Nästa artikel
Här pressas Volvochefen – om suvarnas utsläpp
Nyheter

Här pressas Volvochefen – om suvarnas utsläpp

Publicerad 22 januari 2020
6 av 10 sålda Volvobilar är suvar och nu kommer kritik mot de smutsiga modellerna.

Det är ingen hemlighet för dig som läser Vi Bilägare att försäljningen av suvar fortsätter öka, och att det är en av anledningarna till att nya bilar idag är betydligt tyngre än för 20–30 år sedan.

Större och högre bilar med bättre säkerhet har inneburit att tjänstevikten ökar – och det i sin tur betyder högre förbrukning. Det är illa nog i en bil med förbränningsmotor, men det är ännu värre i en elbil där räckvidden då blir kortare.

I en ny granskning tittar SVT närmare på suvarnas försäljningsexplosion och vad det inneburit för utsläppen. Enligt Öivind Andersson, som är professor på Lunds tekniska högskola, är en stor bil alltid sämre för klimatet än en mindre, även om den är elektrifierad.

– Förbrukningen är något lägre i dag, trots att bilarna blivit större, men den skulle ha kunnat vara mycket lägre. Så fort man utvecklar effektivare motorer har man gjort bilar som är tyngre och drar mer energi, så man ser inte frukterna av den tekniska utvecklingen, säger han till SVT.

I ett annat inslag pressas Volvochefen Håkan Samuelsson om suvarnas miljöprestanda och utsläpp. Fler än sex av tio nya Volvobilar är idag suvar och märket har därmed en av de högsta suv-andelarna i bilvärlden.

– Om kunderna vill ha det och det inte är förbjudet av någon statsmakt så tycker vi att vi ska göra dem, och göra dem säkra och miljövänliga, blir Håkan Samuelssons svar.

Han berättar att Volvo har bra försäljningsmarginaler på suvar eftersom kunden kan tänka sig att betala mer för dem än motsvarande kombi – de är helt enkelt mer attraktiva.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-01-22 22:49
John2008

Är det samma personer som köper Volvo-suvar och som samtidigt klagar på drivmedelspriserna och är påtagligt oroliga för klimatförändringar?

#m • Uppdaterat: 2020-01-22 23:32
EnannanRobban

Carl Trefalt, Shogun och Klarsynt, jag hoppas att ni inte är hycklare då och aktivt helt bojkottar ALLA produkter som kommer från Kina.
Det är en bra väg att gå för att öka på hållbarheten i världen, tack!!

#n • Uppdaterat: 2020-01-22 23:59
Axa

Rnilson
Du behöver nog göra skillnad på Kinas strategi och Sveriges strategi för att påverka.
Sverige kritiserar Kina på diplomatisk nivå medan Kina gör påtagliga försök att påverka yttrandefriheten. Man vet att Kina har olika strategier för att övervaka och påverka regeringar, institutioner och företag. Att försöka förminska detta är att blunda för det faktum för att Kina är en diktatur.

Vad gäller Volvo och Geely så behöver man förstå att även om Geely på ”pappret” och utåt är privatägt så är det för att Kinas kommuniststyre tillåter det och för att diktaturen har en indirekt makt över bolaget.

#o • Uppdaterat: 2020-01-23 07:25
J.L

Vilken makt svarar mest upp för fri o rättigheter ? USA eller Kina ? Partiet i Kina har inflytande i allt även om man kallar det för ett "privatägt" företag, som Geely, det handlar om makt o verktyg för att nå sina mål.

#p • Uppdaterat: 2020-01-23 07:31
Svenrune

Volvo S90. Fordonet tillverkat i Kina. Så står det i bilregistret. När det gäller stora SUV så antar jag att de är mycket populära på Volvos hemmamarknad. Kina alltså.

#q • Uppdaterat: 2020-01-23 09:19
Axa

JL
Det finns olika rankingar vad gäller demokrati, frihet och rättigheter. USA är inte det bästa exemplet.

#r • Uppdaterat: 2020-01-23 09:57
Optimus

Ett nytt ord 2019 blev flygskam, ska vi satsa på att det nya ordet 2020 blir SUVskam?

#s • Uppdaterat: 2020-01-23 10:00
Optimus

Ett sätt att få ned användningen av SUV är företagens bilpolicy för leasingbilar. Det är väl bara att begränsa urvalet, ta bort SUV i valet av bilar, svårare än så är det inte för företag som vill visa lite framfötter i klimatfrågan. Detta medtanke på att ca 70% av Volvo och andra biltillverkanass bilar går via företagsförsäljning.

#t • Uppdaterat: 2020-01-23 11:45
Styggavargen

A.L..du är verkligen så rolig ibland. Skulle det inte göra skillnad!? Du får gärna berätta för mig varför utsläppen inte skulle minska om vi inte flyger eller kör bilar med mindre utsläpp.

#u • Uppdaterat: 2020-01-23 11:45
A.L

Dumskam är tyvärr inget som existerar i Sverige.

Här premieras istället avgrundsdjup okunnighet och akademisk inkompetens. Kvasivetenskap och skensamband betraktas som sanningar. 1984 är här.

Därför styr också fanatiker vårt land. Man är inte rädd för att offra både människors väl och ve som natur på fundamentalismens altare.

Och SUV eller inte har ingen som helst betydelse för vare sig klimat eller något annat lika lite som att antalet flygresor gör någon skillnad.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.