Nästa artikel
Forskarens dom: Sluta demonisera dieselmotorn
Nyheter

Forskarens dom: Sluta demonisera dieselmotorn

Publicerad 13 februari 2020
Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven – och dieselmotorn kan räddas av hybridteknik, enligt en professor i drivlineteknik.

Tre av tio nya bilar som registrerades i Sverige under januari var laddbara – en stor ökning jämfört med tidigare. Men det innebär också att sju av tio bilar fortfarande inte är laddbara, utan mer eller mindre förlitar sig på en bensin- eller dieselmotor.

Förbränningsmotorerna är definitivt inte uträknade ännu, enligt Sam Akehurst, som är professor i avancerad drivlineteknik på avdelningen för maskinteknik vid universitetet i Bath i England.

– Ryktet om förbränningsmotorns död är överdriven. De flesta tror att det fortfarande kommer finnas 85 procent förbränningsbilar 2030, exklusive tunga fordon, säger han i en intervju med Car Magazine.

Volkswagens utsläppsskandal har definitivt inte hjälpt dieselmotorns rykte, men Sam Akehurst tror inte dieselmotorn är uträknad ännu – och inte bensinmotorn heller. Han tror bensinmotorerna kommer vara kvar 2040, och kanske även 2050.

– Diesel har så klart fått mycket negativ press på sistone, men om du tittar på de senaste motorerna är deras utsläppsnivåer väldigt låga. Demoniseringen av dieseln hjälper inte när vi ska nå koldioxidmålen.

Men hur ser utvecklingsmöjligheterna egentligen ut för dieselmotorn idag?

– Diesel har i princip nått sin "peak" när det gäller effektivitet men genom att hybridisera dieselmotorer kan de jobba på högre effektivitetsnivå.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-02-13 19:36
ELvis

Om man googlar "professor i förbränningsmotorer", så får man flera exempel med en minimal yrkeskår där behovet av kompetensen minskar.
En röd tråd helt enkelt.

#c • Uppdaterat: 2020-02-13 19:36
GF

Simon no1 2020-02-13 17:10
Ok, förstår att du haft kört Volvo. Har haft fd Toyota Auris HSD 2016 var motorstart vibration är jag inte förtjust men tomgång är vibrationfri i ratten. Nuvarande min Skoda Fabia 1.0 TSI var nästan vibrationfritt motorstart är lent gång är jag glad också tomgång är vibrationfri i ratten. Det är några olika bilmärken och modell finns vibrationsfritt diesel utom Volvo också BMW.

#d • Uppdaterat: 2020-02-13 21:43
Grosser

@Apex Absolut!

#e • Uppdaterat: 2020-02-13 22:44
Apex

Grossar

Jag utgår ifrån att alla studier, kanske inte riktigt alla men 99 av 100, är betalda av någon och har en bakomliggande agenda. Inte bara dom som inte passar mitt tycke och tänkande.

#f • Uppdaterat: 2020-02-13 23:13
Lasse L-on

Allt är möjligt men vad det kostar är en annan femma. Jag tror mer på enklare och billigare motorer för hybriddrift för att dessa bilar ska komma ner i pris så att fler har råd för denna biltyp. Ett alternativ till 3 cyl bensinmotorer är 2 cyl boxerdiesel som kan ge runt 75 hk som räckvidds förlängare och lite typ runt 20 kWh batteri.

#g • Uppdaterat: 2020-02-14 08:42
Mattse

@GRP: 100 mil är 8-10 timmar i bilen. Och på 1 min ska du hinna ta rast, sträcka på benen, äta och gå på toaletten. Du måste äta i bilen och använda vuxenblöja på dina 100 milsresor för att få den ekvationen att gå ihop. Samtidigt som bristen på en längre paus under så lång tid gör dig till en trafikfara för andra.

#h • Uppdaterat: 2020-02-14 10:45
Togga

Mattse, du verkar ha fått allt om bakfoten. Vem har sagt sagt att sträckköra100 mil? Det är ganska bra att slippa tanka mer än nån/några ggr per mån och få det gjort på nån minut. Och OM man nu ska sträckköra, är det trevligt att själv kunna välja väg och raster vid några fina platser (med t ex eget kaffe och smörgås) än att tvingas leta upp laddstolpar (som kanske dessutom är upptagna) flera ggr vid nån snabbmatskedja, som dessutom mest ligger efter de större vägarna.

#i • Uppdaterat: 2020-02-14 10:46
gmogmo

Säger bara "Job security".
Klart som "#¤% att den som byggt hela sin karriär på förbränningsmotorer hävdar att de alltid kommer att finnas....
(gäller väl alla?)

#j • Uppdaterat: 2020-02-15 10:24
glimma-48

Fakta: Husvagnskörning med chippad Dacia Duster TDI automat,vrid ca 250 nm, 0.85 l/mil ca 300 mil/år. Utan husvagn ca 0.53 l/mil ca 1600 mil/år Kör ofta sträckor på 30-60 mil. Miljödiesel såklart. Kan en elbil ersätta? Dessutom servicekostnad ca 1000 kr/år och en helt överlägsen värdeminskning även jämfört med småbilar.

#k • Uppdaterat: 2020-02-16 18:38
Carl Trefalt

Spelar ingen roll vad vi gör i Europa. När Kina hårdsatsar på Kolkraftverk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.