Nästa artikel
Volvos besked: Försäljningen har nästan halverats
Nyheter

Volvos besked: Försäljningen har nästan halverats

Publicerad 5 maj 2020
Dystra siffror i Europa – men i Kina är läget bättre. Och suv-andelen är fortsatt rekordhög.

Den svenska bilmarknaden störtdök under april månad på grund av coronapandemin. Antalet nyregistrerade bilar minskade med knappt 38 procent.

Nu har även Volvo släppt siffrorna för april månad. Totalt backar Volvos globala försäljning med 44 procent under april jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 25 procent.

En av följderna blir att Volvo nu måste varsla 1 300 personer i Sverige. Det beskedet kom i förra veckan. Volvochefen Håkan Samuelsson har också gjort klart att flera satsningar kommer prioriteras ned, men inte elbilssatsningen.

Det är främst i USA och Europa som Volvos försäljning backar. I Kina ser läget mer positivt ut – där börjar köparna återvända till bilhallarna.

XC60 kvar i toppen

Trots de höga prislapparna på Volvos laddhybrider stod modellerna under perioden januari till april för 14 procent av försäljningen, jämfört med bara sju procent under samma period förra året.

Precis som tidigare håller Volvo XC60 kvar vid titeln som märkets populäraste bil. Den följs av XC40 och XC90 medan kombibilarna som säljer bra i Sverige inte alls är lika populära i utlandet.

Totalt har Volvo nu en suv-andel på hela 66 procent jämfört med 62 procent i april förra året.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-05-05 20:53
A.L

Axa. Du förstår tydligen inte vad konkurrensneutralitet innebär -eller varför vi har handelsavtal och en konkurrenslagstiftning.

Politiker kan genom beslut på övergripande nivå påverka företags konkurrenskraft. I det här fallet har det skett genom att man höjt kostnader på rent normativa grunder. Kostnader som konkurrenter, invånare eller offentliga investeringar inte behöver ta hänsyn till.

Hur en enskild aktör sedan agerar givet denna marknadsimperfektion är ett helt annat resonemang, även om remissinstanserna faktiskt varnade för att företagen både riskerar att flytta som att den tappade produktionsvolymen tillgodoses av någon annan global aktör istället.

MVH AL

#c • Uppdaterat: 2020-05-05 20:54
Axa

AL
Så, det har funkat bra för Volvo att verka i Sverige med rådande lagstiftning fram tills nu?
Prova att läsa artikeln igen. Det här handlar om coronaepidemin.

Nej, AL. Jag tycker det låter mer som att DU är känslomässigt engagerad i Volvo förehavanden.

#d • Uppdaterat: 2020-05-05 20:58
A.L

Axa: Om du prövar att läsa mitt första inlägg i denna tråd så förstår du bättre vad min kritik handlar om. Ja den är en rejält känga mot svensk extremism.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2020-05-05 21:10
A.L

Här är en lista på skillnaden mellan svenska priser på koldioxidutsläpp och andra länders.

Land/ kalkylvärde kr/ton ( (källa World Bank Group)

Sverige 1307
Schweiz: 988
UPPFYLLA PARISAVTALET: 823
Finland: 669
Norge: 607
Frankrike: 514
Island: 319
Danmark: 267
UTSLÄPPSRÅTTER inom EU: 257
United Kingdom: 247
Korea: 226
Slovenien: 195
Nya Zeeland: 174
Stater som har skatter i USA: 164
Regioner som har skatter i Kanada: 154
Portugal: 144
Utsläppsrätter i Kina: 113
Argentina: 62
Chile: 52
Lokala skatter i Shanghai och Singapore: 41
Mexico/Japan: 30
Estland: 20

Om Axa inte förstår vad det här betyder så medför det svenska värdet (som är satt på politisk väg) en försämrad internationell konkurrenskraft. Varje transporterad enhet (c:a var sjätte krona i ekonomin) blir dyrare än hos konkurrenterna, och så även investeringar i ny infrastruktur, apparatur eller dylikt. Påverkandegraden skiljer sig dock åt för olika branscher, exempelvis pappersmassa och järnmalm belastas extra mycket medan en del andra kommer billigare undan.

Tycker Axa det är rimligt?

MVH AL

#f • Uppdaterat: 2020-05-05 22:27
Styggavargen

A.L, det är för att vi kör Volvo... det skall vara dyrt med höga utsläpp :-)

#g • Uppdaterat: 2020-05-05 22:33
A.L

Vargen. Det handlar inte så mycket om bilvalet Vargen utan vilket mål som politikerna har satt upp på nationell nivå. Och det är inte bara transporterna som påverkas utan hela den samlade produktionen och investeringarna.

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2020-05-06 00:31
John2008

AL #14: Bra information att tillägga i AL:s lista över koldioxidbeskattning är att det är endast hälften Sveriges territoriella utsläpp som beskattas enligt det höga priset. Andra hälften ingår i EU:s utsläppshandel och beskattas betydligt lägre per ton och det är dit Sveriges riktigt stora utsläppare hör som t ex SSAB.

Sverige är för övrigt topprankat i världen när det gäller minskade utsläpp av koldioxid under längre tid och användandet av förnybar energi. Men detta är så klart inte positivt och populärt hos alla personer.

#i • Uppdaterat: 2020-05-06 01:27
A.L

SSAB transporterar tydligen inte sina varor, personal och apparatur när de producerar. Och det finns heller inga andra konkurrenter till SSAB utanför EU som konkurrerar om köparna. Svaret på de påståendena är nej. Det är nämligen precis tvärtom: Den delen av BNP som SSAB bidrar med är direkt proportionell gentemot utförda transporter. Det är faktiskt ett av de mest starka sambanden som finns inom samhällsekonomin - ja inom samhällsvetenskaperna ö.h.t faktiskt: med förändrad BNP förflyttar vi oss och våra varor mer och vice versa, något vi alla kunnat notera nu i och med Corona.

Till och med statens egen utredning varnar för att för höga nivåer av koldioxidskatt kommer att medföra att den svenska produktionen minskar (det blir ju dyrare) och att en annan aktör som inte omfattas av pålagorna tillgodoser efterfrågan istället. Utsläppen kvarstår på så vis.

Globala utsläpp kräver därför globala åtgärder för att vara meningsfulla.

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2020-05-06 13:14
Styggavargen

A.L, du pladdarar på.. inte mycket klokare blir man (är ej ekonom)..men det vettigaste du sade var "Globala utsläpp kräver därför globala åtgärder för att vara meningsfulla.", och där håller jag med dig till 100%. Pandemier är också globala..det mesta idag är globalt. Just därför kommer inte klimatproblemen att lösas... 3 miljarder människor (minst) kommer inom 25 år att vara klimatflyktingar.. dvs riktiga flyktingar och inte som idag där 99% söker ett bättre liv men ändå kan leva kvar i sitt hemland.

#k • Uppdaterat: 2020-05-06 13:17
Styggavargen

Jag menar...bara om ekonomerna nu är lite smarta och tänker efter, borde de om någon se till att klimatet fixas igen... annars kommer 30-talets depression att vara likt en droppe i havet om man jämför vad som väntar i framtiden....när det råder kaos pga alla flyktingarna som inte längre kan leva på vissa delar av jordklotet som ifrån början var ekonomernas fel eftersom de strävar efter ständig tillväxt utan återkoppling mot naturresurserna. Naturen ger...naturen kommer att TA!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.