Nästa artikel
Mazdas plan: Rak bensinsexa på gång
Nyheter

Mazdas plan: Rak bensinsexa på gång

Publicerad 5 februari 2020
Mazda har planer på en rak, sexcylindrig bensinmotor och en automatlåda som blir betydligt modernare än i dagens modeller.

För några år sedan verkade det som att den raka, sexcylindriga förbränningsmotorns dagar var räknade. Men nu är de raka sexorna på väg att få revansch. Mercedes har lanserat en rak sexa och även Mazda har liknande planer.

Mazda har idag fyrcylindriga motorer i sina modeller och mest teknikspäckad är den så kallade Skyactiv-X-motorn, som är en bensinmotor med teknik som annars brukar finnas i dieselmotorer.

I märkets större modeller behövs dock mer kraft och därför har Mazda nu planer på att utveckla en rak bensinsexa. Det avslöjas av nya patentskisser på hur motorn kan komma att se ut.

Automatlådan är inte lika nyskapande, men den är åttastegad jämfört med dagens sexstegade automatlådor, så förbrukningen lär bli lägre än i modellerna som säljs idag.

Som vanligt när det gäller den här typen av handlingar betyder det inte nödvändigtvis att Mazda gör verklighet av planerna på en rax bensinsexa, men sannolikheten för att motorn blir verklighet är ändå ganska stor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-05 13:50
bejje

"I märkets större modeller behövs dock mer kraft och därför har Mazda nu planer på att utveckla en rak bensinsexa."

Hur mycket kraft behöver man? Finns gott om 4 cylindriga bilar med hundratals hästkrafter, men det kanske inte räcker?

#2 • Uppdaterat: 2020-02-05 14:02
mso 1000

Låter sjukt. 30% mer motorvikt och 20% tyngre automatlåda.
Och i dag är ju mazda klassad som törstig, vad blir då en sexa❓

#3 • Uppdaterat: 2020-02-05 15:04
L. Mäkinen

Man får aldrig samma gångkultur i en fyrcylindrig motor som i en sexa. Ska man sen överladda den får man ännu sämre karaktär. Det enda som överglänser gången i en rak sexa är en V12.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-05 15:29
Apex

Mso
Kolla senaste testet mellan nya 1-serien, MB a-klass och Mazda 3. Mazdan är snålast trots störst motor utan turbo.

Förutom att det är kul med en rak sexa utan överladdning så kommer den vara snålare i de större modellerna än de fyrcylindriga motorerna.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-05 16:56
skarj

Dessutom är inte Sverige Mazdas enda marknad, om nu någon tror det.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-05 17:17
40-talisten

Tror att de som efterfrågar "gångkultur" hos motorn är en liten minoritet...

#7 • Uppdaterat: 2020-02-05 17:46
KarlXGustaf

Om Mazda
Har kört en Peugeot 307 2,0 i 13 år. Inga fel och en bensinförbrukning på i snitt 0,8. Bra bil.
Men jag sökte en som var komfortabel, ryggen gör sig ibland påmind. Testade och körde olika
nya bilar under ett års tid. Fastnade för en Mazda CX-5 med det mest under skalet, inkl. 2,5 l motor.
I motorvägsfart hade Peugeoten svårt att klara 1 l/mil. Mazdan ligger på knappt 08 l. Då jämför jag
på franska motorvägar där 130 km/tim är standard. Efter 10 timmar Frankfurt - Perpignan kände
jag inte av ryggen. Och trots hällregn på vägarna parallellt med alperna var bilen mycket stabil.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:26
bejje

Karl,

Jag har själv en Peugeot, en 308 1,6 l, 225hk. Kör jag 100-110 km/h på rak väg, torrt och vindfritt så drar den ca 0,6 l enligt visaren i bilen i alla fall.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-05 18:47
Apex

Bejje

Det är ju skillnad i förbrukning på en suv och en kombi, de flesta bilar drar betydligt mer i 130 än 110 också. I de förhållandena du beskriver så vill min bil ha:

0,5 vid 100 kmh
0,55-0,6 vid 110 kmh
0,7-0,75 vid 130 kmh

2.0L 184hk, färddatorn stämmer mycket bra uppmätt vid pump.

#a • Uppdaterat: 2020-02-05 22:38
bejje

Apex, Karl nämnde en Peugeot 307 som inte är en SUV, det var det jag svarade på eftersom jag själv har en Peugeot.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.