Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken glykol är rätt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken glykol är rätt?

Publicerad 16 april 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Röd eller blå, eller...?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag undrar vilken sort glykol som jag ska använda till min Kia Sportage 1.6 med bensinmotor, årsmodell 2015, röd eller blå, eller...?
”kiorah”  

Svar:
Vanlig etylenbaserad glykol ska det vara i din Sportage, svarar Kia. Ett tips är att gå in på hemsidan för exempelvis OKQ8, Mekonomen eller Biltema som lämnar information om vilken glykol som är rätt till respektive bil om man bara slår in sitt registreringsnummer. Kylarvätskans glykol ska inte bara skydda mot just kyla. Den har också uppgiften att skydda mot korrosion, ha en smörjande funktion för vattenpumpen och ger dessutom högre kokpunkt. Numera innehåller inte glykol de tillsatser som tidigare kunde skada aluminiummotorer. Men olika biltillverkare kan ha skilda krav på vätskan, varför man alltid ska följa rekommendationen i instruktionsboken. Glykol är en alkohol och som sådan färglös, sötaktig och giftig att förtära. Förvara den utom räckhåll för barn! Beroende på tillverkare, tillsatser och avsedd användning färgas glykolen. Därför bör man inte blanda olika kylvätskor – särskilt inte etylen och propylenglykol, även om basprodukten i sig, egentligen är blandbar. Men olika tillsatser och egenskaper kan då slå ut varandra. Blandningen vatten och glykol ska vara 50/50 – också vid påfyllning! Bytesintervall, mellan två och fem år, beroende på produkt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-16 07:10
bgl

Glykol behöver i princip aldrig fyllas på i en modern bil, brist indikerar ett problem.
Över åren kan en viss avdunstning av vattendelen av kylarvätskan ske, men en snabbare sänkning av nivån måste utredas före påfyllning.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-16 07:33
Diod

@BGL, Man skall byta kylarglykol med visst bytesintervall då korrostionsskyddet minskar i vätskan. Glykolen finns alltid kvar och skyddar mot frysning.

Läs mer om glykol här: http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Hur Ofta Skall Jag Byta?
Det beror på vilken typ av kylarvätska du har. Men oavsett vilken typ du har så är själva frysskyddet inga problem för glykolen finns alltid kvar och fungerar som den är tänkt - det är främst rostskyddet som försvagas med tiden.
• Ur huvudgruppen IAT kan lämpligt bytesintervall vara 2-4 år (eller 5000-10000 mil).
• Ur huvudgruppen OAT kan lämpligt bytesintervall vara 5-7 år (eller 15000-25000 mil).

#3 • Uppdaterat: 2020-04-16 08:16
hultarn

Fast frågeställaren fick aldrig svar på sin fråga. Vad är skillnaden mellan röd (rosa) och blå? Kan man använda vilken som?

#4 • Uppdaterat: 2020-04-16 10:01
bgl

KIA årsmodell 2015 har fortfarande gällande garanti. Ägaren behöver inte engagera sig i vad som ska bytas när, det ingår i servicen! Ägarens enda ansvar är att hålla relevant uppsikt över bilen och meddela KIA observerade avvikelser.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-16 10:18
saabnisse

Jag har röd glykol nu, men egentligen tycker jag den blå är snyggare så det får nog bli den nästa gång!

#6 • Uppdaterat: 2020-04-17 08:01
Diod

@Hultarn och frågeställaren:
Om Ni orkar läsa materialet i länken som jag länkade till så finns svaret där: Du kan inte avgöra på färgen vilken typ av kylarvätska du har! och precis som ViB Erik Lönnbom skriver så skall det vara eteylenbaserad glykol och har inget med färgen att göra.
Olika fordonsfabrikanter har olika färg på sin glykol vilket inte har med typen av glykol att göra. Bäst är väl att gå in till sin Kia handlare och få ett svar på frågan? Kanske titta i manualen till bilen och se om det står där?

Alla kylarvätskor, oberende huvudgrupp eller undergrupp, är baserade på någon typ av glykol. Det är vilken typ av glykol men främst additiven som skiljer de olika grupperna åt. Ren glykol är faktiskt färglös men man brukar färga glykolen som skall användas till kylarvätska. Det är lika bra att säga detta med en gång - det finns lika många regler som undantag när det gäller färgning av kylarvätska - därför gäller följande regel

Du kan inte avgöra på färgen vilken typ av kylarvätska du har!

Du kan göra kvalificerade gissningar, men du kan aldrig veta med säkerhet. Därför kan du redan nu bespara dig tid och sluta gissa och göra antaganden - har du inte fyllt på själv eller fått det berättat för dig vad som fylldes på sista gången så kan du inte veta med säkerhet vilken typ det finns i ditt system!

@SaabNisse: Jag tycker du gör helt rätt. Man skall styla bilen med jämna mellanrum :-) Kanske montera en lysdiod i kylvätskebehållaren och få ett fint blåskimrande glykolljus i motorummet. Ska ta patent på den idén.
Ha en trevlig helg i alla fall.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-17 09:40
saabnisse

Diod, det var ditt svar som behövdes och jag tycker det kompletterar Erik Rönnblom på ett bra sätt.
Jag har träffat personer som jagat runt för att få exakt samma kulör på glykolen, så nog är det vanligt att bedöma typ efter färg.
Nog skulle det underlätta att ha en standard t.ex. röd för etylen- och blå för popylenglykol.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-17 15:49
hultarn

Diod: jag såg ditt svar,med länkar och det var bra.
Det är såna svar som ViB borde ge till frågeställaren (som frågade om färg..)

#9 • Uppdaterat: 2020-04-18 11:27
Axa

Lite som, ska jag dricka rött eller vitt vin ikväll och vilket blir jag mest påverkad av?

#a • Uppdaterat: 2020-05-04 17:32
Hundter

Se upp med spill! Djur framförallt hundar gillar smaken och är som sagt höggiftigt!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.