Nästa artikel
Fokus på viltolyckor
Nyheter

Fokus på viltolyckor

Publicerad 24 september 2019 (uppdaterad 24 september 2019)
Just nu bedriver Nationella Viltolycksrådet en informationskampanj för att försöka minska antalet trafikolyckor med vilda djur inblandade.
Det sker i snitt en viltolycka var åttonde minut i Sverige. 2018 inträffade över 63.000 viltolyckor, vilket är fler än någonsin förut. Enligt Nationella Viltolycksrådet ser 2019 ut att bli ännu ett rekordår. Hittills har det rapporterats in över 40.000 incidenter. 
– Vi måste alla samverka för att få ned antalet viltolyckor och här har förarens kunskap och uppmärksamhet stor betydelse, säger Pernilla Persson på Nationella Viltolycksrådet. 

Mellan den 23-29 september genomförs informationskampanjen ”Viltvarning – ta det lugnt”, för att uppmärksamma trafikanterna om farorna längs vägen.

Bland annat delas informationsmaterial ut vid köpcentrum och på vissa orter tar man hjälp av polisen som gör trafikkontroller på vägar som är extra drabbade av viltolyckor. 

Syftet med insatsveckan är också att påminna trafikanterna om att ta det försiktigt när de passerar områden där eftersöksjägare är ute och letar efter djur som skadats i en kollision. För att markera platsen där en eftersöksjägare rör sig sätts ett varningstält upp med texten ”viltolycka”. Här gäller det för bilisterna att lätta på gasen och passera långsamt. 
–  Eftersöksjägarna är människor som arbetar för att minska djurens lidande och förarnas hänsyn gör deras arbete på väg tryggare, säger Pernilla Persson. 

Nationella Viltolycksrådet är ett samarbetsorgan mellan 16 myndigheter och organisationer, bland annat Polismyndigheten, Trafikverket och SOS Alarm. Det finns två verksamhetsgrenar, dels att samordna en viltolycksorganisation med jägare som söker efter trafikskadat vilt, dels ett viltolycksförebyggande arbete. 

Diskutera: Har du eller någon du känner varit med om en viltolycka?
 
Så gör du om det skett en viltolycka:

Ta hand om eventuella skadade och sätt ut en varningstriangel för att varna andra trafikanter.
Även om det inte kan konstateras någon skada på djuret så ska olyckan ändå alltid rapporteras till Polisen via SOS 112. Det finns också en gratisapp till mobilen, "Viltolycksappen", där man kan ange exakt plats för händelsen via gps-koordinater.
Platsen där sammanstötningen skedde markeras med en viltolycksremsa. Den kan hämtas gratis på polisstationer, bilprovningsstationer och på Trafikverkets regionkontor och förarprovskontor. Remsan går också att ladda ner och skriva ut.

Statistik viltolyckor 2019

Viltslag, antal inrapporterade olyckor januari – september 2019

Rådjur: 30536
Vildsvin: 4101
Älg: 3183
Dovhjort: 1547
Kronhjort: 241
Utter: 69
Örn: 25
Lodjur: 24
Björn: 7
Varg: 7
Järv: 4
Mufflonfår: 1
Övriga djur: 276
Totalt: 40021

Vilda djur enligt jaktförordningen § 40 är björn, varg, järv, lodjur, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn. Ren är tamdjur och klassas inte som vilda djur enligt jaktlagen.

Källa: Nationella Viltolycksrådet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-09-24 16:53
Rikard

Kan tillägga att arbetskollegan själv är jägare, högst kör tillåten hastighet, pysslar inte med telefonen, dricker inte kaffe, eller pysslar med nått annat när han kör, och har LED ljus på bilen.
Det hjälpte inte, hjorten sprang rakt in i framskärmen.

#c • Uppdaterat: 2019-09-24 19:04
Styggavargen

För 20 år sedan sprang en typ "hjort" in i min högra framskärm...det blev en rejäl buckla... han inte reagera, det bara small till... stannade och såg inget djur?! Det var mörkt och i December månad... först dagen efter såg jag hur stor bucklan var och tänkte för mig själv...stackars djur (han måste fått huvudvärk eller dött?)

#d • Uppdaterat: 2019-09-24 19:28
Axa

Niklas
Både rådjursstammen och vildsvinsstammen har blivit större. Det är en faktor som ökar risken.

Jag har krockat med vildsvin. Frugan med rådjur. Innan det bodde vi inne i stan och var befriade från sådana risker. Numera skådar man svenskt djurliv desto oftare.

Tycker vildsvin är knepigast. Svåra att upptäcka, inga reflekterande ögon som på rådjur, och en päls som även vid full belysning knappt syns.

#e • Uppdaterat: 2019-09-24 21:10
saabnisse

Grisarna är inte bara knepigast, de är också väldigt många och väldigt hårda.
Har en bekant som skrotade en grov pickis på en 300kg galt!
Inte bra.
Det som är bra med grisarna är att de sover på dagen.
Oftast!

#f • Uppdaterat: 2019-09-24 21:55
L. Mäkinen

På kvällen skulle dovhjortarna över till andra sidan av vägen och den första var nära att springa över min släpkärra. Antar att det var samma individer eftersom det var på något tiotal meter när samma ställe. Nu såg jag dock fyra stycken.

#g • Uppdaterat: 2019-09-24 22:02
N-iklas

Nej, det stämmer inte att man reagerar lika snabbt om man är slö, bekväm och oengagerad som när man är koncentrerad och beredd.

Fler djur på vägarna behöver inte leda till fler olyckor, om jag undviker vilt fem gånger på en nattkörning så har jag inte orsakat fler olyckor än om jag inte ser någon alls en annan natt, trots 500 % mer vilt på vägen vid ena tillfället.

Allt hänger på föraren, resten är bara olika bortförklaringar som sämre förare tröstar sig med, "det är inte mitt fel".

#h • Uppdaterat: 2019-09-24 23:44
CEAT

Börja sätt upp ordentliga staket och bygg så djur kan ta sig över eller under vägarna på fler ställen. Vägen ska vara fri från bråte, gamla Volvos och djur. Vore på det trevligt om dem satte upp på nuvarande reflex stolpar med inbyggd blinkers som blinkar till att den känt av ett djur inom 30 m t.ex vilket uppmärksammar bilföraren att ha extra koll.

#i • Uppdaterat: 2019-09-25 00:10
John2008

Det kan vara så att Nationella Viltolycksrådet redan säger detta, men det tål ändå att tas upp igen: anpassa hastigheten efter situationen och kör inte fortare än skyltad hastighet! Att viltolyckorna ökar är jag säker på beror en hel del på alldeles för höga hastighet ute på vägarna.

Många kör efter devisen "att ser jag inget på vägen och inget är i vägen är det bara att gasa på efter eget behag". Dessutom är det många som verkar sakna egen hastighetsmätare och använder bilen framför som farthållare och då spelar det ingen roll även om det går mycket för fort, bara de får ligga nära strax bakom. Vid en krock innebär detta att det blir minst ett extra fordon inblandat, då bakomvarande inte hinner bromsa i tid.

#j • Uppdaterat: 2019-09-25 10:03
Axa

Niklas o John
Ähum, man kan krocka med vilt även om man anpassar fart och är uppmärksam. Vildsvinet jag krockade med hoppade fram utan att jag hade möjlighet att bromsa. Det var mörkt och dimma, och jag låg en bra bit under skyltad hastighet.

#k • Uppdaterat: 2019-09-25 14:30
saabnisse

Om man såg till att det var vegetationsfritt minst 20 m på var sida skulle chansen att upptäcka viltet tidigare öka avsevärt.
Att låta grönsakerna växa in över vägrenen är idiotiskt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.