Nästa artikel
19 personer dog i septembertrafiken
Nyheter

19 personer dog i septembertrafiken

Publicerad 18 oktober 2019
Antalet omkörningsolyckor är redan fler än under hela förra året.
Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror för hur många som omkom eller skadades på våra vägar under förra månaden.
Jämfört med september 2018 inträffade två färre dödsfall under september det här året. Det betyder att hittills i år har 170 personer dött i trafiken. Polisen rapporterade in 1.250 skadade, varav 142 svårt och 1.108 lindrigt under september 2019. 

Vanligaste olyckstypen under månaden var singelolyckor, följt av korsnings- och upphinnandeolyckor. 2019 har det hittills inträffat fler omkörningsolyckor än under 2018, trots att tre månader återstår att rapportera in. Förra året skedde totalt 167 omkörningsolyckor, i år är siffran redan uppe på 175 stycken. 

Diskutera: Hur tror du att trafikåret 2019 kommer att sluta, sett till skador och dödsolyckor i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-10-19 08:01
bgl

En delförklaring till att allt fler personbilsförare håller lägre fart än den maxskyltade är resignation!
Antalet lastbilar har ökat till en gräns där det inte går eller "lönar sig" att köra om. Man vänjer sig att hålla en lägre fart hela tiden även om den inte är påtvingad. Är tydligt på R50 mellan Ludvika och Örebro. Körtiden har vissa tider på dygnet ökat med uppemot 30 min enligt tradarförare. Försökte häromdagen åka ut på R50 söderut vid Kopparberg, fick vänta på 16(!) långtradare med personbilar inklämda i kön här och där och mer än 20 personbilar bakom! Då hjälper föga med 2+1 vägar eller långa raksträckor, går inte att lösa upp dessa köer ens sista biten in till Örebro med 2+2 väg.
Där försöker traderna köra om varandra och blockerar effektivt omkörningsmöjligheterna för personbilar. Närmar sig en form av trafikinfarkt på landsväg, känt från både England och Frankrike men inte tidigare här i Sverige.

#m • Uppdaterat: 2019-10-19 09:36
J.L

Kan inte annat konstatera än att utifrån debatten ovan har människor blivit mer stressade, intoleranta, prestigefulla. Den ena gör mer rätt än den andra, stressen utifrån egot orsakar onödiga risktagningar i trafiken, tagga ner istället det är inte värt högt blodtryck och hjärtinfarkt på sikt för att spara några minuter på det stora hela. Något som borde övervägas dock är långtradares rätt att köra om på motor och 2+1 vägar på grund av att de i princip går lika fort, 80-85 km/h.

#n • Uppdaterat: 2019-10-19 09:37
J.L

Lösningen på en de flesta problem av ovanstående art är självkörande bilar då den "stresspumpade" människan är bortrationaliserad = riskeliminerad.

#o • Uppdaterat: 2019-10-19 15:13
Hackenbush

Längesedan jag såg en lastbilsförare som låg under tillåten hastighet.

#p • Uppdaterat: 2019-10-19 16:22
mso 1000

Ego är att ligga på 70-80 på fin 90 väg och hävda att det är min rätt och Ingen har mer bråttom än jag.

Man hjälps åt i trafiken och antingen håller man ut i vägrenen eller trampa på gasen till drygt skyltad hastighet.

#q • Uppdaterat: 2019-10-19 18:47
Focus

Finns alltför många som inte vet hur man gör en trafiksäker omkörning. De kör alldeles för nära framförvarande, ibland 10 meter bakom och sedan segar sig förbi. Istället bör man ha ett trafiksäkert avstånd och accelerera i höger körfält så att man har farten med sig vid omkörningstillfället. Det finns ingen anledning att klaga på de som kör i mindre hastighet än angiven, det har de rätt att göra och att reta sig på det gör bara att irritationen blir mindre bra för trafiksäkerheten. Och varför skall man ha så bråttom det är bäst för alla om man lugnar ner sig och njuter av bilfärden.

#r • Uppdaterat: 2019-10-19 22:16
mso 1000

Inteligenses.
Nej det finns altid undantag där jag är förlåtande för det du nämner.
Men det finns allt för många Normala idioter som hellre håller ut istället för att underlätta en omkörning.
Eller sakar in i enkelfilen på 2+1 och gastar på i dubbelfilen.

Nä man skall hjälpa och underlätta för varann i trafiken.

#s • Uppdaterat: 2019-10-20 17:11
crylen

Intelligentes,
Han har ju nån poäng här, sen är de ju som någon annan skrev tidigare i tråden, Att slappna av för tusan,

#t • Uppdaterat: 2019-10-20 23:54
Styggavargen

Idag kl 16, körde på en 80 km/h väg ... 200 meter längre fram är det hus på vänster sidan av vägen, vägen svänger också vänster precis vid huset... en V90 kör om mig i ca 90 km/h precis innan kurvan, kommer precis in framför mig när mötet sker... hade den bilen vi möter varit 1 sekund längre fram... då hade bilarna frontalkrockat i svängen. En helt totalt livsfarlig omkörning utan att man vinner något på detta. Dessutom ligger en by ca 500 meter bakom svängen och där är jag i princip i fatt V90 då han måste ned till 50 km/h. Sådana farliga personer i trafiken har jag lust att plocka körkortet på plats, och aldrig mer borde de få köra en bil. De leker med allas liv på vägarna. Han ville bara visa sin V90 T4 bil, att den var bättre än den Golf jag själv körde. Man blir kallsvettig efter sådana här situationer, jag var inte själv i bilen utan min son var också med. Detta hade lätt blivit en olycka med minst 3 bilar inblandade.

#u • Uppdaterat: 2019-10-21 00:01
Styggavargen

Ni som påstår att folk kör sakta, har ni kollat skyltarna? I Skåne går det inte att hålla skyltad hastighet, bilar kör upp och lägger sig kloss i bakluckan... nöter och gnuggar sin stora SUV front i bakluckan på en. Ingen håller 3 sekunders marginal, kanske max 1/10 kör med marginaler idag. De enda ställena jag vet folk som ligger under skyltad hastighet är på 2-1 vägarna...när det blir 1 fil så "vågar" de plötsligt inte hålla rätt hastighet, sedan när det blir 2 filer... då gasar de upp till över skyltad hastighet, det blir som att åka "JOJO". Man skall vara glad att det inte händer fler olyckor. Motorvägarna kör jag inte alls mellan kl 07-09 och kl 16-18 på vardagarna, det är förenat med livsfara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.