Hur säker är bilen 2017 (Folksam)

16 inlägg 0 nya
Hur säker är bilen 2017 (Folksam)

Länk till pressträffen:

Länk till Folksams sida för testet:
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/hur-saker-ar-bilen?icmp=f_hur-saker-ar-bilen

Enligt mig!! mest anmärkningsvärt, är att Volvo XC60 hamnar 7% bakom V70. Vad har gått fel, med den tyngre XC60´n? Ja, den är absolut bland de säkraste du kan köpa. Men vikten, som är så avgörande enligt Folksam. Hjälper inte XC60´n, mot sitt lättare syskon V70 av någon anledning?

Rille. De angivna skillnaderna är för små för att påstå att XC60 har högre skadeföljd än V70. Intervallen hos Folksam överlappar varandra plus minus c:a 10%.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

XC60 är en säker bil vilket också VW Golf är som har nära nog samma procentsats. Med XC60 har Volvos säkerhetsutveckling gått i sidled jämfört med konkurrenterna och orsakerna kan vara flera. Det som är intressant i Folksams undersökning är att Volvo 240 är så pass säker fortfarande, en tidig 70 talskonstruktion, när Volvo verkligen var ledande inom passiv säkerhet. I dagsläget med Euro NCAP har skillnaderna jämnats ut och den passiva säkerheten dramatiskt förbättrats hos alla märken som vill sälja bilar i Europa. Med andra ord är Volvo säker men mer en i mängden säkra bilar.

Hvor er Prius det er den allersikreste ?

A.L
Nu är du nog ute och cyklar? Bilar med väldigt få krockar, som tex Toyota Avensis 09-15. Med endast 161st krockar inrapporterade. Där blir såklart osäkerheten större, även om det är det sämsta värdet man visar. Men en Volvo V70, Sveriges vanligaste bil. Som dessutom körs i stor omfattning av Sveriges sämsta bilförare, taxichauförerna i Stockholm. V70 är nog en av dom bilar Folksam har säkrast koll på hur säker den är. XC60 är också en vanlig bil, som har sålts under lång tid. Så där är osäkerheten också lägre, än hos vissa andra bilar. Där dom i vissa fall straffas, just för att dom är ovanliga. Då Folksam går på lägsta värdet. Medan andra faktiskt inte är bättre än sitt lägstavärde.
Det man säger från Folksam själva är att ca 5% av bilarna hamnar fel. Därför kan några få bilmodeller hoppa i statistiken. Inte som du säger, ett statiskt felvärde på 10%.

Jag tror att ålder och kön har stor betydelse, så statistiken är inte att lita på. Om man går in på Bil Sweden - statistik -nybilsköpare, kan man se skillnaderna. Mindre bilar ägs oftast av unga personer under 35 och av kvinnor. Större bilar av personer över 35 och av män. Även äldre över 70 köper små bilar. Antar att det gäller ungefär på samma sätt när det gäller begagnatköp. Om man jämför statistiken 2014-2016 med 2017 ser man att det är Volvo XC60 som är den stora skillnaden och därmed kommer det att bli tyngre bilar, ungefär som i USA. Där klarar sig VW Golf dåligt.

Eller om man uttrycker det annorlunda Ola-E - mindre bilar "ny-köps" nästan undantagslöst av privatköpare medan större bilar til stor del är nån form av "tjänstebil" för den förste ägaren. Sen blir det ju annorlunda i o m att dessa kommer ut på begagnat-marknaden så är bilarna äldre än 3-4 år så är nog inte dessa slutsatser giltiga längre.

jo men avensis ligger altså stadig som en sikker bil .?

Nu är jag ingen expert alls på området och har inte heller läst hela rapporten, men är det inte väldigt missvisande att bedöma bilars krocksäkerhet utifrån olycksstatistik? Det finns ju en hel del andra faktorer som spelar in än bilens egenskaper? Enda sättet att jämföra bilars krocksäkerhet måste väl ändå vara i repeterbara tester där man utesluter andra faktorer.

Jo, Swemba, du har nog rätt i sak, det är ju så att vissa bilar köps av figurer som anser sig odödliga och de hamnar oftare i obehagliga situationer.
Och vissa bilar, som anses som riktiga skitbilar ur säkerhetssynpunkt, köps av väldigt försiktiga bilförare som nästan aldrig utsätts för några trafikfaror.
Statistik säger inte allt om bilars säkerhet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra jobbat Volvo med flaggskeppet XC90.

Personer som sitter i en SUV blir nästan odödliga i krockar med bilar i vanligaste storleken då de är sju gånger säkrare vid en frontalkrock enligt Folksam. Även vid krock med andra eftergivliga föremål sitter man mycket säkrare i en SUV. Dessa tunga bilar finns med i listan över bilar där ingen dött efter en olycka vilket är desamma som att i en miljon registrerade bilar har ingen i dött vid en olycka.
https://www.cbsnews.com/news/report-lists-cars-with-highest-and-lowest-rates-of-deaths/
Alla bilmodeller säljs inte i USA så det fattas en del bilar som säljs i Europa.
Här iihs lista över säkraste bilarna i olika storlekar och olika år.
http://www.iihs.org/iihs/ratings/TSP-List

Visst kan det vara så att en stor SUV är väldigt säker. För dem som sitter i den vill säga, inte för dem som de krockar med, vilka kanske kör en säker Golf-klass och ändå blir mosade av 2,5 ton...

Sen noterar jag att Folksam satt årtalen lite konstigt, modeller uppdateras ju kontinuerligt. Alla C5 t.ex. har antisladd som standard från MY 2005 (då fas 2 kom), men Folksam har valt årtal som täcker även generationen före och satt betyg efter det, vilket slår fel ända fram till MY 2007.

Jag förmodar att det är liknande för andra modeller, vilket ni som har dessa bilar säkert noterar.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I USA kör 51 % vanliga bilar och 49 % LTV(SUV, pickup eller VAN). Det är därför intressant att studera. Där är det vanligt att unga och de äldsta kör vanliga bilar och de övriga LTV. Dubbelt så många unga(16-24) dör i olyckor med bilar än LTV. Medan från 35 - 74 dör lika många i de olika typerna av fordon.

De unga(16-34) förarna omkommer i 42% av dödsolyckorna. Av de som omkommer i bilar är procentsatsen 47 och i LTV 35. I skadeolyckorna 50% resp. 40 %.
De unga(18-34) förarna i Sverige omkommer i 25 % av dödsolyckorna.

Vi är på väg mot en olycklig blandning av lätta och tunga fordon. Folksam har väl kommit fram till att de senaste årens utveckling inte varit bra.

Några år till sedan kommer alla att köra omkring i var sin Hummer H1, vilket visar hur rätt Arnold Z hade.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

saabnisse

Folksam tittar väl bara på 2 bilskollisioner, där bilarna delar på rörelseenergin. Därför har det ingen betydelse om bil A, körde mycket fortare än bil B. Om bil A, nu är av en modell som ofta framförs vårdslöst. Så leder det sannolikt till, att den är med om fler olyckor än bil B.

Det kan bil A gynnas av i statistiken. Medan bil B som inte är med om olyckor lika ofta, kan missgynnas. Då den statistiska osäkerheten blir större, och folksam går på det sämsta värdet. Tex Minst 20% säkrare än medelbilen. Vilket inte är missvisande i sig.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.