Nästa artikel
Läsarnas val: Här är bilarna som blir framtida klassiker
Nyheter

Läsarnas val: Här är bilarna som blir framtida klassiker

Publicerad 2 april 2020
6 modeller som kommer öka i värde – och samtidigt har läsarna röstat om de bästa klassiska bilarna från förr.

När läsarna till tyska tidningen Motor Klassik får välja sina favoritklassiker i 20 olika kategorier visar det sig att Porsche 911 blir omkörd i en av de mest prestigefyllda kategorierna.

Det är nämligen Mercedes 300 SL från 1954 som snor vinsten i kategorin ”klassiska sportbilar” med 29,4 procent av rösterna, före Porsche 911 S från 1966 som fick 28,7 procent av rösterna. BMW M3 E30 från 1985 är därmed frånkörd ordentligt med sina 12,4 procent.

Totalt har 17 610 läsare sagt sitt i omröstningen där tidningens redaktion först valt ut ett antal alternativ i de olika kategorierna. Bland övriga vinnare hittar vi Citroën DS och Ferrari Testarossa.

Mest intressant var kanske resultatet i de sista kategorierna, där läsarna fick rösta på vilka av dagens moderna bilar som kommer bli framtida klassiker och öka i värde.

Läsarna röstade bland annat på Alpine A110 (som smet före Porsche 718 Cayman), Land Rover Defender, Volkswagen Multivan och elbilen Porsche Taycan (som hamnade långt före Tesla Model 3).

Även vår förlagskollega Klassiker låter läsarna rösta fram årets bästa klassiska bilar. I år vann en fantastiskt fin Volvo 142 S i originalskick.

Bäst enligt läsarna

Klassiska coupébilar

1. ASTON MARTIN V8 (1972): 25,1%
2. PORSCHE 356 A (1955): 21,9%
3. BMW M 635 CSI (1984): 18,9%

Klassiska cabrioletbilar

1. ALFA ROMEO SPIDER DUETTO (1966): 24,9%
2. JAGUAR XK120 OTS (1948): 19,3%
3. MERCEDES-BENZ 500 SL (1989): 16,1%

Klassiska sportbilar

1. MERCEDES-BENZ 300 SL (1954): 29,4%
2. PORSCHE 911 S (1966): 28,7%
3. BMW M3 E30 (1985): 12,4%

Klassiska limousiner och lyxbilar

1. CITROËN DS (1955): 31,3%
2. MERCEDES-BENZ 450 SEL 6.9 (1975): 25,1%
3. BMW 750i, E32 (1987): 17,8%

Brittiska klassiker

1. JAGUAR XJ12 (1972): 34,8%
2. LOTUS ELISE (1995): 18,1%
3. ROLLS-ROYCE PHANTOM (1929): 15,0%

Italienska klassiker

1. FERRARI TESTAROSSA (1984): 25,7%
2. FIAT 500 (1957): 21,0%
3. LANCIA DELTA HF INTEGRALE (1987): 19,3%

Franska klassiker

1. RENAULT ALPINE A110 BERLINETTE (1967): 42,5%
2. FACEL VEGA HK 500 (1958): 16,8%
3. RENAULT 4 (1961): 15,3%

USA-klassiker

1. CHEVROLET CORVETTE C3 (1967): 46,2%
2. DODGE CHALLENGER (1970): 19,3%
3. CADILLAC ELDORADO (1971): 10,3%

”Folksportbilar”

1. ALFA ROMEO GIULIA GT (1963): 34,8%
2. OPEL MANTA B GT/E (1975): 19,7%
3. VW-PORSCHE 914-4 (1969): 17,4%

”Folkliga klassiker”

1. VOLKSWAGEN BUS T2 A (1967): 46,9%
2. FORD TAUNUS 17 M P3 (1960): 14,8%
3. OPEL REKORD C (1966): 14,7%

Årets auktionsbil

1. ASTON MARTIN DB5 007 (1965): 33,7%
2. ALFA ROMEO 8C 2900 TOURING (1939): 18,0%
3. FERRARI 250 GT CALIFORNIA SPIDER (1958): 16,3%

Framtida klassiker enligt läsarna

Coupébilar

1. ALPINA B4 S BI-TURBO: 25,4%
2. AUDI RS5 SPORTBACK: 20,8%
3. TOYOTA SUPRA (2019): 20,6%

Sportbilar

1. ALPINE A110: 22,9%
2. PORSCHE 718 CAYMAN: 21,9%
3. FERRARI F8 TRIBUTO: 19,0%

Cabrioletbilar

1. PORSCHE 911 CABRIO: 40,6%
2. JAGUAR F-TYPE: 19,1%
3. FERRARI PORTOFINO: 15,8%

Suvar

1. LAND ROVER DEFENDER: 36,6%
2. PORSCHE CAYENNE COUPÉ: 24,9%
3. MERCEDES-BENZ GLB: 17,6%

Skåpbilar och familjebilar

1. VW MULTIVAN: 69,2%
2. RENAULT ESPACE: 9,1%
3. PEUGEOT RIFTER: 6,2%

Småbilar

1. AUDI A1: 28,0%
2. VW POLO: 26,0%
3. PEUGEOT 208: 18,3%

Mellanklassen

1. BMW 3-SERIE TOURING: 37,0%
2. JAGUAR XE: 20,4%
3. SKODA OCTAVIA: 17,3%

Lyxklassen

1. BENTLEY CONTINENTAL GT: 29,6%
2. BMW 8ER GRAN COUPÉ: 24,3%
3. MERCEDES-BENZ CLS: 18,2%

Elbilar

1. PORSCHE TAYCAN: 43,9%
2. TESLA MODEL 3: 14,2%
3. VW ID 3: 12,3%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-02 20:30
saabnisse

Resultaten visar att läsarna är ganska historielösa.
Idag är det nog väldigt svårt att tro på någon framtida klassiker, elektroniken kommer att ta död på alla bilar som tillverkas långt innan de är mekaniskt döda.

#2 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Varken Volvo 164 eller Saab 900 Turbo finns med på någon lista.
Men Det var ju Tyska läsare som ligger bakom listan. Helt ointressant.

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Intressant hur många olika profiler vissa håller sig med. Kan inte förstå vitsen med detta då budskapet och språkbruket är det samma oavsett profil som används.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-03 10:03
Saab-Sonett

Vore intressant med motsvarande svensk undersökning. Det har funnits/finns svenska tillverkare också.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-03 10:03
Saab-Sonett

Vore intressant med motsvarande svensk undersökning. Det har funnits/finns svenska tillverkare också.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-03 16:41
Carl Trefalt

Jaguar E-type måste vara en klassiker.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-03 16:53
Bilräven

Helt ointressanta listor (enl min mening)..
Men klart att Jaguar E-type borde varit med, samtidigt som Tesla Model S är den som "dragit lasset" för elbilarna nu och i framtiden..

#8 • Uppdaterat: 2020-04-03 17:44
Boxer

Jag skulle helst vilja se en lista med andra rubriker: "Ikonisk" till exempel. Där är vad gäller amerikanska bilar förstaplatsen vikt till Mustang. (ingen speciellt upphetsande bil, bara tekniskt en Falcon med mer spännade kaross). Borde hellre vara Corvair (och ni som nu ryggar tillbaka borde läsa på lite om den mest fantastiska bil som GM någonsin utvecklat. Jag vet för jag har ägt en). Och ikonisk av modernare bilar i sportkategori måste bli Subaru WRX i mörkblå färg och guldfälgar....

#9 • Uppdaterat: 2020-04-04 19:20
Uffeeh

Tyska läsare har glömt den vackraste klassikern av alla, Jaguar E-type. Den var ju inte tysk.
Dagens bilar har blivit alldeles för mycket mainstream bruksföremål (även s.k. premium- och lyxbilar) och alldeles för lika varandra så jag tror inte man i framtiden kommer att se tillbaka på några av dagens bilar såsom varandes klassiker. Bilintresset har blivit för urholkat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.