S80 och S80L tillverkade mellan 2006 och 2019. Alltså drabbas inga helt nya Volvomodeller.

Ägarna meddelas via brev och uppmanas kontakta verkstaden för att åtgärda bilen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-01 10:27
N-iklas

"Bältet till framstolarna är förankrade i bilens med en stålvajer"
Det låter lite svårbegripligt för den som inte exakt vet vad som avses, den lösningen förekom ju på 70-talet, att sådant fortfarande används.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-01 12:15
glimma-48

Hur kan få problem med säkerhetsbälten? De har tillverkats i så många år och ändå har man inte lärt sej hur man ska gör för att inte få problem. Fantastiskt. Nästa gång har man väl problem med mugghållarna.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-01 12:24
N-iklas

Märkligt, men "allt är inte guld som glimmar", vissa bilmärken bygger sin image på en hel del "PR snack" som inte riktigt är förankrat i verkligheten, Volvos "satsning" på "säkerhet" ger intryck av att vara ett sådant ämne.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-01 18:04
Carl Trefalt

Allvarligt för Volvo, säkerhetsbältet kan slitas av !!!

#5 • Uppdaterat: 2020-07-02 07:31
J.L

Volvo har i modern tid varit duktiga på att markadsföra sin säkerhetsimage. Att gå så långt som att säga att Volvo är säkrast är tyvärr inte sant. Volvo har prutat på säkerheten tidigare genom till exempel bristfälligt sidokrock på 700 serien med följd av att ett antal människor dog i sladdolyckor på 80 talet, en följd av tveksamma vägegenskaper. Handbromskonstruktionen på V70N, S80 där backarna släppte och bakhjulet låste sig. Tveksam funktion på kollisionsradarn vilket lett till återkallelser och denna rena kostnadsbesparing med en vajer till bälteslåset. Dock är bilbranschen tuff och frestelsen att göra kostnadsbesparingar stor. Dock är Volvo en säker bil det går inte att säga annat.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-02 08:37
A.L

J.L Ja Volvo har alltid tagit betalt för sin säkerhet, och man har dessutom lagt förhållandevis mycket utvecklingsanslag på det. Och bilarna har levererat säkerhet också i verkligheten. Det visar olycksdata.

Att det sedan finns svagheter i alla konstruktioner och görs kostnadsbesparingar är inte samma sak som att produkten har sämre säkerhetsprestanda i relation till andra tillverkare (det N-iklas påstår). Ingen produkt är dock perfekt, men Volvo ligger långt framme och tillhör de allra bästa inom i stort sett samtliga säkerhetsfunktioner och olyckstyper. Enskildheter (som många pekar på här i trådarna) kan ibland vara en fråga om olika motsatsförhållanden som råder ute i trafikmiljön och inom krockproven (som givits en allt för stor tyngd på senare år). Ett typexempel på detta är inträngande våld som sker på bekostnad av andelen inre skador hos de åkande, ett annat är oskyddade trafikanter där småbilar per definition har en sämre utgångspunkt än stora, ett tredje gäller kollision mellan olika fordonstyper där flertalet tillverkare inte har en konstruktion för att hantera det (som är en vanlig faktor ute i verkligheten). För att lyckas adressera alla olyckstyper behöver man ibland kompromissa. Och en sådan kompromiss kan ibland ge en felaktig bild - trots att den egentligen är motiverad.

Ta bara en sådan sak som hur säkerhetsburen deformeras. Hur många biltillverkare har en metodik för att deformera även buren på ett kontrollerat sätt? Jag vet att Opel har det (numera) - och några till. Men det är en avvägning mellan att klara kollisionsproven och att få en bil som är säker också ute i verkliga kollisioner.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

2020 ska ingen omkomma i en ny Volvo sa man för några år sedan, det var visionen som många då skakade på huvudet åt.

Vi får väl se hur det går med den saken, men faktum kvarstår.
Ytterst få omkommer i en nyare Volvo idag vid bilolyckor, och det i modeller tillverkade innan 2020.

Statistik eller inte så är det faktumet svårt att bortförklara, oavsett vad man tycker om statistik eller Volvo...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.