Montera motorvärmare

33 inlägg 0 nya

ToRy wrote:
Nu har jag fått två besked, ett bra och ett dåligt. Det bra först: beskedet från närmsta VAG-verkstaden är att "vid bedömning av garantiärenden och liknande tar vi ingen hänsyn till motorvärmare". Bra! Men, vid förfrågan på Mekonomen visar det sig att slangvärmarna de har inte får plats i bilen. Konklusion: det blir DEFA kontaktvärmare.... :-(

Besök en riktig firma (Aircondcenter i stockholm fixar till exempel luftkonditionering i i stort sett vilken bil som helst, så då finns det firmor som kan fixa slangvärme!). Kanske till och med kan vara så att de kan lösa även värmare där?

Hade slangvärmare på min Mazda Cx 3 fungerade utmärkt. Det enda man ska passa sig för är att sätta i strömkabeln till värmare direkt när man kommer till jobbet tex då motorn vattnet är varmt. Då slits slangvärmaren fortare och kan bränna ihop. Bättre att sätta i kabeln tex1,5- 2timmar innan hemfärd.

Blockvärmare sittande utanpå blocket är värdelösa som att elda för kråkorna....

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

mso (#21): Skoda Yeti 1.4 TSI (2014) (se #14).

Xanthopteryx wrote:
Besök en riktig firma (Aircondcenter i stockholm fixar till exempel luftkonditionering i i stort sett vilken bil som helst, så då finns det firmor som kan fixa slangvärme!). Kanske till och med kan vara så att de kan lösa även värmare där?

Tack för tipset! Verkar vara en rätt laid back firma -- semesterstängt 18/10 till 6/11!

ToRy wrote:
Xanthopteryx wrote:Besök en riktig firma (Aircondcenter i stockholm fixar till exempel luftkonditionering i i stort sett vilken bil som helst, så då finns det firmor som kan fixa slangvärme!). Kanske till och med kan vara så att de kan lösa även värmare där?
Tack för tipset! Verkar vara en rätt laid back firma -- semesterstängt 18/10 till 6/11!

De jobbar med luftkonditionering = har säkert inget ledigt under den varma delen av året. :-p
Minns en gång när jag skulle boka tid. Det var typ oändlig kö. Men, det roliga var vad de sade: "Om det blir sämre och kallare väder så ring igen. Då brukar folk avbroka".
Mycket riktigt, det blev ju som alltid svalare ganska kort efter med lite regn och rugg och då hade de tid inom en vecka. =)

Att montera en slangvärmare som är generic skulle jag undvika, har varit med på Calix när de har testat ut slangvärmare och den måste hamna så att du kan få igång thermocirkulation, annars står vattnet still och värmaren kokar och skadas.
Finns ingen rekommendation så skulle jag starkt undvika att "kladda" dit en slangvärmare på måfå...

*Robban

EnannanRobban wrote:
Att montera en slangvärmare som är generic skulle jag undvika, har varit med på Calix när de har testat ut slangvärmare och den måste hamna så att du kan få igång thermocirkulation, annars står vattnet still och värmaren kokar och skadas.
Finns ingen rekommendation så skulle jag starkt undvika att "kladda" dit en slangvärmare på måfå...

Exakt vad jag försökt få fram ;)
Det kan bli dyrt

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

ToRy wrote:
mso (#21): Skoda Yeti 1.4 TSI (2014) (se #14).

Ja det finns ju ingen rekommenderad installation hos defa/Calix och dom har åtminstone tidigare haft ett slangvärmare alternativ på många bilar.
I ditt fall vet jag inte men man måste vara säker på att man hittar en slang som inte är blockerad på nåt sett någon gång av termostat eller nån termisk ventil där man sätter sin slangvärmare.
Det måste vara idialisk stigning för termocirkulation och ingen strypning.
Man kan behöva sätta in ett T-rör på vissa bilar men man behöver veta hur systemen cirkulerar.
Tex på min bil tror jag det är 7-8 kylarslangar med olika ventiler och kopplingar så det är inte konstigt att defa/Calix rekommenderar anliggningsvärmare för att slippa trubbel.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

I vissa nyare bilar kan man få felmeddelande med kontaktvärmare på tråget , för stor skillnad mellan kylvätsketemperatur och olje temp

hans.antnas

Hans Berglund wrote:
I vissa nyare bilar kan man få felmeddelande med kontaktvärmare på tråget , för stor skillnad mellan kylvätsketemperatur och olje temp

Det kan man väl strunta i.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alltför avvikande värden skulle kunna trigga limp home-läge.

Bara ett tips som oftast fungerar pga dagens bilar har ingen värmereglerings kran.
Jag tror att man alltid kan sätta en slangvärmare på slangen (16/19mm) som går till cupevärmen till många bilar.
Man måste då också sätta in en calix cirkulations pump som startar när 220v sladden stoppas in.
Pumpen kostar typ 1300:- men då har den två 220v utgångar i externa trafo delen och man slipper en Y koppling i installationen.
Jag kopplade så på en Fabia tdi för många år sedan och det kändes som det blev bättre effekt då man värmde både värmepaketet och motorn med påtvingad cirkulation och slipper skälv cirkulation och risk för bränd värmeslinga.
Bränd värmeslinga är inte ett ovanligt fenomen när det är intermittent drift på stolpen vilket är mycket vanligt i parkeringshus etc.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!