Nox utsläpp

15 inlägg 0 nya
Nox utsläpp

Detta nya mediedrev mot dieselbilen som för inte mer än bara något år hyllades som en miljöbil. Då det säljs runt 50% av ett fordonsslag planteras desinformation mot det dominerande bränsleslaget som må vara gas, -80 talet, etanol i mitten på 2008 talet, diesel på 2016 talet osv. Nu driver man gärna bort miljödieseln som har upp till 50% förnybar andel till förmån för den fossila bensinmotorn med bara knappt 5% etanol.

Visst är det bättre med ännu lägre Nox utsläpp men det löser man inte med att ta bort dieselmotorn och ersätta dessa med ineffektiva hybridbilar som bara fingerar ca 1400! meter på el tex Toyota prius som är fullständigt värdelösa på lands och motorväg. Laddhybrid och elbil är ok så länge den el som används är klimatsmart ”grön” producerad från tex vatten, solel och vindkraft.

Att folk fortfarande år 2017 är så oupplysta och lättförledda att de förkastar den klimatsmarta dieselmotorn med dess ”höga” Nox utsläpp och väldigt låga Co2 utsläpp och samtidigt gladeligen röker diverse cigaretter, cigarrer och cigariller med allt vad de då andas orenat in i lungorna är för mig fullständigt obegripligt. Dessutom sprids röken passivt till hela den rökandes omgivning som inte kan värja sig mot dess gifter.

- Så länge myndigheterna anser att det är dumt att köra klimatsmarta dieselbilar samtidigt som det är ok att röka kommer jag att köpa nya dieselbilar och köra dem med mycket gott klimatsamvete!

Toyotalover

Förresten när hörde någon att media rapporterat att hela klotet är på väg att förintas av höga Nox utsläpp? Aldrig har detta sagts men däremot hör vi dagligen från de etablerade forskarvärlden att de höga Co2 kommer att förinta alla på jorden levande varelser givet att man inte kan hålla Co2 utsläppen på en nivå att uppvärmningen stannar på maximalt 1,5 - 2 grader. Varmare sjö och havsvatten laddar eljest till ännu starkare stormar, orkaner och tyfoner med extremt regn som påföljd. Co2 utsläppen dvs koldioxiden försurar dessutom hav, vatten och mark som i sin tur leder till att aluminium frigörs etc.

- Så länge det är ok att förpesta sig själv och andra med cigaretter kommer jag att vara en stolt ägare och förare till en dieseldriven Toyotabil och jag kommer definitivt att köpa en ny dieselbil igen.

Toyotalover

Det bästa är väl om man kan använda huvudet som dieselbilägare och undvika att medverka till utsläpp av NOx i trånga gatuutrymmen. Inget kan väl vara enklare än att använda öppna trafikleder eller allra helst ta till kollektiva lösningar i stadsmiljöer.

Lena Nerhagen, forskare vid VTI säger: "– Det är alltså i vissa trånga gaturum som effekten av utsläpp från dieselbilar kan bli större, men sådana förekommer bara i våra större städer och då kanske framför allt i Stockholm. "

https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskare-tonar-ner-miljolarm-om-dieselbilar-1/

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Bra tråd, Stoor! Fler bensindrivna bilar inklusive hybrider, som körs på bränsle som består av 95 % fossil bensin är ingen bra lösning.

Jag vet inte vad det är för skillnad med samma reningsteknik borde det väl inte skilja så mycket i utsläpp men det faktum som är att på den kalla sidan av året kör en stor del av befolkningen med sina dieslar (bensin) bilar under drifts temp pga halvkorta resor och långsam uppvärmning av motorerna och pga det ineffektiv rening.
Jag tror det ligger en stor felfaktor i alla värden pga det svenska klimatet och kylan.
Och när man ser nya susukin med "mildhybrid teknik" i senaste testen i vibil så är den ändå törstigare än polo och släpper ut mer.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det intressanta i dieseldebatten är att få tänker på att det inte enbart är personbilar som körs på diesel, vi har ju lastbilstrafiken också!
Och med vissa partiers handlande så styrs allt mer av transporterna bort från svenska lastbilar som är tankade med mer miljövänlig diesel, till utländska lastbilar som körs på smutsdiesel i extra stora tankar, och med förare som kör dubbelpass och onyktra. Samt sämre däck.
Sedan har vi då båttrafiken, där vägen till avgasrening har låååång väg att gå (åka). Både privat och fraktmässigt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Det intressanta i dieseldebatten är att få tänker på att det inte enbart är personbilar som körs på diesel, vi har ju lastbilstrafiken också!
Och med vissa partiers handlande så styrs allt mer av transporterna bort från svenska lastbilar som är tankade med mer miljövänlig diesel, till utländska lastbilar som körs på smutsdiesel i extra stora tankar, och med förare som kör dubbelpass och onyktra. Samt sämre däck.
Sedan har vi då båttrafiken, där vägen till avgasrening har låååång väg att gå (åka). Både privat och fraktmässigt.

Lite intressant om fartyg kring Sverige. Förvisso ett par år gammalt men detta gäller fortfarande.
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.havsmiljoinstitutet.se/digitalAssets/1488/1488843_sjofart_och_havsmiljo.pdf&ved=0ahUKEwiLwv3dg7HXAhUJ6KQKHSTGCZ4QFgg8MAU&usg=AOvVaw2cDnAVFoAUUU4JkheOMR5V

mso 1000 wrote:
Jag vet inte vad det är för skillnad med samma reningsteknik borde det väl inte skilja så mycket i utsläpp men det faktum som är att på den kalla sidan av året kör en stor del av befolkningen med sina dieslar (bensin) bilar under drifts temp pga halvkorta resor och långsam uppvärmning av motorerna och pga det ineffektiv rening.
Jag tror det ligger en stor felfaktor i alla värden pga det svenska klimatet och kylan.
Och när man ser nya susukin med "mildhybrid teknik" i senaste testen i vibil så är den ändå törstigare än polo och släpper ut mer.

Skillnaden är att nettoutsläppen från biodiesel är lägre eftersom bland annat koldioxiden går runt i kretsloppet istället för att tillföras vilket sker med konventionell diesel och bensin.

Xanthopteryx wrote:
hultarn wrote:
Sedan har vi då båttrafiken, där vägen till avgasrening har låååång väg att gå (åka). Både privat och fraktmässigt.

Lite intressant om fartyg kring Sverige. Förvisso ett par år gammalt men detta gäller fortfarande.


"I Östersjön och Kattegatt släppte sjö­farten ut 370 000 ton kväveoxider till luft under 2012; som en jämförelse är de totala landbaserade utsläppen i Sverige 145 000 ton per år. "

Intressant är också att sjöfarten fortfarande ligger kvar i Tier2, medan man på land (t.ex. entreprenadmaskiner) nu är uppe på Tier4f.
Självklart beroende på vart i världen man tittar, Afrika och Asien ligger långt efter (som vanligt)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efter att ha spenderat några dagar i Athen så kan jag säga att ingen gata i Sverige är ens nära när det gäller utsläpp som vilken gata som helst i Athen! Mycket är det mopparna som verkar vara orenade men även moderna dieselbilar skickar ut svarta moln som vi inte ser på dieselbilar av liknande modell och årtal hemma.
Jag vill inte att vi skall ha det som Athen, vi måste se till att släppa ut mindre i våra stadskärnor där avgaserna inte kan vädras ut, utan stannat kvar till förtret för de som går eller cyklar, eller för all del åker bil utan kolfilter...

*Robban

hultarn wrote:
Xanthopteryx wrote:hultarn wrote:
Sedan har vi då båttrafiken, där vägen till avgasrening har låååång väg att gå (åka). Både privat och fraktmässigt.
Lite intressant om fartyg kring Sverige. Förvisso ett par år gammalt men detta gäller fortfarande.

"I Östersjön och Kattegatt släppte sjö­farten ut 370 000 ton kväveoxider till luft under 2012; som en jämförelse är de totala landbaserade utsläppen i Sverige 145 000 ton per år. "
Intressant är också att sjöfarten fortfarande ligger kvar i Tier2, medan man på land (t.ex. entreprenadmaskiner) nu är uppe på Tier4f.
Självklart beroende på vart i världen man tittar, Afrika och Asien ligger långt efter (som vanligt)

Jag tror att ett problem med fartygen är deras långa livslängd, jämfört med bilar.
30 år är inte ovanligt. Som exempel så fyller vår fantastiska isbrytare Oden 30 år nästa år, och väntas fortsätta i trafik bra länge till.
Att anpassa fartygen med bättre rening är inte alltid så enkelt även omd et går att göra på en del, och har även gjorts, så jag tror att mycket kommer hända i takt med att man byter ut den äldre flottan.
Redan i dag finns ju regler för många områden gällande svavelutsläpp med mera. Man har nog börjat i den värsta delen av skalan och arbetar sig vidare.
Likaså har man kommit långt vad gäller just avloppsvatten och sophantering samt oljeutsläpp, och den största risken av de alla: Ballastvatten och transport av organismer till främmande miljöer vilket är det största hotet vi har i dagsläget. Vi ser redan stora effekter av detta i Bohuslän tyvärr.

Jo, men fortfarande siktar man inte högt ens vid nybyggen av fartyg, och detta beroende på att man inte behöver det.
Lång livslängd är inget hinder, jämför med lok där motorerna byts ut/byggs om för bättre avgasrening. Dock inte till den bästa (än).

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nästa arbetsvecka ska Volvo, enligt egen uppgift till AMS, börja producera dieselbilar med adblue och bensinbilar med partikelfilter. ViB m fl får väl testa och se i vilken mån utsläppen förändras. Förmodar att Volvo, med tanke på dieselgate, även optimerat sin mjukvara mot låga emissioner.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

pinjong wrote:
Nästa arbetsvecka ska Volvo, enligt egen uppgift till AMS, börja producera dieselbilar med adblue och bensinbilar med partikelfilter. ViB m fl får väl testa och se i vilken mån utsläppen förändras. Förmodar att Volvo, med tanke på dieselgate, även optimerat sin mjukvara mot låga emissioner.

Sent ska syndaren vakna...

John:
Det stämmer att Volvo lägger om sin produktion fr.o.m vecka 46 och bygger klimatsmarta dieselmotorer med SRC rening och adblue teknik för att kapa Nox utsläppen än mer.

Toyotalover

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!