Nästa artikel
"Kilometerskatt är ingen dum lösning alls"
Krönika

"Kilometerskatt är ingen dum lösning alls"

Publicerad 19 februari 2020
"Jag tycker vi ska börja utreda så snart som möjligt", skriver Vi Bilägares redaktionschef.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nej, jag är inte alls överraskad. Det är helt naturligt att moder Svea söker alternativa inkomstkällor när Sveriges bilägare ställer om och lämnar bensin- och dieseldrivna bilar för elbilar och laddhybrider.

Bensin, diesel och fordonsskatt drar in 70–90 miljarder kronor varje år. Det är nästan lika mycket pengar som staten lägger på försvar, migration och kulturstöd sammantaget. Självklart kan man inte låta pengaflödet från bilisterna sina utan nu gäller det att snabbt hitta nya sätt att mjölka kossan på.  

Sju miljö- och transportforskare har undersökt frågan i ett projekt finansierat av Energimyndigheten och presenterar sina slutsatser i rapporten ”Vägskatt för personbilar”. I en artikel på DN Debatt häromsistens kräver de sju att staten tillsätter en utredning om en körsträckebaserad beskattning.

Skribenterna tänker sig en modell där bensin- och dieseldrivna bilar behåller det gamla beskattningssystemet medan elektrifierade bilar istället debiteras per körd kilometer. Via GPS övervakas bilarna så man kan följa, inte bara hur långt bilarna kör, utan även i vilket område. Sedan kan man sätta en differentierad taxa som gör det dyrt att köra i stora städer men skattefritt att köra på landsbygden. 

Med en sådan lösning kan man slå flera flugor i en smäll. Staten tryggar inflödet av skatt från oss bilägare och motverkar trängsel i stadskärnorna. Samtidigt möjliggör man för människor i glesbygd utan höga inkomster att även i framtiden ha råd att köra egen bil och därmed behålla sin personliga mobilitet. 

Det här är faktiskt ingen dum lösning. Visst, frågan om den personliga integriteten måste lösas men den här gången har forskarna förstått en viktig grundförutsättning: Utan bilen stannar Sverige. Vi är ett avlångt, glest befolkat land där bilen är en förutsättning för att få vardagen att gå ihop för många.

De sju forskarna i debattartikeln säger att det tar sju–åtta år att införa en kilometerskatt efter att utredningen startas. Jag tycker vi ska börja utreda så snart som möjligt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-19 19:39
mso 1000

En skatt som garanterat inbjuder till fusk för den dom som kan.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-19 19:41
Reverend Benny

En majoritet har någon form av moral och fuskar inte.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-19 20:07
Styggavargen

Vänd på frågan...varför skulle en elbil inte betala skatt? Sliter den inte på våra vägar eller bidrar till utsläpp?... givetvis för den det...

#4 • Uppdaterat: 2020-02-19 20:32
L. Mäkinen

Styggavargen,
Det är skatt på el också. Ganska mycket dessutom.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-19 21:13
Bilräven

Jag tycker redaktionschefen bör läsa rapporten en gång till noga och efter det återkomma med kommentarer... Samtidigt bör samma chef fundera på om folk ” utan höga inkomster” i glesbygd har fördelar mot rika i glesbygd.. Personligen tycker jag att forskarrapporten var dålig och deras förslag ännu sämre. Man kan ju börja fundera på varför svenskarna ska betala så hög total skatt, samtidigt som politikerna kör igång så många kostsamma och dåligt genomtänkta projekt i vårt land... Sen kan man ifrågasätta antalet politiker i landet samt deras inkomster och ställa det i proportion till vad de åstadkommer...

#6 • Uppdaterat: 2020-02-19 21:38
Reverend Benny

Tror väldigt få vill vara politiker och med den dåliga lönen så ska politiker utstå mer skit än många klarar av, mer hot och ständigt vara påpassade. Jämför det med någon VD för ett bolag eller GD för någon myndighet så är skillnaden i lön inte stor men ansvaret är betydligt större.
Varför inte lämna klagobänken @Bilräven och engagera dig politiskt, börja som fritidspolitiker och känn efter om du klarar av det.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-19 22:31
CEAT

Om det blir så dyrt för oss stadsbor att köra bil som dessutom kräver 100 % övervakning så tror jag att många skiter i att ta bilen eller ha en bil i storstaden. Med det sagt kommer inga pengar in alls, mindre laddning = mindre energiskatt. I värsta fall ställer folk av bilen och då blir det ingen fordonsskatt heller. Vart ska pengarna då tas ifrån? Ja, en grundtanke kan ju vara att effektivisera kommun gubbar/tanter och deras arbete. T.ex sluta med att en budget som är satt ska användas, annars minkar intäkterna för påkommande år och då väljer man istället att slösa pengar på sådant som inte är relevant bara för att ”nå” upp till sin satta budget. Bra vaskning av skattemedel som kan gå till vägen istället. En annan fundering är att vägmålningar på många ställen är så extremt eftersatta. Vad händer? Vi betalar för hela och rena vägar!

#8 • Uppdaterat: 2020-02-19 22:41
Bilräven

Rev. Benny: Håller tyvärr inte med dig. Våra riksdagspolitiker tjänar duktigt med pengar, men genererar de några? Att jämföra dem med en Vd el likn. är ju helt fel, eftersom de sistnämnda har krav att få företaget att blomstra/gå framåt/gå med vinst..
Jag sitter inte på någon klagobänk, utan vill få mina skattepengarna att användas effektivt och därmed få skattetrycket att sänkas.
Det gäller även fordonsskatten/ km-skatten/etc,etc.. Bara för att politikerna fått x antal miljarder av oss vid fossilpumparna, innebär det inte att de måste ta ut samma x antal miljarder i elskatt.. Sverige har totalt sett ett av de högsta skattesatserna i världen, men politikerna leker bort en hel del med felsatsningar och av okunnighet.. Så våga titta utanför boxen, Benny..

#9 • Uppdaterat: 2020-02-20 01:55
JorgenE

Om staten ströp åt slukhålet dit skattepengarna egentligen går, så skulle något som detta inte ens vara uppe för förslag.

#a • Uppdaterat: 2020-02-20 06:50
stonebreaker

Via GPS övervakas bilarna ... tycker Vi Bilägares redaktionschef ... dårskap!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.