Nästa artikel
Polestar och poliser
Podcast

Polestar och poliser

Publicerad 17 april 2020
Avsnitt 171: Calle tycker att Polestar 1 är en av de märkligaste bilar han kört och Carl har pratat med trafikpolisen om hur yrket förändrats genom åren. Vi poddar på distans – ha överseende med ljudet!
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Carl Hempel, Maria Dahlin och Calle Carlquist.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-17 15:01
Berwald

Jag kan inte låte bli att kommentera Polestar 1. Jag är så otroligt besviken på att den inte heter Volvo. Med mindre batteri mindre kolfiber i karossen något mindre bromsar etc och en produktionsvolym på säg 30.000 bilar hade priset kunna vara hälften. Tänk Volvo C60 T8. Eller varför inte C70 T8 om de hade velat väcka det namnet till liv. Eller till och med P1800 T8.
Jag är väldigt nyfiken på om Volvo i något skede hade planer på att sätta denna bil i produktion under eget namn.

Att göra en modern design på de vackra linjerna från P1800 och sen att inte låta den heta Volvo är hål i huvudet!

#2 • Uppdaterat: 2020-04-17 17:37
Jarl Karlsson

Den ser ju ut som en S90 med två dörrar.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-18 15:45
pinjong

"Varför finns det inte alkolås i alla bilar", undrade Calle Carlquist. Ett svar är att andra droger håller på att ta över och dessa ger inte utslag i utandningsluften.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-18 16:04
Axa

Pinjong
Jag vill ha en källa på att det är vanligare med andra droger än alkohol hos svenskarna.

Annars stämmer det att antal dömda till rattfylleri, alkohol, minskat något senaste åren men det kan ju även ha att göra med att polisen gör färre kontroller nykterhetskontroller.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-18 17:36
saabnisse

Talade med en trafikgrupp i Västmanland för ett par år sedan och man ansåg att narkotiska droger hade gått om alkohol i trafiken.
De kände också ganska väl till de som körde med alkohol, "de kör ofta långsamt och nära land"! sade en av poliserna, "värre är det med det andra gänget, de tror sig vara oförstörbara, vi hämtar dem ofta i delar virade runt ett träd i geografin!"

#6 • Uppdaterat: 2020-04-18 20:22
Axa

Saabnisse
Ja, som jag skrev ovan. Antal dömda för rattfylleri med narkotika har gått dömda för alkohol.
Men det är ju högst oklart hur många som kör rattfulla, alkohol vs narkotika, då polisen gör färre nykterhetskontroller.
Men då alkohol är den vanligaste drogen i samhället så torde även mörkertalet för sådana rattfyllor vara högt.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-19 18:30
saabnisse

Ja, det är ju de minskande kontrollerna som är det stora problemet.
Så länge man anser att det är viktigare att låta en fartkamera sätta dit en slarver för 10 km för hög hastighet än att kolla drogmissbruk är det illa.
Kameror är väldigt dåliga på att kolla nykterhet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.