Nästa artikel
Uppgifter: Tyskland planerar jätterabatter – även för förbränningsbilar
Nyheter

Uppgifter: Tyskland planerar jätterabatter – även för förbränningsbilar

Publicerad 1 juni 2020
Tyska bilköpare kan snart få 30 000 kronor i nybilsrabatt, även om de inte väljer en eldriven bil.

Det ser dystert ut för bilförsäljningen ute i Europa. I flera länder har bilförsäljningen kollapsat helt och i Sverige minskade antalet nyregistrerade bilar i maj med 50 procent.

Från flera håll har det höjts röster om att införa olika paket för att kickstarta ekonomin och bilförsäljningen. Svenska branschorganisationen Bil Sweden vill ha en skrotningspremie där alla som gör sig av med en äldre bil och samtidigt köper en ny får ordentlig rabatt, något som också Trafikverket och organisationen M Sverige står bakom.

Den tyska bilindustrin har lobbat hårt för olika typer av rabatter på nya bilar för att få igång försäljningen. Ett förslag på hur de tyska subventionerna blir ska enligt uppgift presenteras under tisdagen, skriver Automotive News.

Minst 25 000 i rabatt

Men redan nu har några detaljer läckt ut kring hur rabatterna eventuellt skulle kunna se ut. Tyskland föreslår enligt uppgifterna ett rabattpaket på totalt 50 miljarder kronor.

Rabatten ska betalas ut till alla som köper en ny bil oavsett om den är eldriven eller inte. Även vanliga bensin- och dieselbilar räknas alltså in. Kravet är dock att bilen kostar mindre än 77 350 euro – den som köper en dyrare bil får ingen särskild rabatt.

Rabatten ska enligt uppgifterna ligga på motsvarande 25 000 kronor plus ytterligare 5 000 kronor för den som väljer en extra snål bil. Den nuvarande rabatten för elbilar förstärks med ytterligare 15 000 kronor och hybridbilar får 7 500 kronor mer än i dag.

Förslaget är dock inte okontroversiellt. Flera partier kritiserar att även vanliga bilar utan någon form av eldrift rabatteras, och det kommer kritik från andra branscher som känner sig orättvist behandlade.

– Om staten rabatterar nya bilar måste det gå ihop med omställningen till alternativa bränslen. Om vi ska ha rabatter måste det vara för elbilar, säger Norbert Walter-Borjans, partiledare för socialdemokratiska partiet SPD, till nyhetsbyrån Reuters.

Volvochefen negativ

Tidigare i maj gick även Volvochefen Håkan Samuelsson ut med ett liknande uttalande. Att försöka kickstarta bilförsäljningen efter coronakrisen genom att rabattera alla typer av bilar tror Volvochefen Håkan Samuelsson är en återvändsgränd.

– Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, sa Håkan Samuelsson i ett digitalt seminarium.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-01 14:56
1

Dieselbilar kommer aldrig ner till sitt rätta värde.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-01 15:05
Bandvagn

Helt rätt Håkan S.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-01 19:03
Styggavargen

Vart är alla elbilarna? Det forsar ut massor med hybridbilar.. laddhybrider mm.. men det är för sent, de är redan omoderna idag. Det är dags för 100% el nu!

#4 • Uppdaterat: 2020-06-02 11:02
LeifV

#3 Styggavargen: Var är alla elbilarna? Ja, det undrar jag också. Tar vi t ex Nissans med sin Leaf -var är alla eldrivna varianter de borde utvecklat under resans gång, från Micra, mellanmjölksmodeller till sportiga Z-racers? Tekniken har de kunnat i många år nu, och hur de lyckats missa att ta fram eldrivna modellvarianter kan man ju fundera över. Samma sak med Renault som hellre diskuterar att minska ned på personalen i stället för att redan ha tagit fram en ZOE kombi, eller en ZOE suv...

#5 • Uppdaterat: 2020-06-02 11:09
Carl Trefalt

Volvo blir tvungna att sänka priserna Tyskland, om Volvo vill sälja bra i Tyskland.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-02 23:30
V70Silver

Tyskland är för beroende av sin fordonsindustri. De gör allt för att rädda den även om det är vansinne att subventionera nya fossildrivna bilar. Håkan S har rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.