Nästa artikel
Mercedes GLC 300de – så mycket kostar dieselhybriden
Nyheter

Mercedes GLC 300de – så mycket kostar dieselhybriden

Publicerad 30 april 2020
Mercedes har släppt prislappen för den nya laddhybridsuven med dieselmotor.

Dieselbilarna är inte alls lika populära bland svenska bilköpare som för bara några år sedan. Populariteten har dalat och vissa trodde att laddhybridernas intåg skulle ta död på dieselbilarna.

Men så har det inte blivit. Som enda tillverkare har Mercedes nämligen lanserat flera laddhybrider med dieselmotor, en teknik som Volvo tidigare använt sig av med övergett. Sedan dess sitter det bensinmotor i nästan alla laddhybrider.

För den som vill åka korta sträckor på eldrift men samtidigt få lägre förbrukning på långfärd tycker dock Mercedes att en laddhybrid med dieselmotor är rätt väg att gå. Senast ut i raden är suven Mercedes GLC som efter fem års produktion börjar närma sig pension, men den lanseras nu som laddhybrid med dieselmotor för att hålla uppe efterfrågan.

Mercedes GLC 300de, som modellen heter, går loss på 601 900 kronor. Det är ungefär samma prisnivå som för konkurrenterna Audi Q5 TFSI e för 580 700 kronor och BMW X3 xDrive30e för 603 700 kronor. Volvo XC60 T6 Recharge är något billigare och går loss på 579 000 kronor. Utrustningsnivån skiljer sig dock mellan modellerna.

En tydlig nackdel med Mercedes GLC 300de är att räckvidden på eldrift bara är drygt fyra mil. Batteriet har en kapacitet på 13,5 kWh. Elräckvidden är betydligt längre i den större modellen GLE.

Mercedes GLC 300de kommer även i fyradörrars coupéutförandesom kostar 35 000 kronor mer. Drivlinan ger sammanlagt 306 hästkrafter och 700 Nm och bonusen vid köp ligger på cirka 25 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-30 17:31
snabb95

Låg @ Kan aldrig tro att någon mer än Mercedes går i fällan att vid elmotordrift släpa på en dyr och tung dieselmotor som när den behövs inte blir varm och därmed är en riktig miljöbov.
En dieselmotor i en vanlig personbil betyder dyra mil vid få mil per år och ännu dyrare mil vid korta körsträckor.
En ladd hybrid som i huvudsak skall köras på el, betyder färre mil per år och ännu kortare körsträckor med hjälp av dieselmotorn, vilket innebär högre miljöbelastning. En dieselmotor i en elhybrid blir riktigt motsägelsefullt och hör inte hemma i en s.k. miljöbil. Dessutom svårt oekonomisk.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-30 18:22
thulo

en folkbil för överklassen

#3 • Uppdaterat: 2020-05-01 08:55
K_Klabbe

Håller nog mest med snabb95 här. Krävs nog väldigt långa körsträckor för att motivera diesel i en laddhybrid. Dessutom ska körmönstret göra att man kan nyttja batteriet ofta. Bra för ett fåtal.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-01 10:29
Panopticon

Snabb: Fast grejen är ju att dieselmotorn bara kommer användas vid långkörningar. Dom korta turerna tar elmotorn hand om. Inne i stan, elmotor. Från Stockholm till Göteborg, diesel. Precis vad motorerna är bäst på. Perfekt miljömässigt alltså.
Ekonomiskt beror det ju helt på hur mycket man kör, för att det ska löna sig då så måste man köra dagligen till jobbet + ligga mycket ute på landsvägarna/motorvägarna så det är ju inte för alla. Och kör man på det sättet så borde man verkligen inte köra en SUV heller så just denna bilen är ju ytterst tveksam, däremot är det absolut inget fel på en dieselhybrid om man har körmönstret för det.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-01 21:15
snabb95

Panopticon @ Så gott som alla tillverkare kommer bara att bygga ladd hybrider med bensinmotor så de håller tydligen med mig och K_Klabbe.
Men det är fel att ha en stor fossilmotor att släpa på som inte borde startas annat vid behov av större räckvidd. Elmotorn skall vara så stor att fossilmotorn inte behöver startas för att hjälpa elmotorn vid omkörningar och uppförsbackar eller för att hålla värmen i kupén. Att KALLSTARTA fossilmotorn är inte det minsta ekonomiskt och miljövänligt. Men tyvärr det vanliga driftfallet med en ladd hybrid, i synnerhet med dagens gasglada förare. Ännu sämre med en dieselmotor som inte uppnår arbetstemperatur ens vid detta driftfall.
Räckviddsförlängaren skall vara en liten trottellös bensinmotor eller med Atkinson-cycle som när den används behöver hjälp av befintlig elmotor vid omkörningar och uppförsbackar. Att som nu ha en sammanlagd effekt på flera hundra kW för att kunna accelerera 0 till 100 km/h under 10 sekunder är bara snobberi och hör inte hemma i en s.k. miljöbil med statliga subventioner.

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Snabb95, kan du visa fakta på ditt påstående att en dieselmotor behöver så lång tid för att uppnå drifttemperatur.
Förövrigt är det väl vad som definieras som en elbil med räckvidsförlängare du beskriver. T.ex BMW I3 REX som inte tillverkas längre. Är väl bara Mazda som har planer på räckviddsförlängare med en liten wankelmotor.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-02 13:53
Apex

Snabb95

Menar du att 0-100 under 10 sekunder är för snabbt?

#8 • Uppdaterat: 2020-05-02 23:00
snabb95

Apex @ För ett antal år sedan var det ovanligt med bilar som var snabbare än så. Det var inga problem då, så varför skulle det behövas i dag? I synnerhet på en s.k. miljöbil med statliga subventioner.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-02 23:11
snabb95

Guran @ Ja det är väldigt enkelt att bevisa. Alla dieselbilar har en extra tillsatsvärmare, antingen eldriven men oftast bränsledriven. Sedan vet ju alla som haft en dieselbil (om nu tillverkaren vågar installera en temperaturmätare och dessutom en som visar rätt temperatur) hur långsamt motorn blir varm. Detta gäller bilar där motorn går hela tiden och gör hela transportarbetet, hur illa skall det då bli när motorn går bara korta stunder och en elmotor gör större delen av transportarbetet.

Ja, om fossilmotorn (enligt dagens koncept) skall starta flera gånger vid varje resa på några enstaka mil så är det ingen miljövinst eller ekonomisk vinst med en dyr ladd hybrid. Bara en Bonusutgift för staten som därmed gör att det blir lönsamt för en tjänstebilist.

#a • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Snabb95
Temperaturmätaren mäter vanligen kylvattnets temperatur, Du behöver en oljetempmätare som bla. BMW har för att veta om motorn är varm.
Sedan så pytsar en kall motor in extra bränsle även för att värma katalysatorn snabbare.
Tillsatsvärmen är monterad av komfortaspekt då motorns höga verkningsgrad inte klara att producera tillräckligt med överskottsvärme för att värma kupén då det är riktigt kallt ute.
Så jag hävdar att du har helt fel i dina antaganden.
Jag har haft flera dieselbilar och inte tar det någon nämnvärt längre tid för dom att bli varma än bensinbilarna jag också haft.
Skulle påstå att bensinmotorerna i laddhybrider sitter där framförallt av kostnadsaspekten för tillverkarna. En dieselmotor är betydligt dyrare och kräver dyrare avgasrening för att klara utsläppskraven.
Men en fråga, har du kört någon modern laddhybrid. Det får nämligen ypperligt att köra dom endast på el tills batteriet är tomt och även göra omkörningar utan problem.
Senaste jag testade var Peugeots båda laddhybrider 3008 och 508. Fungerade helt klanderfritt med ren eldrift, vilket dom förövrigt alltid startar på, vill man ha annat måste man göra ett aktivt val och välja annat läge.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.