Våga köpa småbil (ur säkerhetssynpunkt)?

67 inlägg 0 nya

Storlek är inte allt. Pris likaså.
Tesla är stor, och dyr, och dålig på small overlap.
Läs informationen om filmen också....

Som exempel. Finns stora bilar som presterar dåligt i krocktester och finns små som presterar bra.

Notera på denna, större bil, hur A-stolpen nätt och jämnt håller. Marginal? Vad är det...

L. Mäkinen wrote:
Alla andra dagar har jag inte krockat och således inte nyttjat krocksäkerheten.

Hehe, Mäkinen. Det är inte "alla andra dagar" som är intressanta ur överlevnadssynpunkt utan JUST PRECIS den dagen olyckan händer. Vilken bil sitter man i JUST då? Själv satt jag i en bra bil den dagen en dansk långtradare körde in i min stillastående bil med en hastighet av drygt 70 km/tim för ca 25 år sedan. Det kan hända igen men förmodligen på ett annorlunda sätt.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Ny Ford flesta kostar ju mer än en Golf. Nä, småbilarna kan man klara sig utan

Tittar man på dom filmer som visats så verkar SUV inte vara nån garanti för att klara en älgkrock bra. Man kan få älgen i knät eller taket nedtryckt över sig oavsett storlek på bilen, så jag håller med X. Viktigare välja bil med starka A-stolpar o ram runt vindrutan. Jag tycker en säker bil är viktigt och brukar kolla både Euro-NCAP och IIHS innan köp.

Jag har en octavia idag, den har höga värden i EuroNcap, bättre än många SUV's. Men att köra runt med en bil på 1300 kg när andra bilar väger 2 ton går inte längre. Nästa bil blir nog en crossover och mycket tyngre bil med bra värden i tester. Tyvärr ser utvecklingen ut så idag när alla väljer SUV. Personligen tror jag folk tror att höjden spelar en avgörande roll, men det är helt fel så längre krockzoner träffas på rätt sätt. SUV blir säkrare relativt vanlig bil med samma storlek för att vikten skiljer 300-500 kg till "fördel" SUV. Väldigt många SUV har relativt dåliga värden i tester, Volvo är nog den stora biltillverkare som lyckats. Mitt råd, köp en vanlig bil på 1500-1600 kg. Tex v40/60 av nyare modell eller avensis. Titta på folksams rapport "säker bil". Undvik småbilar, jag gillar dem inte och jag tror du gör dig en otjänst att sitta i en när något händer.

pinjong - grejen var ju snarare att visst finns alltid risken att bli inblandad i en svårare olycka men bara för att risken finns så kan man ju inte gardera sig för allt här i världen. Om du tänker igenom ditt liv utanför bilvärlden så är jag övertygad om att det finns många potentiellt farliga situationer som du utsätter dig för men där du inte på samma sätt försöker gardera dig genom att t ex inte delta i en viss aktivitet. Och även om jag sitter i en ny XC60 så är ju inte heller det nån garanti att jag klarar mitt liv utan frontar jag t ex en stor lastbil i relativt hög hastighet så hjälpte det nog inte att jag investerat i en stor och tung bil. Man kan ju för fasen inte ge sig ut i trafiken och tro att man skall krocka vid nästa resa. Lika lite som man kan tro att man under nästa åk i slalombacken skall åka in i nåt fast föremål och skadas svårt eller t o m avlida. Men i båda dessa situationer så kan ens eget beteende helt klart påverka risken att råka ut för en olycka.
F ö har mina svärföräldrar varit inblandade i en svår trafikolycka men dom klarade sig trots allt med livet i behåll trots att dom satt i en "vanlig" bil.

pinjong wrote:
L. Mäkinen wrote:
Alla andra dagar har jag inte krockat och således inte nyttjat krocksäkerheten.

Hehe, Mäkinen. Det är inte "alla andra dagar" som är intressanta ur överlevnadssynpunkt utan JUST PRECIS den dagen olyckan händer. Vilken bil sitter man i JUST då?
Jag kör motorcykel då och då så risken när jag sitter bakom ratten är försumbar vid en jämförelse.
Jag lär inte klara mig så bra vid ett krigsutbrott heller då jag inte är "prepper". Det jag menar är att man kan oroa sig för lite vad som helst, men i slutänden dör man ändå. Livet ska inte vara så långt som möjligt utan så njutbart som möjligt.

Frågan är väl vilka nackdelar det medför att köpa stor/tung/dyr bil. Om du konsekvent köper dyr bil kanske du måste jobba flera år extra innan pension. Medför det fler bilresor kanske risken för ATT en olycka inträffar med god marginal tar ut att en mindre bil kan vara sämra OM olyckan inträffar. Det är ju lätt att motivera en större bil om man inte tar med nackdelarna..

Jag har skrivit om det förr, men gör det igen eftersom det är vad det handlar om.
En av mina leveranörer var på -90 talet på väg till jobbet i hustruns Corolla, själv hade han en Saab 9000 som var på service.
Han såg temporära älgvarningsskyltar uppställda och eftersom han var en inbiten älgjägare med egna jaktmarker, kollade han på var sida av vägen om han skulle kunna få se älgen. Tyvärr kollade han inte framför bilen där älgen stod, flera bilar hade stannat på motstående körbana i väntan på att älgen skulle gå över. Han smackade rakt in i älgen, skrotade bilen och blev själv väldigt trasig.
Efter omplåstringen körde han mest Toyota HiLux med en stor järngrind i fronten eller en fläskmerca av största sorten!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En liten bil kan ha hög krocksäkerhet ja men att det faller i ett test bort många variabler som finns i verkligheten.
En sanning som är evig är att störst vinner, en liten bil är lätt och äger en kort hjulbas och att det finns mindre massa och volym fram till de åkande, detta är sanningar som kan avhjälpas med aldrig trollas bort.
Tar vi då en större bil med den samma inbyggda säkerhet så blir den säkrare än den mindre av att den är både större och tyngre.
Har man som jag i bil blivit prejad av en buss i hastighet 90kmh så tackar man sin skapare att man där inte satt i en liten KIA Picanto för det hade garanterat gått väldigt illa, en liten bil håller inte emot utan far som ett aspelöv.
Min Ford Mondeo mkII höll spår ända fram till stopp men skrevs sedan av då hela högersidan vart intryckt.

Det är det samma med älg, nej nej, en liten bil även om att den kan klara att rädda en i den första träffen men att den lär rotera som ett mynt på högkant och bara gud vet i vilken riktning som det far.

Pi wrote:
pinjong - grejen var ju snarare att visst finns alltid risken att bli inblandad i en svårare olycka men bara för att risken finns så kan man ju inte gardera sig för allt här i världen. Om du tänker igenom ditt liv utanför bilvärlden så är jag övertygad om att det finns många potentiellt farliga situationer som du utsätter dig för men där du inte på samma sätt försöker gardera dig genom att t ex inte delta i en viss aktivitet. Och även om jag sitter i en ny XC60 så är ju inte heller det nån garanti att jag klarar mitt liv utan frontar jag t ex en stor lastbil i relativt hög hastighet så hjälpte det nog inte att jag investerat i en stor och tung bil. Man kan ju för fasen inte ge sig ut i trafiken och tro att man skall krocka vid nästa resa. Lika lite som man kan tro att man under nästa åk i slalombacken skall åka in i nåt fast föremål och skadas svårt eller t o m avlida. Men i båda dessa situationer så kan ens eget beteende helt klart påverka risken att råka ut för en olycka.
F ö har mina svärföräldrar varit inblandade i en svår trafikolycka men dom klarade sig trots allt med livet i behåll trots att dom satt i en "vanlig" bil.

Slalomåkaren har hjälm och ofta skyddsväst.
Jag antar att du även tar på dig bilbälte (trots att du inte avser att kollidera).
Den som rider har hjälm och ofta skyddsväst.
Hockeyspelare har hjälm, många gånger ansiktsskydd e.t.c.
Du använder förhoppningsvis övergångsställe när du korsar väg.
Du har väl bra vinterdäck antar jag, trots att du inte avser köra av vägen eller krocka.
Du skulle nog inte köpa en bil som inte har krockkuddar och avsaknar lämpliga deformationszoner.
Rallyåkaren har hjälm, specialstol, fyrpunktsbälte, bur och så vidare, trots att hen definitivt inte syftar till att köra av vägen.
Du klättrar antagligen inte på en brant mycket hög klippa utan någon form av säkerhetsutrustning.
Du sätter ditt eventuella barni en bra och godkänd barnstol antar jag?
Fallskärmshopparen kör med dubbla skärmar.
Flygplanen har flera reservsystem och man övar på att landa utan motor (trots att man inte planerar att gyrokompassen skall lägga av, eller horisonten, eller...)
Har du försäkring? På hem och bil? Kanske på dig själv?
...

Det finns många risker man utsätter sig för. Men samtidigt gör de alldra flesta något för att minimera just riskerna, så att det blir mindre riskfyllt.
Klassikern är som sagt bilbältet. Inte faen har jag planerat att nyttja det! Men jag tar likväl på mig bältet om jag så skall åka 500 meter.
Likaså väljer åtminstone jag en bil efter säkerhet (och vad är då säkerhet? Tja, svårt att definiera, men en bra början är ju att den skall klara krocktester, vilket dock inte alltid innebär att de är säkra då många tillverkare bygger bilar för att klara krocktesterna). Säkerhet, självklart i form av en bil som hanterar krockvåld på ett bra sätt så att de som befinner sig i bilen klarar sig så lindrigt som möjligt, men även i form av förebyggande: Bra däck, bra bromsar, aeb, esp, abs, styrservo som klarar en undanmanöver (det gör inte alla!), att bilen inte välter vid undanmanöver och allt vad det finns mer.
Varför?
För att den absolut säkraste olyckan är den som aldrig inträffar!
Och OM den ändå inträffar så vill jag ha bilens skydd i form av plåtar, balkar, deformationszoner, krockkuddar, bälten, stolar, inredning, stabilitet (vältning t.ex.) och annat som gör att jag kanske kan kliva ur oskadd eller som mest lindrigt skadat.
Observera nu att det inte handlar om storlek på bil - det handlar enbart om vad bilen klarar av, för som många gånger visats så kan en stor bil vara livsfarlig vid en olycka medan en liten klarar av det bra.
Sedan kommer självklart den jobbiga ekonomiska biten in och då börjar det ju bli kompromisser på vissa områden, men jag sakar gladeligen en hel del för att kunna ha mig och min familj i en bil som ökar chanserna till överlevnad med bibehållen hälsa jämfört med en bil som inte gör det.

Tvärnit wrote:
En liten bil kan ha hög krocksäkerhet ja men att det faller i ett test bort många variabler som finns i verkligheten.
En sanning som är evig är att störst vinner, en liten bil är lätt och äger en kort hjulbas och att det finns mindre massa och volym fram till de åkande, detta är sanningar som kan avhjälpas med aldrig trollas bort.
Tar vi då en större bil med den samma inbyggda säkerhet så blir den säkrare än den mindre av att den är både större och tyngre.
Har man som jag i bil blivit prejad av en buss i hastighet 90kmh så tackar man sin skapare att man där inte satt i en liten KIA Picanto för det hade garanterat gått väldigt illa, en liten bil håller inte emot utan far som ett aspelöv.
Min Ford Mondeo mkII höll spår ända fram till stopp men skrevs sedan av då hela högersidan vart intryckt.
Det är det samma med älg, nej nej, en liten bil även om att den kan klara att rädda en i den första träffen men att den lär rotera som ett mynt på högkant och bara gud vet i vilken riktning som det far.

Även här, lång hjulbas...

Kort hjulbas, liten bil

Inte bara längden som är faktorn, bilarna är för tunga när de inte klarar av att ändra riktning. Som bekant, all massa vill fortsätta i färdriktningen och ju mer massa ju trögare blir det. En oljetanker vänder man inte lätt, mest pga massan. Många verkar tro att tex en SUV skulle vara säkrare, ja antagligen när olyckan är ett faktum men glömmer lätt bort att med en lättare bil hade olyckan antagligen aldrig skett. Jag har alltid förespråkat att vikten på en bil är avgörande för många parametrar, allt ifrån säkerhet och hur mycket en bil drar osv. Hade vi kört vidare med vanliga personbilar med max vikt runt 1600-1700 kg så hade vi alla varit säkrare, och miljön fått ta mindre stryk. I USA där allt skall vara så stort händer många olyckor med större fordon för att föraren inte kan hantera den, och när en olycka sker blir utgången ganska blodig. SUV trenden här kommer att sluta som i USA, folk kommer att köra bilar i XC90/Q7 storlek, och det har redan börjat. Den olycka som inte sker är den bästa olyckan :-)

Jag personligen anses nog av omgivningen som en person som försöker minimera olycksrisker men detta innebär ju inte att man går hur långt som helst - t ex genom att köpa en bil för typ 500.000 kr bara för att förbättra oddsen lite vid en högst eventuell bilolycka. Men visst kollar också jag krock-tester men då håller jag mig inom det segment av bil jag är intresserad av - t ex C-segmentet som varit min bilklass i stort sett hela mitt bil-liv vilket nu är runt 50 år. Dock är det inte nåt enstaka plus eller minus i Euro Ncap relativt konkurrenterna som styr bilvalet utan det är i huvudsak andra egenskaper. Sen är det för mig som för Mäkinen att jag också åker lite hoj sommartid och riskerna där för olyckor och skador överskrider ju vida riskerna när jag sitter i bilen.
F ö X så hjälper knappast hjäm om man drar in i ett fast hinder i slalombacken och har lite otur - det finns det alldeles för många exempel på. Och givetvis använder jag alltid bilbälte som den f d rally-gubbe man var i sin ungdom för i en sån bil måste man sitta fast om man skall ha en chans att styra bilen...:)
Kör passivt och förutseende i trafiken så tror jag att risken för skador minskar i mycket högre grad än motsvarande av att växla upp ifrån en C-segmentsbil till en stor SUV. Sen kan man alltid ha otur men det går inte att försäkra sig emot allt tänkbart som KAN hända här i världen.

Pi wrote:
... att köpa en bil för typ 500.000 kr bara för att förbättra oddsen lite vid en högst eventuell bilolycka.

Snarare handlar det om att undvika de sämsta bilarna, t ex genom att som du gör, köpa erkänt dugliga bilar i C-segmentet. Personligen kommer jag att köpa en normaldyr, luftig och gärna lite över normaltung bil nästa gång och se till att kryssa i samtliga förarstödssystem, särskilt urban- och interurban autobroms om det inte är standard.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Utvecklingen av säkerheten har tagit stora kliv unser de senaste femton åren. Även småbilar har numera krockkudde, säkerhetsbur, antisladdsystem och enklare former av autobroms. Detta är givetvis en trafiksäkerhetsmässigt positiv utveckling, även om det medfört att småbilar fläskat på sig över tid.

Men fortfarande är en liten bil sämre på att skydda de åkande än en stor bil. De större fordonen har vanligtvis ett bättre skydd än de små och det oavsett olyckstyp. Den som prioriterar högsta möjliga säkerhet väljer alltså då med fördel en större bil - exempelvis Volvo V70, Lexus RX eller en Audi A6/ MB E-klass. . Då har man en lägre skaderisk än om man färdas i en mindre bil (allt annat lika).

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Det kan ju möjligen också vara en prisfråga, A.L...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!