Nästa artikel
Ny rapport: Tesla mest innovativa – men VW flåsar i nacken
Nyheter

Ny rapport: Tesla mest innovativa – men VW flåsar i nacken

Publicerad 14 maj 2020
Tesla kör om alla andra tillverkare när det gäller att lansera innovativa nyheter. Men Volkswagen gör en jätteansträngning och flåsar Tesla i nacken.

Tesla klassas som den mest innovativa biltillverkaren i en ny rapport från tyska Center of Automotive Management (CAM).

Det är inte första gången Tesla utnämns till den mest innovativa biltillverkaren i den årliga rapporten, och författarna nämner bland annat optimeringen som Tesla gjort i drivlinan för Model S och Model X för att öka prestandan och effektiviteten som bra exempel på innovativt arbete.

Men för första gången på länge är det Volkswagen som flåsar Tesla i nacken. Volkswagen gör ett stort hopp jämfört med förra årets rapport och ligger nu på andra plats bland de mest innovativa tillverkarna.

Volkswagen flåsar i nacken

Volkswagen får bland annat beröm för elbilen Porsche Taycan och 800-voltsarkitekturen som möjliggör snabb laddning. Totalt har författarna granskat 258 innovationer i elbilar från 30 tillverkare från de senaste åtta åren.

”Volkswagen kommer ikapp Tesla när det gäller e-mobilitet genom att ta stora steg och gå från fjärde till andra plats, före Hyundai som kommer trea”, står det i rapporten.

De kinesiska tillverkarna Byd och BAIC kommer på fjärde respektive sjätte plats och är inte lika innovativa som för några år sedan. Byd och Hyundai får dock beröm för att vara innovativa när det gäller kollektivtrafik och tunga fordon vilket också tas med i rapportens beräkningar.

BMW och Mercedes halkar efter

Hyundai hyllas även för elbilarna Ioniq och e-Soul som har låg förbrukning för sin storlek. Stora biljättar som Nissan, PSA, Mercedesägaren Daimler och BMW finns en bit ned på listan och klassas inte alls som lika innovativa som biltillverkarna på pallplats.

– Det är tydligt att vissa etablerade spelare redan antagit utmaningen medan andra fortfarande måste komma ikapp. Efter coronakrisen måste bilutvecklingen bli mer fokuserad eftersom nästan ingen biltillverkare klarar av att ha ett stort antal drivlinekoncept på lång sikt, säger Stefan Bratzel på CAM-institutet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-14 12:17
Henrik M

Undrar vart Toyota ligger som enligt vissa är "minst lika långt framme som Tesla om inte längre", de vill bara inte visa det än som det heter typ....;)

#2 • Uppdaterat: 2020-05-14 13:14
Simon no1

Intressant "TYSK" undersökning där VW som ännu inte levererat någon elbil anses ligga tvåa :)

Henrik M, det är en relevant fråga men svaret är nog mest att de inte har prioriterat elbilen även om utvecklingen är långt framskriden, tror inte de ligger på latsidan utan mer avvaktar rätt tid, det visar ju sig på deras Lexus att de lämnar bättre garantier än någon annan har vågar hittills :)

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Simon1, den garantin du talar om är ju förbunden med ett konditionstest på batteriet som måste genomföras, vad detta kommer kosta förtäljer dock inte historien ännu.
Och rätt tid, ja den är redan passerad för länge sedan. Jag tror Toyota använt betydligt mer resurser på bränslecellsbilar än batteribilar.
Nu fem i tolv så tvingas dom krysta fram en elektrisk version av UX, skulle tro att det är strategiskt då dom inte har kapacitet till att elektrifiera t.ex Corolla som är en volymbil.
Blir att jämföra med att VW skulle satsa på en elektrisk version av Arteon som första elbil från märket.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-14 13:35
StefL

Även om Hyundai är koncernsyskon med Kia verkar det en smula udda om de hyllas som innovativa pga Kia-bilen e-Soul...

#5 • Uppdaterat: 2020-05-14 13:40
Henrik M

Simon: Som du ser kommer övriga tyskar en bit ner så att den skulle favorisera tyska märken är en lite skum anklagelse eller hint.....
Tyskarna brukar sällan vara jätteglada i amerikaner heller men lagt Tesla högst flera år i rad så du kan nog ta av foliehatten. :)
StefL: Om jag inte missminner mig heter koncernen Hyundai....

#6 • Uppdaterat: 2020-05-14 14:28
V70Silver

Tesla borde sammarbeta med någon fossiltillverkare. Tesla har batteriteknologi, drivlina och mjukvara samt superchargers. Fossiltillverkarna kan tillverka bilar i stor skala utan att kvalitén blir undermålig. Det verkar ju väldigt svårt att bygga nya bilfabriker i Tyskland men det finns flertalet gamla fabriker som borde kunna konverteras.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-14 15:39
PREVIA

Kan Toyotas frånvaro i rapporten om mest innovativa elbilen de senaste åtta åren möjligen bero på att Toyota inte har någon elbil än?
Om man vill hävda garantin på sin elbils batteri måste nog alla elbilsägare genomföra en konditionstest på sitt batteri oavsett bilmärke för att få ersättning om inte garantin uppfylls.

#8 • Uppdaterat: 2020-05-14 17:02
Peter E

Stoor, det ser du väl på Simon no1.s inlägg att VW inte har några elbilar. Så någon e-Golf har aldrig funnits. Eller e-Up.
Det är bara påhitt av VW.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-15 11:55
EnannanRobban

Jäklar, har VW ingen elbil?

#a • Uppdaterat: 2020-05-15 13:37
Simon no1

Peter E, det har du helt rätt i, fanns inte i min tanke då allt det pratas om är Id, ber om ursäkt för det

Men ska vi vara ärliga så är väl inte e-Golf eller e-Up inte särskilt nyskapande?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.