Hur fungerar era hybrid bilar och är dom så snåla som vissa säger. Bara en fundering inför nästa bilköp.

55 inlägg 0 nya

Jag är avundsjuk på dig Mäkinen, om det inte var 170 tusen i pris skillnad mot min octy och om optiman hade ordnad förklimatering hade det nog blivit en optima plugin.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Man ska köra en bit innan man har sparat in 170 kkr på bränsle.

Jag är avundsjuk på dig Mäkinen, om det inte var 170 tusen i pris skillnad mot min octy och om optiman hade ordnad förklimatering hade det nog blivit en optima plugin.

Saab Nisse.
Det är dom officiella siffrorna du anger och om det är samma procentuella överförbrukning där ?
Polon16%, susukin 30%, fiestan 33% mot angivet av fabrik!!
Det är nog med besvikelse för många hybridägare om man inte har dom idealiska förhållandena som verkar krävas.
Och visst är det försumbart med förbrukningen men i många lägen lägger man ut en extra slant i inköp för man vill ha en snål och miljöriktig bil men baksidan av myntet är ofta tappad bagagevolym och ofta hundratals Kilo tyngre bil och kanske ingen drag kapacitet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

L. Mäkinen wrote:
Som vanligt beror totalförbrukningen på hur bilen används. För en som mest pendlar några mil om dagen är en enkel elbil effektiv. Kör man fler mil på landsväg är en laddhybrid vettig. Behöver man regelbundet köra långt på kort tid är en diesel snålast.
Jag har snittat 0,25 l/mil med min laddhybrid de 2600 mil jag kört.
Hustruns Dacia Logan 0,9 tce har sörplat i sig 0,545 l/mil i 7300 mil.

Jo en laddhybrid kan nog vara vettig om man kör landsväg ofta och återkommande.
Men vad är det för mening med en mildhybrid?
Den minskar ju förbrukningen ytterst marginellt och kan knappast betala sig under livstiden.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad definierar en mildhybrid? Är det Toyotastuket eller bara en start/stoppfunktion? Det finns ju så många taxi av Toyotastuket så nån fördel måste de se i det. Häromdagen åkte jag Auris hybrid taxi och det var inte direkt en njutning pga bristande utrymme i baksätet. Där är en MB E-klass bättre, men de brukar drivas av skramlande oljebrännare.

Mäkinen, det som brukar kallas mildhybrid är när man kompletterar med en liten elektrisk fjuttmotor och generator på 48V som Suzuki gjort på Swift och som Volvo m.fl. har aviserat.
Jag tror att det bara är ett spel med ett låtsaskoncept för att få en hybridstämpel på bilen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag bruksar en Yaris Hybrid, alltså något man nog kan säga är en mildhybrid. Har ingen tillgång till ladduttag, varken hemma eller på jobbet så laddhybrid är uteslutet.

Jag kör dagligen ca 3 mil i tung Stockholmstrafik och där kommer verkligen hybriden till sin rätt, med lite lätt gasfot rullar jag på 0,45 utan problem. Drivlinan med sin CVT-låda har viss gummisnoddseffekt, inte sportigt nånstans men går hur mjukt som helst, skönt i köerna.

Varför mildhybrid? Jag ville ha en mindre bil med automat, utbudet är inte jättestort och prispåslaget för hybrid är inte jättehögt. Har man tillgång till laddning hemma och har pengarna så kör på laddhybrid, det blir dock helt andra pengar.

Till trådskaparen; kör du mycket småkörningar/stadstrafik är hybrid något att fundera på. De officiella förbrukningssiffrorna är som för alla andra bilar, dvs i underkant.

Kærerste Pi. Det er rigtigt jeg nævner Toyota ofte og det er FORDI deres biler er fine og med høj kvalitet, så er KINETISK måske fremtiden, de skal ikke lades op som en IPHONE, en ellers fin telefon, men løbe tør for strøm som min nabo i sin tesla har prøvet, og konen der glemte at sætte til ladning mmm. god dag DERFOR

KÆRE 3 D . Diesel er ikke en drivlinie for fremtiden, men du kan købe dem billigt,. De er giftiga for vores luft og indånding..

saabnisse wrote:
Mäkinen, det som brukar kallas mildhybrid är när man kompletterar med en liten elektrisk fjuttmotor och generator på 48V som Suzuki gjort på Swift och som Volvo m.fl. har aviserat.
Jag tror att det bara är ett spel med ett låtsaskoncept för att få en hybridstämpel på bilen.

Det tråkiga med mildhybrider är att de lider av att det extra batteriet till framdrivning och start av bensinmotorn inte klarar korta körningar som de flesta av oss har vilket gör att man behöver parkera bilen där det finns möjlighet att underhållsladda det extra batteriet vilket inte alltid är så lätt.
På verkstaden säger de att hybridbatteriet behöver bytas ut till hög kostnad fast det bara behöver laddas upp på grund av för korta körningar.
Start stoppsystem sparar inget bränsle alls har biltidningarna visat gång på gång utan är bara ett försäljningsargument och ett sätt att lungna bilägares miljösamvete.

Fast där håller jag inte med när det gäller start-stopp, men det beror naturligtvis på hur och var man kör. Men jag har beroende på en specifik del i mitt körmönster - en sträcka jag kör minst två ggr/vecka vid ganska precis samma tid på eftermiddagen - kunnat se skillnader - inte stora, men eftersom jag kunnat återupprepa den sträckan i rusningstrafik med jämna mellanrum så tycker jag att man kan säga att det finns en relevans. Jag har kört sträckan (11,2 km) 13 ggr utan start-stopp inkopplat och 17 gånger med. Den genomsnittliga skillnaden ligger på 0,5 dl mil ( 0,64 mot 0,59), iofs mätt i bil, inte vid pump, men skillnaden vid pump har varit försumbar de gånger jag kontrollerat, så jag vill påstå att det finns en skillnad. Jag har alltså som framgår kört sträckan betydligt oftare, kanske 100-150 gånger senaste åren. Men det har varit så många gånger jag satt mig i bilen, kallstartat och åkt iväg med nollställd förbrukningsmätare (och kommit ihåg att anteckna, har ju dessutom två bilar...). Finns såklart massor som påverkar, yttertemperatur, övrig trafik mm man över ändå totalt 30 turer tycker jag det finns en tendens även om jag inte vill påstå att det är en exakt siffra.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Försumbar skillnad vid pump var även ViBilägares erfarenhet och vid så låg eller ingen besparing så får batterierna i bilen bara ändå större problem på vintern med många starter där energin vid starterna inte hinner ersättas så som bränsledriven motorvärmare där stödladdning av batteriet behövs vid många korta körningar.

http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560

Kört diesel med start/stopp under flera år utan batteri-problem - i o f s utan bränsle-värmare men annars mest kortare körningar. Numera bensin med start/stopp och även den utan problem. Och speciellt med dieseln var det skönt när motorn stannade vid bl a trafikljus.

[quote=PREVIA]Försumbar skillnad vid pump var även ViBilägares erfarenhet och vid så låg eller ingen besparing så får batterierna i bilen bara ändå större problem på vintern med många starter där energin vid starterna inte hinner ersättas så som bränsledriven motorvärmare där stödladdning av batteriet behövs vid många korta körningar.
http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560[/quote]
Självklart blir det besparing. En motor som inte går drar inget bränsle.
Hur stor besparing beror på hur väl implementerad tekniken är liksom temperatur och bilens energiförbrukare.
Men nu kommer de fiffiga: Många bäckar små.
Om en halv miljon bilar sparar en liter i månaden så sparar vi alltså en halv miljon liter bränsle.
Plus att den lokala miljön blir bättre. Titta på en normal stillastående stockholmskö. Tänk nu att alla har motorn avstängd vid rödljus.
Självklart är ju en lämplig hybridbil än bättre, ty då fungerar ju även kylningen med mera utan förbränningsmotorn och den kan därmed vara avstängd längre tid.
Det vore intressant om de kunde göra om testet. Gått sju år och tekniken rör ju på sig.

Jaehh... hur ska man säga....att Skoda Octavia 1.o TSI är världens bästa bil i alla kategorier!

Nu när detta är avklarat så kan jag meddela att jag är supernöjd med min Toyota Auris TS HSD hybrid.
Förbrukningen ligger i snitt på 0.54 och då ska man veta att jag kör min hybrid precis som en vanlig bil och att det är aktiv körning som gäller där jag inte sitter och funderar över några centiliter hit o dit utan njuter och då är 0.54 att se som en låg förbrukning.
Fördelen med hybrid är att den går mycket på el i staden och har ett påskjut utan tvekan vid start vilket tar ned stressen vid rusningstid, krypkörning i kö går helt på el och utan den minsta darr.
CVT-i lådan är ett under av smidighet och kan vara att de surrade illa förr men att det har Toyota idag ordnat till och att min bil en Selection har även växelläges simulation som tar bort känslan av ett gummiband.
Jag är otroligt nöjd med denna bil.

Jag kör en 2012 prius pendlar ca 40 km per dag. i denna körning har jag ca 20% stad 80% landsväg 70 och 80sträckor. Till jobbet har jag en stigning på ca 80 meter detta påverkar förbrukningen. Sommar 0,50 dit och 0,40 hem. Vinter 0,57 till 0,45 hem. Sen kommer man till det här trötta om att hybrider är kass på motorväg. Tja man tappar ju men tack vare Atkins motorn så kan man ligga på runt 0,5 i lagliga motorvägs hastigheter. Körde för övrigt ner i Tyskland i maj 80 mil fram och tillbaka 0,47. Men bränsle är ju bara en av anledningarna till mitt prius köp. som mänga påpekar finns det snåla bensin och dieslar så varför valde jag en prius. Ja inte för de sportiga egenskaperna där finns inga. inte heller för det fantastiska utseendet det finns snyggare bilar. Nä jag köpte den för att den är ekonomisk både bränsle men även service. försäkring etc. den är praktisk. jag har barn. Hatchback lucka. Fantastiskt mjuk och enkel att köra med cvt automaten. Ketchup effekt tja men det kan jag leva med gillar du det inte så köp något annat.
Så eftersom det började med förbrukning vad är då min blandade förbrukning. Över 1,5 års ägande 0,49 med svagt sjunkande skala möjligen kan jag med min körstil nå 0,48 till nästa höst ;)

Elbilen kommer att rädda muskelbilen. 100% skåning

Varför kan inte en hybridbil spara bränsle jämfört med en vanlig bil på motorväg eller landsväg, och varför är en diesel att föredra vid längre körsträcka?
Här är tre personer i en hybridbil som körs 90 mil i bergen under några dagar utan att föraren som han skriver inte anstränger sig för att köra snålt för att spara bränsle. Bilen drog i snitt 4 l per 100 km vilket nog få familjebilar klarar vilket visar att hybridbilar är riktigt snåla även vid längre resor.
https://www.cnet.com/roadshow/news/drivers-log-one-week-and-59-mpg-with-the-new-2016-toyota-prius/

Jag säger inte att en diesel är att föredra, men den är snålare än en hybrid. Man kommer ner på likadana siffror som en Prius med en dieselbil utan att bilen optimerats aerodynamiskt. Jag ser inga uppgifter om snittfarten på cnets Priustest. Det hade varit intressant.

I mina ögon är en hybrid snålare även på landsväg då den tillåts gå på batteri då och då med bensinmotorn avstängd.
För nån vecka sen pratade jag med en kille som regelbundet kör längre sträckor, men som ofta kör även i stadstrafik. Han ville kunna köra på el i stan och åka snålt på landsväg och valde därför den enda laddhybrid han kände till med dieselmotor, Audi Q7.

Man kan ju inte ta ett enstaka exempel som bevis för ett eget påstående. Har mycket svårt att tro att "normal körning" och speciellt "i bergen" och med 3 personer skulle resultera i en snittförbrukning på 0,4 l/mil för förare i gemen. Har visserligen bara kört förra generationens HSD i en Auris och den var visserligen ovanligt snål men min teststräcka var definitivt inte "i bergen" och jag åkte dessutom själv i bilen och hastigheterna på många delar av min teststräcka passade nog HSD-drivlinan som hand i handske och resultatet blev 0,42 l/mil - bäst i klassen och ca: 1 dl/mil mindre än de bästa av andra bensinare i C-segmentet på samma teststräcka.
Sen är frågan vad man är villig att avstå för den skillnaden i bränsleförbrukning ?

Sent om sider öppnade jag näst senaste TV, och där testas 10st laddhybrider.
Läsvärt, en del bilar funkar skapligt med hyfsad räckvidd på batteri, andra verkar ha det mest för syns skull. Med tomt batteri drog alla bensin som en vanlig bil eller mer.
Optima SW kom längst och närmast sin uppgivna batteriförbrukning, Golf GTE var sämst på den punkten, MB 350e kom kortast sträcka. Niro vann testen i egenskap av laddhybrid.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!