Nästa artikel
Trots coronakrisen – tyska tillverkare får kalla handen
Nyheter

Trots coronakrisen – tyska tillverkare får kalla handen

Publicerad 18 maj 2020 (uppdaterad 18 maj 2020)
Som det ser ut nu kan de tyska biljättarna med Volkswagen, BMW och Mercedes i spetsen bli utan statlig hjälp.

Frågan om stora biltillverkare ska få statlig hjälp med skattepengar för att överleva i kristider brukar alltid leda till hetsiga diskussioner.

I USA fick de stora biljättarna ta del av en enorm ”bailout” för några år sedan i spåren av finanskrisen. Då fick även tyska tillverkare en del statlig hjälp i form av en skrotningspremie som lyfte bilförsäljningen till nya höjder.

Men i coronakrisens spår verkar det som att de tyska tillverkarna får kalla handen både från politiker, ekonomer och allmänheten, skriver Financial Times.

Tillverkarna har en tung uppförsbacke när det gäller att övertyga förbundskansler Angela Merkel och allmänheten om att de ska få ekonomisk hjälp, bland annat på grund av Volkswagens dieselskandal, trots att biltillverkarnas lobbyorganisation VDA gör sitt bästa för att få till statligt stöd.

Volkswagenchefen Herbert Diess hävdar att någon form av rabatt på nya bilar skulle få ”kraftfull, bred och omgående effekt”. Liknande tongångar hörs även hos BMW och från Mercedeschefen Ola Källenius. Men någon ny skrotningspremie kanske inte blir av.

– Mycket har hänt sedan 2009. På grund av dieselskandalen har mycket förtroende förlorats, säger Stefan Bratzel, chef för Center och Automotive Management till tidningen.

Det hjälper heller inte att flera stora biltillverkare planerar att betala ut miljardbelopp i utdelning samtidigt som hundratusentals anställda är permitterade, enligt honom.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-18 12:18
V70Silver

Biltillverkarna ska inte ha en krona. De har medvetet tillverkat bilar med fusk-diesel i många år och har medvetet obstruerat övergången till elbilar. Staten ska därför beskatta fossildrivna bilar högre och ytterligare skynda på övergången till el.

De som inte vill eller kan ställa om får gå i konkurs.

Staten har många andra hål att fylla. Att subventionera biltillverkare är inte prioriterat.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-18 14:03
A.L

V70Silver: Men att beskatta på normativa grunder är alltså motiverat?

MVH AL

#3 • Uppdaterat: 2020-05-18 17:03
V70Silver

Hej AL

En höjd beskattning av bilar med högst utsläpp är i princip en skatt på tunga och dyra suvar som drivs med bensin och diesel. Dessa stora suvar har i genomsnitt de högsta utsläppen.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-18 20:28
A.L

V70Silver: En SUV som har hög förbrukning beskattas via bränslepumpen - där ligger skattesatsen högre än de externa kostnaderna. De ligger faktiskt långt över om man ser till att koldioxidvärderingen bygger på ett politiskt ställningstagande snarare än konkreta verfierbara kostnader, d.v.s man överbeskattar vägtrafiken och det rejält. "Staten har många andra hål att fylla" (#1) och med ett sådant slöseri som vi ser i fallet transporter i Sverige blir dessa hål allt fler, samtidigt som statens ekonomiska manöverutrymme blir allt mindre.

En straffskatt är inte ekonomiskt motiverad utan kan enbart sjösättas på normativ grund, d.v.s det rör sig om en värdering - en värdering som gör oss alla fattigare.

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2020-05-18 20:46
N-iklas

Om biltillverkarna gör fel så är det för att "marknaden" genom sina åsikter, val och önskningar "uppmanar" dem att göra fel.

Om "marknaden" har orimliga krav och önskemål och bara den som uppfyller dem får sälja så kommer man att göra vad som krävs för att uppfylla dem - oavsett vad som måste göras.

Om man tvingas fuska så kommer man att fuska.

Det är så kapitalismen fungerar, pengar styr, den som sätter ner foten och vägrar att följa strömmen och göra dåliga bilar går i konkurs eftersom kunderna köper det de vill ha utan en tanke på om det de köper verkligen är vad de tror... att det är.

Att kunder och motorjournalister tanklöst frossar i olika "trender" utan att tänka efter kritiskt vad som egentligen pågår, är därmed i högsta grad ett självskadebeteende - fast det upptäcker man inte fören räkningen för "krogrundan" helt oväntat dimper ner i huvudet.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-19 11:46
A.L

N-iklas: Du har blandat ihop en marknads funktionssätt med ägandeförhållandet. Kapitalismen ser inget självändamål i att följa marknadens efterfrågan. Den ser enbart till den maximala avkastningen.

På en perfekt fungerande marknad ser de olika alternativen till att erbjuda kunderna det de efterfrågar till lägsta möjliga kostnad.

I ett kapitalistiskt system ser aktören till att erbjuda kunderna det som man kan producera till lägsta möjliga kostnad men som samtidigt ger ett så högt försäljningspris som möjligt. Tvärtemot den marknadsliberala lösningen skyr därför kapitalisten konkurrens som pesten.

Utifrån ditt perspektiv gynnas därför Opel av en marknad med perfekt konkurrens genom att man får sälja fler bilar medan märket stukar under i ett renodlat kapitalistiskt system.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2020-05-19 11:47
Bo Håkansson

Dom kanske gjort aktieutdelningar trots alla kriser........

#8 • Uppdaterat: 2020-05-19 14:30
Carl Trefalt

Biltillverkarna borde sänka priset något, nu i början.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.