Nästa artikel
OKQ8 ska erbjuda laddning på varje mack
Nyheter

OKQ8 ska erbjuda laddning på varje mack

Publicerad 18 oktober 2019
Drivmedelsföretaget har som målsättning att kunna erbjuda laddning av elbilar på alla sina stationer.
Idag finns möjligheten till snabbladdning på ett 40-tal av OKQ8-stationerna och företaget säger att detta kommer öka i och med att de bygger alltfler 50 kW och 150 kW:s snabbladdare. 

Dessutom ska kunder som har företagskort kunna samla alla laddningar och tankningar av fossila bränslen på en och samma faktura. I helhetslösningen ingår också möjlighet för den som har laddbox hemma att kunna erbjuda den till andra som vill tanka el och på så sätt få ersättning. 

För att förverkliga sitt mål har OKQ8 gått samman med leverantören Garo som ska förse dem med laddstolpar, laddboxar och tillbehör. 

OKQ8 har drygt 700 stationer runtom i Sverige. 

Diskutera: Vad tycker du om OKQ8:s satsning på elbilsladdning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-10-18 18:13
Klarsynt

Ingen av er har fortfarande förstått det här med hur elen i Europa (och Ryssland) hänger samman. En ökad förbrukning på ett ställe leder obönhörligen till att kolkraftverken, vilka är ryggraden i detta nätverk, får jobba hårdare. Det finns inget som heter "energimix" lokalt i Sverige. Förbrukar vi mer (och med vi så menar jag alla som är sammanknutna i detta elektriska nätverk) så blåser eller regnar det inte plötsligt mer. Så även om vi lokalt inom landet har en vettigare energimix än på många andra ställen i Europa så spelar det liksom ingen roll: En ökad förbrukning här så blir det mindre av vår energimix där.

Det är som att teckna avtal om att bara få el från vindkraft: Ja, det enda som händer är att det finns mindre vindkraft åt övriga som då får mer fulel.

Jag förstår om det här är lite svårt att greppa för gemene man, men så ligger det till. Skall ni fokusera på något så fokusera på den energimix som hela nätverket har, ty vi är en del av det.

.

#m • Uppdaterat: 2019-10-18 21:29
Axa

Andel av Europas elproduktion där fossilt bränsle används är 40% (2016). Andelen användning av fossilt bränsle är nedåtgående.

#n • Uppdaterat: 2019-10-19 00:07
Elon_1

Vi exporterar i dagsläget massor med el. Bättre vi själva använder den i smarta elbilar. Vill slippa min egen ägandes ottomotor asap. Jag vill in i framtiden, utan bensin opch diselos!

#o • Uppdaterat: 2019-10-19 09:00
Ben39

Bra grepp K-circle var först ut Undrar vad det kostar per kWh ? Vid 4-6 kr/kwh ungefär samma bränslekostnad som att tanka en dieselbil.beroende på storlek .Fördelen är att man vid snabbladdning planerar lite bättre och passar på att ta rast och äta.vid långresa.och är mer utvilad vid framkomsten.Köra modern elbil med större batteri tar nån timme längre på en 80-100 milsresa om man planerar väl. https://wp.me/p1IAXy-7pK

#p • Uppdaterat: 2019-10-19 10:07
HT19

Dom flesta med elbil lär ju ladda hemma. De långa resorna är ju inte så många.

#q • Uppdaterat: 2019-10-19 16:26
Henrik M

Bengt39: Jag körde 100 mil i tisdags med min elbil, fram och tillbaks till Sthlm från Växjö, det tog inte en minut längre än det hade gjort med fossilbil om jag kört för samma ärende vid samma tidpunkter. Nu stannade jag för frukost efter ett par timmar och åt medans bilen laddade, och sen laddade jag på vägen hem medans jag åt kvällsmat. Både stoppen så hade bilen fått det den behövde på samma tid jag åt. Jag behövde inte vänta på bilen. Tvärtom egentligen om man ska hårddra det så om jag kört fossil hade jag troligtvis tankat en av gångerna och då hade jag fått stå kvar vid bilen medans jag tankade, sen köra bort den och parkera medans jag gick och åt. Så nej, köper man rätt elbil för sina egna behov vad gäller sitt körmönster är det inte ett dugg krångligt eller tar längre tid.

#r • Uppdaterat: 2019-10-19 16:27
Henrik M

GRP: Jag sparade ungefär 600 kronor på att åka på el istället för diesel nu sist till Sthlm, tror inte du äter riktigt så mycket korv och wienerbröd......men det är lite kul att raljera eller om sånt man inte förstår? ;)

#s • Uppdaterat: 2019-10-21 08:25
Raphael

Det är bra att laddnätverket byggs ut. Långt ifrån alla har eget hus med egen laddplats. Det finns många som bor i flerfamiljshus utan laddplatser.

#t • Uppdaterat: 2019-10-21 08:56
Leif Kavander

Om vägkrogarna erbjuder laddning så tjänar de garanterat på det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.