Nästa artikel
Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”
Nyheter

Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”

Publicerad 26 mars 2020 (uppdaterad 27 mars 2020)
Nya uppgifter avslöjar ett hemligt möte mellan Volkswagen och Mercedes om att utveckla ett nytt operativsystem för bilar.

Volkswagen har stött på allvarliga problem med lanseringen av elbilen ID 3. Tidigare i år kom uppgifter om att ingenjörerna och testförarna rapporterar 300 nya buggar i bilens mjukvara om dagen, och att de bilar som byggs ställs på en gigantisk parkeringsplats i väntan på ny mjukvara som ska lösa problemen.

Men Volkswagen har hela tiden hävdat att lanseringsplanen inte är hotad – den nya elbilen ska nå de första köparna sent i sommar, något koncernchefen Herbert Diess också upprepat så sent som i förra veckan.

Nu kommer nya uppgifter om hur allvarliga problemen är. Flera planerade funktioner kommer tas bort och levereras först senare med en mjukvaruuppdatering, säger en talesperson på Volkswagen till tidningen.

Süddeutsche Zeitung har pratat med anonyma källor inifrån Volkswagen som hävdar att problemen är mycket mer allvarliga än man kan tro.

– Bilen är långt ifrån redo att börja säljas, hävdar en källa.

Prestigeprojekt för koncernchefen

Volkswagen ID 3 är en massiv satsning från koncernens sida, av flera anledningar. Den har blivit ett prestigeprojekt för koncernchefen vars jobb eventuellt kan vara hotat om projektet inte blir verklighet i tid. Volkswagen är också i stort behov av fler elbilar för att undvika utsläppsböter med EU:s nya regler.

Elbilen bygger på en ny plattform, MEB, som enbart ska användas för elbilar, och till den hör också en ny mjukvaruplattform med ett eget operativsystem för elbilarna. Målet har varit att minska komplexiteten i systemen och förenkla för att göra tillverkningen enklare och billigare.

Att bygga bilar är en sak, men att utveckla mjukvara är en helt annan, hävdar en anonym källa för Süddeutsche Zeitung. Volkswagen har problem att locka rätt utvecklare och IT-chefen kommer lämna sitt jobb i slutet av mars. Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.

Hemligt möte med Daimler

För att lösa den här typen av problem på längre sikt finns obekräftade uppgifter om att Volkswagen eventuellt kan börja utveckla ett operativsystem för bilar tillsammans med konkurrenten Daimler. Planen är att spara pengar och snabba upp utvecklingstakten. 

Ett möte på styrelsenivå ska enligt uppgifterna redan ha ägt rum, men Damler för redan samtal med BMW om en liknande affär och det är inte troligt att alla tre biltillverkarna tillsammans ska få utveckla ett eget operativsystem av konkurrensskäl.


Uppdatering 27/3: Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk har ingen annan information kring lanseringen av ID 3 än att modellen ska tillverkas och levereras enligt plan. "Mjukvaruuppdateringar sker kontinuerligt på de bilar som redan är producerade", skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-03-26 17:56
Klarsynt

Inte förvånad när det gäller bilar med giga-klumpar. Det är bara haussningar hela tiden. Jesus skall komma!
Apropå det: Vad hände med den här, förresten: "I och med att Volkswagen planerar elbilsproduktion i stor volym (tio miljoner MEB-elbilar), till en början i tre fabriker i Tyskland (Zwickau, Emden och Hannover), har de redan stuckit ut hakan och sagt att elbilen som lanseras 2020 – I.D. Neo – ska kosta under 25 000 euro, motsvarande cirka 250 000 kronor."

https://teknikensvarld.se/volkswagens-elbil-kan-bli-annu-billigare-fran-200-000-kronor/ 

.

#c • Uppdaterat: 2020-03-26 18:04
Elbilisten

Det såg ju så bra ut när de startade tillverkningen november 2019. Alla höjdare på VW satt finklädda på rad med Angela Merkel. Tur att dieselskandalen gav dem erfarenhet i att hyra stora ytor och parkera tusentals bilar. Vad hände förresten med alla återköpta avgasbilar? Har de hackat dem i småbitar för att hindra folk i att få tag i billiga begagnade delar? Vid t ex fd Pontiac Silverdome är det tomt på senaste satellitbilderna.

#d • Uppdaterat: 2020-03-26 18:20
pinjong

milylainen; jag pratar om system som innefattar färdiga delar som kan monteras i fordon. Kan alltså vara en kombination av hård- och mjukvara. Ett exempel är Autolivs produkter.

#e • Uppdaterat: 2020-03-26 19:40
Svenne60

Hatar opålitlig elektronik i dagens bilar, jag tror att enklare bilar utan tusen datorer och miljoner program men färre s.k. "finesser" skulle få ett bättre andrahandsvärde än vad dagens bilar får. För mig räcker det med ett pålitligt insprutningssystem, resten av elektroniken kan jag vara utan. Men elektroniken är en guldgruva för verkstäderna. Hatar allt tal om "senaste" programvara som kan får vid service hos auktoriserad verkstad, kan man inte leverera bilar färdig programvara direkt så får det vara. Tror jag ska skaffa mig en Volvo 940 som håller resten av livet.

#f • Uppdaterat: 2020-03-26 20:16
skarj

@Svenne, är det något eller någon som hindrar dig? Kan även tipsa om Niva, där slipper du det mesta. Alla får köpa vad de vill, det tycker iaf jag. Vill man ha en enkel mekanisk bil, go for it!

#g • Uppdaterat: 2020-03-26 20:53
Svenne60

skarj; ja och du får gärna hålla på med krånglande elektronik som kostar skjortan att felsöka och reparera, om ens någon verkstad klarar av det, go for it....

#h • Uppdaterat: 2020-03-26 21:41
Klarsynt

@skarj Tyvärr är det inte så enkelt: Vi har t ex Euro Ncap som ger två bilar med samma krockskydd helt olika mängder stjärnor, beroende på hur mycket bling-bling de har i sig. Trots att de egentligen kan ha lika gott krockskydd. Hela miljön omkring oss just nu tvingar tillverkarna att ha bling-bling i sina bilar, och möjligheterna att köpa ett fordon utan detta blir färre och färre, ja näst intill obefintliga.

.

#i • Uppdaterat: 2020-03-26 21:49
LeifV

Snacka om att gapa efter mycket, mista hela stycket... -VW's våta dröm är ju att skapa ett system med maximala inlåsningseffekter för bilägarna, för att inte tala om max integritetsstörningar -alla rättigheter åt VW, men inga skyldigheter och naturligtvis noll åt bilägaren osv. Att det tar sån tid kan nog bero på att IT-folket helt enkelt inte vill ha en bil som VW vill att de programmerar... -har sett detta förr, det är nog illa med programmerare som inte "brinner" för det de utvecklar, är de direkt på tvären med vad de gör så blir mjukvaran allt annat än bra, om den ens blir färdig.

#j • Uppdaterat: 2020-03-26 22:00
LeifV

"Vi får helt enkelt inte in rätt folk" säger VW. I mina öron låter det som ett sundhetstecken. Det finns ett hopp om mänskligheten trots allt.
IT-folk är uppenbarligen inte alls lika intresserade av att ljuga, mörka, fuska, bedra som bilsektorns folk. Att hitta programmerare som spontant ljuger/fuskar som en VW-anställd eller VW-chef, eller för den delen som "Hederlige Harrys bilar å kebab" är nog en alltför stor utmaning. Några enstaka kan nog lösas, men inte i de mängder folk VW behöver.

#k • Uppdaterat: 2020-03-27 08:48
apkungen

Allt handlar om pengar. Ska de få bra utvecklare måste de ge mer än Google etc och det tror jag inte är de var beredda att göra först för Google ger massor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.