Nästa artikel
Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD
Nyheter

Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 14 februari 2020)
En ny prestandaversion av Volkswagen Golf med dieselmotor är på ingång.

I januari tog elbilarna och laddhybriderna ett ordentligt skutt i registreringsstatistiken. Tre av tio nya svenska bilar är numera laddbara och andelen dieselbilar, som för några år sedan låg på över 60 procent, är nu nere på bara 22 procent.

Men Volkswagen ser inte dieselmotorn som uträknad ännu, trots den påkostade lanseringen av elbilen ID 3. Därför kommer en ny version av prestandamodellen Volkswagen Golf GTD visas upp på bilsalongen i Genève.

Modellen blir starkare än föregångaren och läckta uppgifter tyder på en effekt på 200 hästkrafter. Bilen får så kallad Twin Dosing SCR-teknik för att rena avgaserna från kväveoxider och föraren behöver därför tanka så kallad AdBlue.

Vid sidan av GTD kommer nya Volkswagen Golf också som bensindriven GTI med 245 hästkrafter samt i prestandamodellen Golf R med 333 hästkrafter. Dessutom dyker två olika laddhybridversioner upp som du kan läsa mer om här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-02-15 18:31
Axa

Ah, den sedvanliga teknikfientligheten och försöken att falskeligen påvisa ekonomiska kollapsen...

#m • Uppdaterat: 2020-02-15 18:57
rnilson

Det blir ju en stor omställning. Det kommer givetvis att, åtminstone till viss del, kompenseras av nya affärsmöjligheter. Sedan beror det på i vilken utsträckning man kan omskola de vars jobb försvinner.

Jag glömde mackarna i mitt föregående inlägg. De flesta kommer att försvinna. Även om de byter ut bensin och dieselpumparna till elladdstationer så blir genomflödet mycket lägre eftersom även snabbladdning tar väldigt mycket längre tid än att tänka en vätska eller gas. Dessutom tror jag inte att de som har elbil skulle acceptera att betala lika mycket för att ladda elbilen som för att tanka bensin/diesel bilen. Inte minst pga att elbilen fortfarande kostar 100 000-150 000 mer i inköp.

Om det var marknadskrafterna som drev förändringen så hade de funnits visst hopp om att det kan skapas många nya jobb, men nu drivs förändringen av politiker som bara vill se bra ut i media.

#n • Uppdaterat: 2020-02-15 19:29
L. Mäkinen

Sist jag tittade var det tidningar och korv som genererade de stora intäkterna på en bensinstation. Sånt lär inte sälja mindre om det tar någon minut extra att fylla på energi.

#o • Uppdaterat: 2020-02-15 19:44
Axa

De gamla mackarna så som vi äldre minns är i princip redan döda. Fast det har inget med elbilarna att göra. De mackar som finns kvar överlever på grund av sidoinkomster såsom Mäkinen påpekar. Framför allt så har många bemannade mackar tagit över Postens roll som paketombud vilket har medfört en hel del att göra med tanke på all e-handel.

#p • Uppdaterat: 2020-02-15 19:45
Henrik M

Jag skulle nog gissa att det tvärtom blir ökade möjligheter för mackarna. Man ser redan att de mackar som är nära större laddstationer har utökat med bättre område för att sitta med mat m.m...

#q • Uppdaterat: 2020-02-15 21:12
A.L

Intelligentes 2020-02-15 18:20. Ok, men de där 400 000 personerna, inom vilket tidsintervall gäller denna förändring? Jag tror nämligen inte att det blir någon ökning av den långsiktiga arbetslöshetsnivån. Jag tror tvärtom att de lägre transportkostnaderna gynnar såpass många branscher och sektorer att dessa mer än väl kommer kunna anställa dessa 400 000 istället.

Det var ju så den industriella revolutionen tog sin början. Produktivitetsvinster är också den absolut viktigaste variabeln bakom ekonomisk tillväxt. Med mer fart på hjulen sjunker också arbetslöshetsnivåerna.

Hur lång tid det tar hänger dock på hur väl de friställda kan matchas in på arbetsmarknaden igen. Och där kan de exempelvis vara motiverat med utökade omställningsbidrag och utbildningsinsatser. Men det sistnämnda är en politisk fråga.

MVH AL

#r • Uppdaterat: 2020-02-16 17:03
Olle_45

Det blir en snabb övergång till elbilar.
"ARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units"

#s • Uppdaterat: 2020-02-16 18:28
Carl Trefalt

Men Volkswagen Diesel säljs knappast i USA

#t • Uppdaterat: 2020-02-17 08:19
Olle_45

ARK Invest menar att det säljs 26 miljoner elbilar i hela världen 2023.
Det folk inte riktigt har förstått är med vilken hastighet fossilbilsmodellerna försvinner från marknaden.
Lada gav upp EU marknaden 1 januari 2020.
Nissan, Kia, VW, Skoda, Seat, Ford, Opel, BMW med flera har redan fasat ut vissa fossilbils modeller.

Det kommer ca 200 laddbara bilmodeller på den Europeiska marknaden 2020.
Kommer då ca 100 fossilbils modeller att konkurreras ut?

Ca 30% av bilarna som såldes i januari var laddbara.
Kommer ca 60% av nybilsförsäljningen vara laddbara då ca 100 fossilbils modeller inte längre finns att köpa?

#u • Uppdaterat: 2020-02-17 09:09
L. Mäkinen

Olle_45,
Siffrorna för januari var dopade av att flera leverantörer fördröjde leveransen av laddbara bilar över årsskiftet. Nu är det batteribrist hos flera fabriker så de slår av på takten. Det lär inte bli bättre av att det kinesiska nyårsfirandet blev ovanligt långt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.