Golf 1.0 TSI

72 inlägg 0 nya

Fast man vet ju inte hur galet varvräknaren visar så då kan man lika gärna läsa hastighetsmätaren.

Tillverkarna fortsätter nog att räkna, det blir ju 100% rätt med angiven rullomkrets för aktuellt däck.

Teoretiskt resonemang.... Som bilägare utgår man inte ifrån utväxling och nån sorts "standard däcksdimension" för aktuell bilmodell när man diskuterar hur mycket ens bil varvar vid en viss hastighet. Ovh visst kan man utgå ifrån hastighetsmätarens visning även om också den kan luras beroende på just däcksdimension och däcks-slitage samt inte minst det faktum att den skall visa något mera än faktisk hastighet - har jag för mig att jag läst.

Ja, en hastighetsmätare får visa för mycket, men aldrig för lite.

Den teoretiska uträkningen är bra att jämföra med, då både hastighet och varvräknare inte är att lita på, lika så omkretsen på däcken.

Fast även den teoretiska utgår ifrån vissa förutsättningar vilka kanske inte är tillämpliga i verkligheten...

Ramlade in i tråden nu, och tänkte återknyta till det som sas i början om instabilitet. Körde fram och tillbaka till fjällen för fiske tor-sön en tripp på drygt 100 mil t.o.r, fyra inte alltför lätta personer, hund, full packning inklusive mat så det så att säga syntes på bilen att den var lastad... och då kände jag definitivt av en viss instabilitet. Inte jämförbart med Forden som blir riktigt svajig med full last, men en stor skillnad mot den vanliga vardagskörningen, eller semester med två personer och packning. Har nog aldrig lastat så mkt förr så det var en ny upplevelse. Framförallt kände man av det på lite kurviga vägar där bilen tenderade att understyra om man gick in med lite för hög fart.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

L. Mäkinen wrote:
Jag tror att det är 15" på bilen. Det är en ultrasnik som inte ens har automatisk klimatanläggning utan vred för att styra om luften och en knapp för AC.
Den varvar ungefär 2400 vid 110 på mätaren. Som alla turbobilar hade den passat bättre med automatlåda.

Efter några veckors stadskörning fick jag ut octavian 1,0an på landsvägen och 110 är Pricis 2250 varv .
Kom på att jag tidigare sett att golfen 1,0an är på 110 hk och octavians 1,0a har hela tiden haft 115 hk.
Lite konstigt kan man tycka och kanske därför Octavian varvar lite mindre.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

De testade Golf och Leon hade 110 resp 115 hk på pappret, i verkligheten var dom exakt lika starka, och båda varvade 2.480 i 110.

Vi får försöka röna ut vad Skodan har för utväxling, tidigare kunde man utläsa sånt i bilens bok, med idag står väl inget sådant.

På en del märken kan man söka på bilen VIN nummer och få fram alla fakta, vet inte om VAG har nått sånt ??

VAG har det också, här finns en inofficiell dekodersida, hittar just nu inte den offiiella på telefonen https://volkswagenforum.com/forum/vindecoder.php

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.