Nästa artikel
Jeep Wrangler floppar igen – välter i krocktest
Nyheter

Jeep Wrangler floppar igen – välter i krocktest

Publicerad 8 maj 2020
Det usla testresultatet inträffade inte mindre än två gånger, när amerikanska IIHS skulle testa krockskyddet.

Det blev ett riktigt floppresultat när senaste generationen av Jeep Wrangler krocktestades av Euro NCAP. Trots att modellen var nyutvecklad fick den bara en av fem stjärnor i betyg.

Modellen saknade bland annat autobroms och andra förarhjälpmedel.

– Det är verkligen en besvikelse att se att en helt ny bil som börjar säljas 2018 saknar både autobroms och filhållningshjälp. Det är hög tid för Fiat Chryslergruppen att visa oss en produkt som erbjuder säkerhet nog att hålla jämna steg med konkurrenterna, sa Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP. 

Nu kommer mer dystra nyheter på samma tema. Amerikanska IIHS har släppt en film där Jeep Wrangler välter under ett av testmomenten. Det är första gången någonsin det sker, och det skedde två gånger under IIHS tester.

Även om förarutrymmet höll sig relativt intakt och krockdockans rörelser var kontrollerade bidrar förstås vältrisken till betydligt högre skaderisk efter en olycka. Särskilt i ”cabrioletjeepar” som Wrangler där kroppen i värsta fall kan slungas ur bilen.

I filmen ovan kan du se resultatet av IIHS-testet, och om du klickar på den här länken kan du som jämförelse se en Volvo XC90 genomföra samma test med helt annat resultat.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-08 10:23
L. Mäkinen

Låg bakom en sån där häromdagen och tyckte att den hade sanslöst bred spårvidd. Tydligen inte tillräckligt för att vara stabil.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-08 10:29
Roger Skagerström1

Lite märkligt är det. Som Mäkinen skriver är den ju asbred. Kan man tro att framhjulet trycks bakåt och under golvet, och därmed lyfter hela bilen?

#3 • Uppdaterat: 2020-05-08 10:43
Styggavargen

Nackdelen med större hjul ser man här ett typexempel. Det är nog inte bara Wrangler som har detta problemet, många SUV's har samma problematik (stora hjul...hög tyngdpunkt), och Volvo klarar sig för att deras bilar inte fastnar i hindret... utan energin går vidare framåt i bilens färdriktning. Jag vet inte riktigt varför Volvo's bilar "krånglar av sig hindret"..och fortsätter framåt.. för många andra bilmärken har problem att de stannar kvar i hindret och krockvåldet blir mycket högre. Jag ger Volvo ett erkännande för att skapa säkrare bilar som inte fastnar i hindret.. och just detta borde fler biltillverkare titta närmare på.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-08 14:49
lsoderlund

Man skall nog ta detta med ro, man har troligen testat en Wrangler för den amerikanska marknaden. Det är nämligen inte lika höga krav på amerikansk krocksäkerhet som europeisk. Jämför bara Ford Mustang av senaste modellen. Två helt olika bilar om du tittar på en svensksåld (eller europasåld) kontra en amerikansk. Ställer man dem jämte varandra så är det två helt olika bilar, både sett till deformationszoner, panelavstånd, bromsar ja praktiskt taget allt.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-08 16:59
Carl Trefalt

Katastrof för en helt ny bil !

#6 • Uppdaterat: 2020-05-08 17:41
PNI

Att fordonet pressas i sidled när rampen kommer till framdörren. Beror bla på att passagerarutrymmet är så kraftigt att det inte ger med sig.
Om fordonet lägger sig på sidan som här, eller sladdar okontrollerat och kanske får ett fast hinder rakt i sidan. Inget är bra men vad är värst?
Euro ncaps stjärnor är inte bara krocksäkerhet, utan en bedömning i trafiksäkerhet. Med en styrande/belönande poängsättning för, av myndigheterna önskvärda funktioner.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-11 16:15
John2008

Bara man kommer in och ur Wrangler på ett bekvämt sätt, spelar det väl inte så stor roll hur det går i detta krocktest? = )

#8 • Uppdaterat: 2020-05-13 17:16
R-ace

Efter att ha tittat på IIHS-testet, tycker jag det är ganska tydligt att framhjulen ligger utanför bilens starka struktur. Skärmarna är liksom ”utanpåliggande”. Och eftersom den starka strukturen följer motorhuvens form (smalare framtill, full karossbredd vid A-stolpen), bildas därmed en kilform som ”guidar” karossen i sidled. Och med den höga angreppspunkten kombinerat med bilens höga tyngdpunkt, välter bilen lätt, helt naturligt.
Jag har för mig att det var just strukturens bredd i fronten som var en av de avgörande faktorerna som gjorde SAAB 9000 så säker vid offset-krock på sin tid (jämfört med Ford Scorpio, enligt en artikel i denna tidning för många år sedan nu...)
Åtgärden som skulle kunna hjälpa Jeep vore kanske att sätta någon kraftig tvärbalk innanför karossen, längs bilens fulla bredd, för att uppnå en bredare struktur i fronten. Men det kanske skapar andra bekymmer, t ex fotgängarskydd eller att bilen blir för styv och att deformationszonerna inte fungerar som avsett...
Men en tvärbalk i fronten är mitt heta tips!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.