Nästa artikel
Officiell: Renault Twingo ZE är en eldriven utmanare till Volkswagen e-Up
Nyheter

Officiell: Renault Twingo ZE är en eldriven utmanare till Volkswagen e-Up

Publicerad 24 februari 2020 (uppdaterad 24 februari 2020)
Men svenska köpare snuvas på den nya utmanaren.

Renault tycker inte att det räcker med den eldrivna småbilen Zoe, utan lanserar nu en eldriven version även av den mindre Twingo-modellen.

Medan Renault Zoe är en helt egen modell utan någon motsvarighet med förbränningsmotor bygger Renault Twingo ZE på samma grundplattform som bensindrivna Twingo. Det innebär fem dörrar, bakhjulsdrift och extremt kompakta yttermått.

Renault Twingo ZE har en elmotor på 82 hästkrafter och ett batteri på 22 kilowattimmar som ger en räckvidd på bara 18 mil enligt WLTP-körcykeln (21,5 mil med ecoläget aktiverat). Det är siffror som inte alls är lika imponerande som för Zoe, men här är tanken att köparna främst ska köra i stadstrafik och det mindre batteriet ska också hålla priset nere. I stadstrafik är räckvidden 25 mil.

Siffrorna är ungefär desamma som för konkurrenten Volkswagen e-Up. Den har 26 mils räckvidd och kostar 273 600 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor.

Inget för svenska köpare

Renault Twingo har elmotorn placerad baktill, under bagagerumsgolvet, och klarar 0–50 km/h på fyra sekunder. Sprinten till 100 km/h går på 12,6 sekunder och toppfarten är 135 km/h.

Någon riktig snabbladdning finns inte men bilen kan ladda med som mest 22 kW vilket enligt Renault ska ge åtta mils räckvidd på en halvtimme. Att ladda fullt ska som snabbast gå på 1,5 timme. För första gången i en Renault är batteripaketet vätskekylt.

Eftersom modellen inte säljs i Sverige med bensinmotor kommer heller inte den eldrivna versionen säljas till svenska köpare, bekräftar Renaults svenska presschef Karin Lyrborn för Vi Bilägare.

– Vi har fullt fokus på Zoe och snart kommer E-Tech-versioner av Captur och Mégane samt fullhybrid av Clio, säger hon.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-24 10:23
Grosser

Så dumt, det finns ju goda skäl för Renault att ta in Twingo till Sverige med. Fast fabriken kanske inte vill bygga med vinterutrustning?

#2 • Uppdaterat: 2020-02-24 21:32
Klarsynt

"Renault backade på onsdagen sedan kreditvärderingsinstitutet Moody's sänkt den franska biltillverkarens kreditbetyg till skräpstatus."

Hej då, europeisk bilindustri.

.

.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-25 15:35
Carl Trefalt

Dumt av Renault att inte sälja Twingo i Sverige!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.