Nästa artikel
Efter skattesmällen för husbilar: Här är nya förslaget
Nyheter

Efter skattesmällen för husbilar: Här är nya förslaget

Publicerad 27 februari 2020
Husbilsköpare riskerade en skattesmäll på 30 000 kronor om året. Nu finns ett nytt förslag med kortare "karenstid" för att ställa av sin husbil.

Nästan alla nya bensin- och dieselbilar fick höjd fordonsskatt vid årsskiftet. Anledningen är att bilarnas förbrukning och utsläpp numera mäts i den tuffare och betydligt mer realistiska WLTP-körcykeln, vilket innebär högre förbrukningssiffror och därmed högre skatt.

Men om du tycker en fordonsskatt på 12 000 kronor om året för en dieselkombi är mycket är det ingenting mot transportbilarna, där fordonsskatten kan ligga betydligt högre än så. Transportbilar har inte alltid senaste generationen dieselmotorer och tillsammans med en stor och tung kaross innebär det en rejäl skattesmäll de första tre åren.

Det är också något som drabbat nya husbilar, som nästan uteslutande har dieselmotor av en äldre generation kombinerat med en stor och tung kaross. Resultatet blev en straffskatt på omkring 30 000 kronor om året för några av Sveriges mest sålda husbilar.

Kovändning av Transportstyrelsen

Kritiken lät inte vänta på sig, och det blev inte bättre av att Transportstyrelsen förra året gick ut med uppgiften om att skattechocken inte skulle bli av – för att plötsligt göra en kovändning och ändra sig helt. Svenska Kabe varslade 25 personer om uppsägning och husbilsbranschen rasade.

Finansminister Magdalena Andersson (S) gick ut och berättade att hon skulle se över skattesystemet för husbilar eftersom de oftast bara körs några hundra mil om året och dessutom kan få semesterfirare att undvika flygresor.

De senaste månaderna har Skatteverket utrett hur husbilsskatten skulle kunna utformas, och nu är utredningen överlämnad till Finansdepartementet, skriver Husbil & Husvagn.


Så här är husbilsskatten tänkt att fungera enligt Skatteverkets förslag:

• En husbil måste vara avställd i minst fyra dagar innan skatten återbetalas. I dag är ”karenstiden” 15 dagar.

• Att inte karenstiden slopas helt uppger Skatteverket har med ”systemtekniska skäl” hos Transportstyrelsen att göra.

• Det nya systemet med fyra karensdagar gäller bara husbilar som omfattas av bonus/malus-systemet (årsmodell 2018 eller nyare som inregistrerats första gången efter halvårsskiftet 2018).

• Det nya systemet föreslås börja gälla först 1 mars 2021, så årets semestersäsong kommer alltså fungera som i dag, och det gäller bara under de första tre åren från att husbilen tagits i trafik (när husbilen är belagd med extra hög ”malusskatt”).


"Fyra dagar bättre än 15"

De fyra karensdagarna hade Husvagnsbranschens Riksförbund gärna slopat om de fick välja, men det är ändå bättre än 15 dagar, enligt ordförande Tomas Haglund.

– Skatteverkets utredning är saklig och robust, medan utredningsförslaget tvingats anpassa sig till systemtekniska begränsningar för bland annat utdebitering hos Transportstyrelsen. Fyra karensdagar är klart bättre än dagens 15, men husbilsbranschen, och förmodligen även finansminister Magdalena Andersson, hade förväntat sig ett utredningsförslag som bygger på dygnsdebitering, att skatt endast tas ut när husbilen brukas, säger han i ett pressmeddelande.

Läs mer om det nya förslaget hos Husbil & Husvagn.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-27 18:19
glimma-48

Innebär detta att en husbil som är uttagen efter 1/7-18 kan ställas av så fort man kommer hem och sedan efter t.ex 14 dagar ställas på igen för att ställas av återigen när man kommer hem o.s.v.? Detta för att minimera skatten.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-27 19:18
EnannanRobban

Det är så man gör redan idag om man inte skall åka inom två veckor och då kommer hela avgiften för de 14 dagarna tillbaka.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-28 10:57
mw73

Vore fint om dom som beslutar faktiskt hade på fötterna innan man drar alla dessa miljöskatter över samma kam

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.