Nästa artikel
Bilfrågan: Ekonomiservice till ny bil också?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ekonomiservice till ny bil också?

Publicerad 17 april 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen vara billigare?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag förundras över marknadsföringen av ”ekonomiservice” av äldre bilar. Flera företag, bland andra Volvo och Ford, gör reklam för en billigare service för bilar äldre än sex år. I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen, som enligt reklamen ger samma resultat som en service till en nyare bil, vara billigare? Jag antar att priset baseras på vad bilägaren är beredd att betala i förhållande till bilens värde. Det kunde vara intressant att veta om det går att boka den billigare servicen för en nyare bil och vad som egentligen skiljer utförandena åt.
Tommy Lindberg

Svar
Jag ställde din fråga till två av de största aktörerna i Sverige, Volvo och VW. Volvo introducerade ganska nyligen så vitt jag själv kunnat se begreppet Volvo Originalservice Classic för ägare med bilar äldre än sex år. Bilägare med Volvokort fick då en tidsbegränsad rabatt, men det lägre priset var alltså kopplat till kortinnehavet. Begreppet ”ekonomiservice” används över huvud taget inte av Volvo. Här följer svar från Volvo Cars respektive VW Group: ”För Volvo Cars del handlar det inte om ‘stor eller liten service’ eller om olika prisnivåer. Snarare vill vi visa de Volvokunder som kör en bil som är 6 år eller äldre att vi tar lika väl hand om de bilarna som om bilar som är helt nya. Vi vill helt enkelt tydligt prata med den målgruppen bland våra kunder och visa att vi erbjuder förmånlig märkesservice även till dem.”
Karin Wik, Volvo Cars

”VW Group erbjuder en service till äldre bilar som ofta har kortare körsträckor (vanligtvis från årsmodell 2010 och äldre) – den kostar max 1 895 kr och kallas BAS-service. Där går verkstaden igenom (och eventuellt byter) det viktigaste på bilen. Här ingår även en assistansförsäkring. Eventuella tilläggsarbeten (t ex tändstift, bromsvätska) kostar extra om kunden vill byta dem. Denna service kan utföras av alla våra verkstäder. Utöver detta har vi även särskilda Ekonomiservice-anläggningar för våra märken, förutom Audi. De kan utföra enklare reparationer på lite äldre bilar (ingen komplicerad felsökning eller garantijobb), vilket gör att driften av dessa anläggningar blir billigare och vi kan hålla ett lägre pris till kund. Våra ‘ekonomidelar’ är anpassade för lite äldre bilar. Delarna är testade av fabrikerna. De kostar 20–30% mindre än ‘vanliga’ originaldelar och har en bra men något kortare livslängd än originaldelar – livslängden på delarna är anpassade för den här typen av bilars kortare årliga körsträcka.”
Marcus Thomasfolk, VW-Group

Diskutera: Vad tycker du om svaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-04-18 20:05
Henrik-Andersson

Som vanligt är det i kommentarsfältet man får korrekt svar och det är ofta det "icke politiskt korrekta" svaret som biltidningen själv inte vågar säg för att inte stöta sig med biltillverkarna eller som i detta fallet, serviceorganisationerna.

Milky har rätt i svar nr 2 - Dyr bil ? Se fram emot dyrare service ! Inte för bilen kräver det, utan för att ägaren antagligen har råd med det.

Jarl Karlsson har rätt i svar nr 9 - Den billiga (om det nu är "billigt" med 2000 kr för 4 liter ny olja och ett oljefilter) servicen kommer att kompletteras med en massa måsten och bör göras typ "jo visst man kan ju chansa men bromsvätskan är inte bytt på två år och bromsbeläggen kanske inte håller till nästa service"

#c • Uppdaterat: 2020-04-19 07:52
mso 1000

2900:- första två åren/3000mil på min octavia1,0tsi för oljebyte och inspektionsservice.
Ungefär en tusenlapp billigare än shoguns rav4 på två år förutom att han måste lämna in bilen en gång extra på samma tid.

Nä sådana här dumma jämförelser mellan fabrikaten säger ingenting då den första årets servicen oftast är mycket billig och det kan vara dubbla priset andra servicen.
Eller tredje eller fjärde.

#d • Uppdaterat: 2020-04-19 10:57
ingstr

Jag kollade med Volvo om ekonomiservice till XC70-12, pris 2.890:- då byter man olja+filter och kontroller. Kontroller är däck, belysning, torkare och bälte, alltså kontroller som bilprovningen gör. Ska de byta luftfilter tillkommer 875:- och 850:- för kupeluftfilter. Denna service är en stor bluff, Volvo säger sig värna miljö och säkerhet, alla vet att ett igensatt luftfilter gör att bilen drar mer bränsle, ett igensatt kupeluftfilter kommer ge imma på rutor med tiden. Med tillägg på den sk. ekonomiservicen så är priset ett normalt pris. En äldre bil behöver mer service så varför inte ta ex. 3.000:- fixa allt så ska jag serva bilen på Volvo.

#e • Uppdaterat: 2020-04-19 12:44
Jarl Karlsson

Bytte olja, oljefilter, kupéfilter och luftfilter för 670:- och en timme i garaget.

#f • Uppdaterat: 2020-04-23 17:37
Volvopvbil

Service på bilar är ju ofta rent lurendrejeri.. men vad gör vi bilägare åt det problemet??
Svar ingenting.. sitter i knät på dom stora importörerna o håller tyst om lurendrejeriet..
Men det är ju klart kul antaglingen att bli erbjuden köra fullutrustade bilar gratis o kanske en bjudresa emellanåt..

#g • Uppdaterat: 2020-05-04 22:37
Hundter

Det gäller att hålla bort anmärkningarna på bilbesiktningen!
Därav det billigare priset!

#h • Uppdaterat: 2020-05-07 19:39
PNI

Äldre fordon fordrar självklart mer service än nya.
Men ingen betalar för en storservice, som är en stor del av bilens marknadspris.
Verkstäderna sänker då hellre omfattningen och priset, än sin vinstmarginal.
Byta olja och oljefilter och titta på torkarblad och lampor är ingen komplett service.
Syna ett serviceprotokoll och upptäck att det är det enkla och snabba verkstaden tittat på typ torkarblad lampor.
Inte det svåra som ger driftsstopp utmed vägkanten.
Man väntar tills kunden kommer igen med en bil som gått sönder och tar betalt för felsökning.
Felet är slitagebaserat. Och kunde upptäckts billigare vid kontroll, och historikuppföljning.
Men det gäller att prioritera intäkterna.

#i • Uppdaterat: 2020-04-17 07:51
milkylainen

Svaret är enkelt. Har du råd med en ny bil så har du råd med dyrare service.
Precis samma anledning som dyra märken har dyr service.
Inte för att det är magisk olja, utan för att du har mer pengar att skinna dig på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.