Nybilsköp 2017: CarPlay, Autobroms, Adaptiv farthållare <= 250 000"komplett"

62 inlägg 0 nya

Swemba wrote:
Finns det något riktigt test på vad motorvärmaren faktiskt har för effekt på förbrukningen? Det är ju en ganska försiktig uppvärmning och kan inte jämföras med en varm motor. På utsläppssidan lär det knappast märkas då katalysatorn inte värms.

Snabbgoogling gav detta just nu:
http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare

Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.
Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

jørgenn wrote:
derfor har jeg købt toyota CHR hybrid ,den bruger det fab: ha roplyst jeg bruger den i byen 25,1 pr l. Det er en fantastisk bil .

Det tycker inte jag och när jag testade förra vintern så tog den 0,62 vid -5 grader med en kallstart med lite stad och landsväg.
Dessutom varvtals surr vid körning med farthållaren.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Xanthopteryx wrote:
http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare
Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.
Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.

Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( >400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.

Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.
Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...

Swemba wrote:
Xanthopteryx wrote:http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare
Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.
Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.
Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( >400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.
Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.
Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...

Tilläggas i funderingen är ju att på många moderna dieslar så har man ju tillskottsvärme. D.v.s. när du startar bilen (kall t.ex.) så drar även bränslevärmaren igång. Alltså blir det först en kallstart och sedan en värmare på det.
Där lär det då säkert vara mer gynnsamt att starta värmaren innan så blir det en varmstart i allafall.

Xanthopteryx wrote:
Swemba wrote:Xanthopteryx wrote:http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare
Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.
Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.
Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( >400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.
.
Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.
Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...
Tilläggas i funderingen är ju att på många moderna dieslar så har man ju tillskottsvärme. D.v.s. när du startar bilen (kall t.ex.) så drar även bränslevärmaren igång. Alltså blir det först en kallstart och sedan en värmare på det.
Där lär det då säkert vara mer gynnsamt att starta värmaren innan så blir det en varmstart i allafall.

Svårt fall doktorn grät.
Det finns nog inget svar på detta.
Som du säger så under plus 5 (tror jag) startar en bränslevärmare automatiskt när motorn startas men man kan även avaktivera det i menyn och välja skälv med on/off knappen på panelen.
Det sunda är väl att man startar värmaren 10-30 minuter före avfärd via appen fjärrdosan eller via värmarinställningen och kliver in i en varm och skön bil och med driftsvarm motor.
Läste nån stans där nån expert menade att en motorstart med vatten temp under 80 grader var det samma som en kallstart, Dvs motorstyrningen styr in fetare blandning tills 90 grader uppnåtts.
En fördel med bensinvärmaren att den luktar nästan inget medans en kall dieselvärmare luktar förjäkligt.
Våran firmabil transiten luktar ofta röv inne i cupen när dieselvärmare körs så vissa vill inte använda den.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

AudiS4 wrote:
Alltså mso, du blandar och ger. I ena stunden så drar din bil så lite just pga att du har bensinvärmare som gör att du har en varm motor efter "bara 10 minuter" (varför nu det skulle vara någon fantastisk tid). I andra stunden så drar bilen förhållandevis lite "trots värmare" (en värmare förbrukar oerhört lite bensin per timme). Hur ska du ha det egentligen?
Skygglappar av....

Suck. Jag har bara erfarenhet av mina tidigare dieslar och dom har varit typ 50-75% segare på värmen med och utan dieselvärmare mot denna bensinare som även den blir märkbart trögare utan värmare vid några +.
Jag har jobbarkompisar som pendlar med diesel och framför allt Korea dieslar och att dom kör med kall motor i över en mil eller två innan dom får ordentlig defroster när det kryper långt under nollan, och då skall man beakta att dom har orginal 220v värmare instalerad.
S4 jag skall återkomma med mina erfarenheter i vinter vad det gäller bensinvärmaren på 1,0 micromotorn.
Undrar vad din Audi drar på en kallstart och 4km körning.
Dom flästa vet att det blir en märkbar ökning redan vid några få plus grader jämfört med sommar temp.
Men och andra sidan vem bryr sig.
Ok räkningen är kanske på autogiro. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Xanthopteryx wrote:Swemba wrote:Xanthopteryx wrote:http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-bransleforbrukning/Motorvarmare
Det är ju trots allt stor skillnad på om motorn är -20 grader eller +20.
Allt rör sig lättare, det sotar mindre, förbränningen blir mer fullständig, och så vidare.
Elektrisk motorvärmare är en sak, då är ju även ringa uppvärmning bättre än ingen uppvärmning. Dock så har jag också läst att tiden det tar för motorn att själv värma upp till den temperatur som motorvärmaren gör är under 3 minuter i de flesta fall. Så hur stor effekt har det på förbrukningen? Vi har också det faktum att ur ett avgasperspektiv så är det katalysatorn som behöver bli varm ( >400 grader). Och när det gäller bränslevärmare så är dess avgaser helt orenade.
.
Efter lite googling har jag fått svar på att dieselvärmaren i min Audi värmer både motor och kupé, men prioriterar kupén. I de flesta fall är den inte igång så länge att den börjar värma motorn.
Dock så går detta att få omprogrammerat så att den prioriterar motorn i stället. Frågan är om man ska göra det eller ej? Vill man ha igång dieselvärmaren längre än nödvändigt (tina is på rutor och varm kupé)? Avgaserna runt bilen är påtagliga när dieselvärmaren går ...
Tilläggas i funderingen är ju att på många moderna dieslar så har man ju tillskottsvärme. D.v.s. när du startar bilen (kall t.ex.) så drar även bränslevärmaren igång. Alltså blir det först en kallstart och sedan en värmare på det.
Där lär det då säkert vara mer gynnsamt att starta värmaren innan så blir det en varmstart i allafall.
Svårt fall doktorn grät.
Det finns nog inget svar på detta.
Som du säger så under plus 5 (tror jag) startar en bränslevärmare automatiskt när motorn startas men man kan även avaktivera det i menyn och välja skälv med on/off knappen på panelen.
Det sunda är väl att man startar värmaren 10-30 minuter före avfärd via appen fjärrdosan eller via värmarinställningen och kliver in i en varm och skön bil och med driftsvarm motor.
Läste nån stans där nån expert menade att en motorstart med vatten temp under 80 grader var det samma som en kallstart, Dvs motorstyrningen styr in fetare blandning tills 90 grader uppnåtts.
En fördel med bensinvärmaren att den luktar nästan inget medans en kall dieselvärmare luktar förjäkligt.
Våran firmabil transiten luktar ofta röv inne i cupen när dieselvärmare körs så vissa vill inte använda den.

Det enda problemet jag haft med värmaren än så länge är att den luktar bränt...något. Typ bränd färg? Alltså, som en helt ny grill kan lukta till exempel. Har knappt känt dieseldoft alls.
Nu har den inte gått särskilt mycket så jag ger mig till tåls men fortsätter det osa så får de allt åtgärda det.

Håller på att försöka lära mig lite hur effektiv den är och hittills har jag noterat att är det över tio grader ute så skiter jag i den.
Vid 5-10 grader så är cirkus från 10 minuter lagom. Då börjar det bli lite lätt varmare inne i bilen (jag vill inte ha bastu utan räcker med att det är sådär max 15).
Vid 0-5 grader så är det en kvart som är rätt lagom.
Är det kallare än så så har jag ingen aning eftersom det inte varit så kallt än när jag farit med bilen.

Xant. Du kommer säker att känna den speciella kalldiesel doften nån gång utanför bilen när det är riktigt kallt.
Jag har aldrig fått in doft i bilen men det finns dom som klagar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Xant. Du kommer säker att känna den speciella kalldiesel doften nån gång utanför bilen när det är riktigt kallt.
Jag har aldrig fått in doft i bilen men det finns dom som klagar.

Jag väntar med spänning på både sådant och hur allt skall fungera i vinter med kyla och halka (fyrhjulsdrift).

Uppdaterar tråden lite. Efter provkörningar och noggrann analys så har vi anpassat kravspecen lite. Frugan vill ha automat och ”sitta lite högre”. Jag å andra sidan vill ha traffic jam assist. Octavian har tydligen inte emergency assist och traffic jam assist även om man väljer till lane assist och DSG. Kanske kommer till MY19 men det är ren spekulation.

Skoda Karoq, Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Executive är bilarna som är kvar på listan nu.

fredl - fast fungerar inte den adaptiva farthållaren tillsammans med automatlåda ungefär som "traffic jam assist" ? Det den sistnämnda tillför är väl "Lane assist" men frågan är hur väsentlig den funktionen är och hur den fungerar i t ex vinterväglag ? Tror nog att adaptiv farthållare + automatlåda är den viktigaste funktionen - i alla fall som dessa fungerar på VAG-bilar.

Pi,
Att lane assist fungerar tveksamt en del av året gör ju inte att den är värdelös resten av tiden.

Mäkinen - håller absolut med om det men är man mer eller mindre beroende av Lane Assist när man kör bil så vete attan om man borde köra. Känns som att man vill göra annat än kolla på trafiken om Lane Assist är ett krav. Sen är det ju som så att man vänjer sig med alla nymodigheter och det är möjligt att Lane Assist också är en sån sak men förklara då gärna vad som är så bra. Trots allt är dessa bilar inte självkörande och i kombination med nämnda Emergency Assist så lär man ändå inte kunna pyssla med annat speciellt länge - lyckligtvis för oss övriga i trafiken.

Jag tycker det är skönt att få lite hjälp av bilen att vrida på ratten när vägen svänger. Avslappnande för handleder och fingrar.

Traffic Jam assist fungerar i lägre fartområde än vanlig ACC. Kommer inte ihåg gränserna direkt ur minnet.

Vanlig lane assist fungerar på Skoda över 65 km/h.

Emergency assist är ju en funktion som man hoppas aldrig behöva men samtidigt önskar att alla har. Många singelolyckor och mötesolyckor vill jag tro har en komponent där någon brister i uppmärksamhet, somnar eller blir hastigt sjuk. Kan bilen då själv försöker avhjälpa det så är det ju bättre än slumpen.

Jag planerar inte att få hjärtstillestånd eller förlora medvetandet när jag kör... Jag planerar inte att krocka heller men köper inte bil utan krockkuddar. Förstår inte riktigt argumenten mot.

Just Traffic Jam-situationer är ganska påfrestande tycker jag. Skönt att kunna få lite avlastning om det behövs i de lägena.

Eftersom frugan vill ha en högre bil och automat så blir det ju per automatik så att man kan få Emergency Assist och Traffic Jam assist då alla bilar som stämmer in på kravprofilen har dessa.

Line accist på octavian styr och kör i ca 40 sekunder. Efter 20 sek plingar det nån sekund och du mellan mätarna uppmanas du att ta över körningen och efter ytterligare 20 plingar det med högre klang och ytterligare fem sekunder pumpar bromsen tvärt två ggr rejält och seda saktar den in.

Tycker att årets line accist funkar riktigt bra en kräver lite tillvänjning.
Tex när en fil blir två och plötsligt är det tre linjer och inte riktigt bet vad.
Som sagt man lär sig och måste ge det en chans och man använder det på långvägen och inte på krokiga fjällvägarna.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Och adaptiva farthållaren fungerar i alla fall på Golf 7 och med automatlåda ner till stopp och sen startar den själv igen när framförvarande bil rör sig så den håller ju rätt fart utan behov av speciell "Traffic Jam Assist" - så har det i alla fall varit när jag kört dessa bilar. Vad är den egentliga skillnaden jfr "Traffic Jam Assist" ? Eller är det bara ett fräckare namn på det jag beskrivit ?

Pi wrote:
Och adaptiva farthållaren fungerar i alla fall på Golf 7 och med automatlåda ner till stopp och sen startar den själv igen när framförvarande bil rör sig så den håller ju rätt fart utan behov av speciell "Traffic Jam Assist" - så har det i alla fall varit när jag kört dessa bilar. Vad är den egentliga skillnaden jfr "Traffic Jam Assist" ? Eller är det bara ett fräckare namn på det jag beskrivit ?

Samma på lilla octavian 1,0.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Pi wrote:
Mäkinen - håller absolut med om det men är man mer eller mindre beroende av Lane Assist när man kör bil så vete attan om man borde köra. Känns som att man vill göra annat än kolla på trafiken om Lane Assist är ett krav. Sen är det ju som så att man vänjer sig med alla nymodigheter och det är möjligt att Lane Assist också är en sån sak men förklara då gärna vad som är så bra. Trots allt är dessa bilar inte självkörande och i kombination med nämnda Emergency Assist så lär man ändå inte kunna pyssla med annat speciellt länge - lyckligtvis för oss övriga i trafiken.

Det är så avslappnande!
Bilen rattar och håller farten. Jag håller koll på trafiken.
Är numera inte lika trött när jag kört bil. Det är, bara det, en stor trafiksäkerhetsfaktor.
Jag kan köra bil, så det handlar inte om det utan att avlasta hjärnan. Du kan bara göra en sak åt gången. Alltså lägger du fokus på att hålla dig på vägen. Sedan skiftar du fokus till att anpassa farten. Sedan skiftar du fokus till att hålla koll på trafiken. Och så vidare.
Avlasta hjärnan så kan du lägga större fokus på de viktiga sakerna, som att hålla koll på trafiken.

Det finns folk som orsakat krockar fler än en gång,vissa av dessa hjälpsystem kanske skulle vara obligatoriska för dessa människor.
Folk som ofta krockar(vållande) kanske borde få förbud att köra bilar över tonnet,drabbas någon av deras körsätt så är det bättre att det drabbar dom själva, om man nu upprepat tar chanser på andas bekostnad.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!