Nästa artikel
Volkswagens plan för elbilsbatterierna: Mindre kobolt – mer nickel
Nyheter

Volkswagens plan för elbilsbatterierna: Mindre kobolt – mer nickel

Publicerad 23 mars 2020
Volkswagen ska pressa ned priset per kilowattimme och minska mängden kobolt i elbilsbatterierna.

Alla stora biltillverkare har kört igång storsatsningar på elbilar, men att utveckla nya modeller är bara en del av ekvationen. Batterierna är en minst lika stor utmaning – något som bland andra Audi och Jaguar fått märka av.

Både Audi och Jaguar har tvingats pausa tillverkningen av elbilar tillfälligt på grund av batteribrist. Just batterierna är den dyraste delen i en elbil och nu tävlar biltillverkarna mot varandra för att hitta olika knep som snabbar upp tillverkningen och pressar ned priserna.

Volkswagen ska öka mängden nickel i battericellerna från dagens 65 till 80 procent, säger koncernens chef för battericellsutveckling till nyhetsbyrån Reuters. Samtidigt ska andelen kobolt minskas från dagens 15 till 10 procent och mängden mangan ska halveras.

Koboltbrytningen är ett kontroversiellt ämne eftersom grundämnet i vissa fall bryts under usla förhållanden. Att minska koboltanvändningen ska också vara en viktig del i att sänka priset per kilowattimme till under 100 dollar, något Volkswagen hoppas kunna göra till 2025 och som ska bidra till att elbilar blir lika billiga (eller dyra) att köpa som förbränningsbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-03-23 16:08
samul

Klarsynt får svårt med att få koboltanvändningen att upphöra eftersom avsvavling av olja är koboltberoende. Blir även svårt att göra smartphones eftersom de batterierna behöver uppåt 40% kobolt för att inte explodera i folks fickor.

Med det sagt är det självklart en katastrof att brytning sker på bekostnad av lokalbefolkningens väl och ve, men då blir det svårt att inte samtidigt gå in på vår stora oljeimport från Venezuela.

#c • Uppdaterat: 2020-03-23 23:01
Klarsynt

@zoidberg med flera Jag har absolut inget för vare sig mobiltelefontillverkning eller oljeframställning. Vad jag säger är att om vi nu skall använda skattepengar att subventionera saker så borde det ju vara till saker som är bättre - inte lika dåliga.

.

#d • Uppdaterat: 2020-03-23 23:47
John2008

Märkligt att argumentera för alla omöjliga/ påhittade och möjliga problem med batteritillverkning samtidigt som man helt glömmer bort eller inte vill tänka på vilka gigantiska mängder problem och föroreningar som oljeindustrin förorsakat under mycket lång tid tillbaka och som sker här och nu dygnet runt världen över.

#e • Uppdaterat: 2020-03-24 07:19
ELvis

Ok klarsynt.
Skattepengar är alltså ett problem.
Jag förklarade ju i en annan tråd att staten får in mer pengar på en elbil för 700 kkr jmf med en bensinbil för 280 kkr. Det verkade ändå som du förstod lite. Då borde du vara mer sur på de som köper billiga bilar.
Batteribil är definitivt ett bättre miljöval.
Speciellt närmiljö, pröva i ett garage, så får du se :-)
Nu tänker jag inte lägga mer energi på människor som inte är mottagliga för information, vare sig de heter klarsynt, prestigelös, sanningsenlig eller intelligentes. Det känns skönt.

#f • Uppdaterat: 2020-03-24 10:24
Pi

ELvis - jodå, Klarsynt drar visst sitt strå till stacken eftersom han stolt skrivit att han kopplat ur sin bils partikelfilter. Eller - det kanske inte riktigt var rätt sätt att angrips problemet...

#g • Uppdaterat: 2020-03-25 10:30
Carl Trefalt

Batterierna måste göras billigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.