Nästa artikel
Lucid Air ska börja levereras 2021: ”Kalla oss inte Tesladödare”
Nyheter

Lucid Air ska börja levereras 2021: ”Kalla oss inte Tesladödare”

Publicerad 10 juni 2020 (uppdaterad 14 augusti 2020)
Chefen för Lucid Motors vill hellre jämföra sin elbil med Mercedes S-klass.

Det är fyra år sedan Lucid Air visades upp, men företaget bakom elbilen – Lucid Motors – grundades redan 2007. Trots det har modellen ännu inte blivit verklighet.

Lucid har fått en investering från Saudiarabien på nio miljarder kronor men planerna på att sätta Lucid Air i produktion har fått skjutas upp på grund av coronapandemin. Fabriken i Arizona är i alla fall snart klar.

– Vi började fabriksbygget i slutet av förra året och nu är byggnaden nästan helt klar. Om det inte är rekordtid så är det väldigt nära, säger Lucidchefen Peter Rawlinson, som tidigare jobbat på Tesla, i en intervju med Ars Technica.

Nu är utmaningen alltså att få igång produktionen och samtidigt få igång ett försäljningsnätverk. Det senaste beskedet är att bilen ska börja levereras tidigt 2021.

Läs också: Lucid Air kommer med tre elmotorer och 1 800 hästkrafter

Effektivare än Tesla

Lucid Air ska locka med lågt luftmotstånd och låg elförbrukning vilket ska ge längre räckvidd. Bilen kommer i flera olika versioner med olika prestandanivå och vid toppfartstester av en prototyp lyckades den komma upp i 378 km/tim.

Lucid Air har ett 900-volts elsystem som ska ge extremt snabb laddning. Totalt ska motorn, växellådan, differentialen och den så kallade invertern totalt bara väga 73 kilo. Battericellerna är utvecklade av LG Chem men batteripaketet ska byggas av Lucid. Bilen kan förhandsbokas för knappt 10 000 kronor.

Peter Rawlinson erkänner att det finns likheter mellan Lucid Air och Tesla Model S, och säger att Tesla ”onekligen är ledande inom eldrivna drivlinor i dag”. Men han vill ändå hellre jämföra Lucid Air med Mercedes S-klass än Tesla Model S.

– Snälla, beskriv oss inte som någon Tesladödare. Världen är stor nog för att vi båda ska kunna leva och frodas bredvid varandra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-10 12:50
Styggavargen

Väldigt lockande, lågt luftmotstånd och låg elförbrukning är precis vad jag vill ha när jag köper min första elbil. Antagligen blir denna uppåt väggarna för dyr.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-10 14:57
K_Klabbe

Vill man jämföras med S-klass så gissar jag att det betyder minst $100.000 för basversionen, kanske mer. Men bilen låter ju lovande så man får hoppas det kommer liknande som vanliga dödliga har råd med i framtiden.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-10 15:55
Bandvagn

K_Klabbe, nja denna blir nog inte för vanliga dödliga prismässigt. Minns jag rätt så satsar dom rätt mkt på baksätet i Air:en, så att köparen kan åka bekvämt där bak. Och alltså har chaufför.

Men de har kaxiga prestanda. Ska bli intressant att se den när den finns ute.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-10 17:04
Arne Nilsson1

Lucid Air. Ändra lite så blir det Lucifer. Lucifer är hebreiska och betyder ljusbringare eller ljusbärare (Lucem ferre 'att bringa ljus'). Inom större delen av kristen teologi har Lucifer identifierats med Satan. Saudi har satsat pengar. Har de förstått?

#5 • Uppdaterat: 2020-06-10 17:27
Vorwärts

Arne Nilsson1, Lucifer är latin, inte hebreiska och din jämförelse i övrigt är rejält långsökt, 'lucid' har existerat som adjektiv i det engelska språket sen 1500-talet.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-10 18:14
Carl Trefalt

Få se hur det går med Lucid Air?

#7 • Uppdaterat: 2020-06-10 23:15
Hundter

Arne!!!!!
Inom större delen av kristen teologi har Lucifer identifierats med Satan.
Satan vicken’ bil!!

#8 • Uppdaterat: 2020-06-11 10:23
Roger Skagerström1

Otäckt snygg är den! Frågan är om de feta fälgarna osv når produktion eller om den kommer bli tråkigare IRL. Enda felet jag ser designmässigt är väl att de gjort en clamshell-huv/frunk - med fula karossskarvar a lá Arteon längs sidorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.