Nästa artikel
Älgtestextra
Podcast

Älgtestextra

Publicerad 24 september 2019 (uppdaterad 25 september 2019)
Avsnitt 141. Kandidaterna till Årets Bil 2020 har haft en svettig dag. Både undanmanöverprov och autobromstest har stått på agendan. Dessutom tar vi upp suvarna BMW X7, Subaru Forester, Toyota Rav-4, Mazda CX-30 och Range Rover Evoque till närmare granskning. Gäst i detta avsnitt är Expressens Jan-Erik Berggren. Vi vill varna känsliga lyssnare för att detta avsnitt innehåller bilnörderi på mycket hög nivå!
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Tommy Wahlström, Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström. Gäst är Jan-Erik Berggren, Expressen.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-09-28 00:40
Styggavargen

Man kan inte snacka bort dåliga vägegenskaper, pga klumpigt höga bilar.. det är konsekvensen av att bygga en bil på det sättet. Det är logiskt och följer fysikens lagar. Behöver man säga mer? Visst man kan sitta här och berömma SUV att de kan köra så bra som den kan, precis som man kan säga att en Humla inte borde kunna flyga .... men flyger ändå. Allt är dessutom relativt.

#m • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Jag du Vargen, jag skulle vilja påstå att din Octavia klarar en älgtest betydligt sämre än dom flesta SUV:ar på marknaden. Det är onekligen den bilmodell som alltid brukar få kritik och med nöd och näppe klara godkänt resultat.
Kan ju även inflika att i den senaste testen jag läste så klarade Audi e-tron 76km/Tim MB EQC 75km/timmoch Tesla 3 72 km/Tim. Förklara det du dom två första väger närmare 3 ton när dom genomför testen.

#n • Uppdaterat: 2019-09-28 11:14
Pi

Fast Vargen har ju otvivelaktigt en poäng i detta med fysikens lagar - alltså höga bilar kontra lite lägre bilar i undanmanöver-situationer. Och även testgänget talar ju om att i en del bilar, t ex RAV 4, borde tillverkaren använt bromsen mera aktivt i antisladd-systemet för att säkra bilen i dessa situationer.
Jag är av den uppfattningen att en bil med lägre tyngdpunkt och med övriga förutsättningar lika borde vara bättre i ett undanmanöverprov. Att vissa SUV:ar trots allt klarar sig till synes bra beror säkert på ett bättre/större utnyttjande av elektroniska stödsystem. Hade man använt dessa system likadant på en bil med lägre TP så skulle jag bli förvånad om inte den lägre bilen skulle presterat bättre. Sen har givetvis en högre bil andra fördelar men knappast när det gäller väghållning.

#o • Uppdaterat: 2019-09-28 11:46
Skodaägare

Ska man ha maximal prestanda från en bil, så ska man givetvis ha så låg tyngdpunkt så möjligt. Men vardagsbilar har inte så bra däck att de kan dra nytta av extremt låg tyngdpunkt. Amerikanska NHTSA har ett mått som kallas ”Static Stability Factor” som anger hur mycket sidkraft som krävs för att en bil ska välta. För vanliga bilar ligger detta ungefär mellan 1.4 till 1.5 g. Medan för suvar mellan 1.2 till 1.3 g. En bil välter när däcket klarar mer sidkraft än bilen. För personbilar är detta inte ett problem. Ytterst få gatbilar har däck som klarar 1.2 g i sidkraft utan att börja sladda. Problemen man ser med tex RAV 4 I älgtestet har snarare med underdimensionerad fjädring och dåligt avstämt ESP att göra än med den höga tyngdpunkten. Bilen går upp på två hjul eftersom fjädringen bottnar och den börjar studsa. Den skulle nog må bra av lite längre fjädringsväg.

#p • Uppdaterat: 2019-09-28 16:41
Peter E

Spelar ingen roll hur mycket shogun försöker få bort fokus från bilen till eventuella förarkompetenser. Rav4 presterar kasst i älgtest. Fakta.

#q • Uppdaterat: 2019-09-28 17:19
Peter E

Om inte ens proffsförare klarar älgtest med Rav4, hur kass är den då egentligen. Borde den få säljas till allmänheten....

#r • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Undrar hur dom kör i TV
I nyaste numret så blev Tesla 3 slagen av bla Audi e-tron
I tester av andra inför årets bil så briljerar Teslan och kommer först medans e-tronen sliter med att ta sig igenom konbanan.
Kan kanske bli ett dyrt tilltag för TV med sitt utbasunerande om Toyotans farlighet. Vem vet. Men det verkar som om alla dessa tester av extremfall är rätt så ointressant. Vore mer intressant om dom satte en normal chaufför bakom ratten i stället.

#s • Uppdaterat: 2019-09-28 20:24
saabnisse

Som gammal konspirationsteoretiker litar jag aldrig på biltester i tidningar.
Jag tror att omdömet står i relation till antalet annonser respektive märke betalar för.
Det är något som jag blev övertygad om när jag för mycket länge sedan läste att Volvo 240 hade goda vägegenskaper!

#t • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Helt enig med dig Nisse.
Visst kan man läsa om vissa egenskaper, men när det kommer till poänggivning så är det i många fall skrattretande genomskinligt hur det styrs mot vissa fabrikat.

#u • Uppdaterat: 2019-09-28 20:52
saabnisse

När jag tänker efter var det inte 240 utan 740!
Ursäkta ;-/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.