Nästa artikel
Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust
Nyheter

Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust

Publicerad 25 juli 2019 (uppdaterad 25 juli 2019)
Under årets andra kvartal levererade Tesla över 95 000 bilar vilket är rekord för den amerikanska biltillverkaren. Men trots detta har Tesla gått med förlust.
Under årets andra kvartal har Teslas bilförsäljningen gått urstarkt. 95 200 bilar har levererats vilket är rekord och man har fått en omsättning på 6,35 miljarder dollar. Men kvartalsraporten som presenterades igår visar att bolaget har gått med förlust.

Enligt rapporten landade den totala förlusten på 408 miljoner dollar (3,8 miljarder kronor). Men med fem miljarder dollar i kassan lär det inte gå någon större nöd på Tesla. I höst planerar man att starta produktion av Model 3 i Kina och då kan dessa pengar komma väl till hands.

Planen är att den kinesiska fabriken ska tillverka 150 000 Model 3 per år. Till hösten 2020 ska Tesla även starta produktion av suvmodellen Model Y i USA.

Diskutera: Vad anser du om Tesla kvartalsresultat?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-07-25 21:04
Styggavargen

Eh?, är i Norge nu och det är massor med Tesla bilar på vägarna. Har aldrig sett så många, till och med turisten (norrman) i stugan bredvid kör en modell S.

#c • Uppdaterat: 2019-07-26 00:51
Apex

https://youtu.be/Lj1a8rdX6DU

Här är en del av förklarningen. Model 3(gäller förmodligen även S & X) har en alldeles för komplex och svårtbyggd kaross. Hjulhuset tex består av 9 delar, något som de flesta tillverkar i en enda del.

#d • Uppdaterat: 2019-07-26 05:45
galax9

Jag köpte aktier i juni första gången, och köpte ca 40 procent fler igår.
Finns ingen anledning att tro att någon annan skulle vara bättre än Tesla på attraktiva elbilar. Vem i så fall? VW som än så länge bara snackar, och har panik?
Hyundai-Kia kommer nog göra bra elbilar, men inte lika attraktiva som Tesla, och volymer är ännu ett frågetecken.
Nissan går knappt med vinst. Klart sämre läge än Tesla.
Alla andra som inte har någon hårt knuten leverantör av batterier kommer gå omkull om fem år när det knappt går att sälja bränsledrivna bilar och det blir brist på batterier. Bara ett fåtal kinesiska företag som kanske kan leverera stora volymer av batterier.
Model Y kommer säljas i stora volymer på många marknader, och levereras den redan i år så är det imponerande.
Fabriken i Kina ökar lönsamheten där väldigt mycket.
Klart att investeringarna nu kostar.

#e • Uppdaterat: 2019-07-26 07:42
CEAT

Det är nu man ska köpa aktier

#f • Uppdaterat: 2019-07-26 10:49
1

Vi kommer aldrig kunna eller vilja gå tillbaka till förbränningsmotorer igen, den dörren är stängd.

#g • Uppdaterat: 2019-07-26 17:46
Kristoffer_P

Jag tror nog att dessa elbilar kommer att få ändra lite inriktning framöver, laddbilarna kommer nog att behöva bli något som kan tillverka ström under färd, speciellt inom transport sektorn, för där är det långt kvar till att få fram något som kan användas i norra europa. Men helt klart går vi en spännande framtid till mötes.

#h • Uppdaterat: 2019-07-26 19:51
Raphael

Vad som är attraktivt eller inte finns det givetvis olika uppfattningar om. Men, Teslas bilar ser ju typ likadana ut. Det är ingen design som har en Wow-faktor. Andra tillverkare kommer med mer extrovert design.

Vi går mot en framtid där alla stora tillverkare kommer att ha elbilar i programmet. Det sker redan nu och närmast. 2019-2020. Att erbjuda en elbil räcker inte som argument, det behövs fler parametrar nu.

Bränslecell är på gång men ligger nog 10 år bort pga få tankställen för vätgas.

#i • Uppdaterat: 2019-07-27 10:51
N-iklas

Elbil?
Tesla är ingen "elbil", då hade den aldrig sålt någonting...
Ånej... det är en DYR LYXBIL MED TEKNIK, PRESTIGE OCH SUPERPRESTANDA - som HÄNDELSEVIS... råkar vara elektrisk...
Plocka bort ALLA dessa "häftiga" faktorer och se om Tesla fortfarande säljer...

Om man gillar den som gör förlust är förlusten aldrig något problem, det är tydligt och ogillar man den som gör förlust är det tecken på att man tillverkar skit.
Inga nyheter där.

".sen är det ju skillnad på förlust pga. investeringar och som i Saab:s fall att varje tillverkat exemplar hade för låg lönsamhet"

Men om man inte har så hög lönsamhet att man EGENTLIGEN har råd med investeringar så har man väl för låg lönsamhet för den verksamhet man bedriver?

Att massor av människor med glädje skänker pengar till verksamheten så man kan investera har ju inte med saken att göra.

"Rekordförsäljning" Fjutt, det krävs tredubbel försäljning eller mer mot detta om det ska finnas möjlighet till någon vinst.

#j • Uppdaterat: 2019-07-27 18:13
Axa

Niklas
Konstigt argument. Ta vilken premiumbil som helst, plocka bort prestige, kvaliteten, premiumstämpeln, vad har man då? En ratt och en motor. Kan man ju lika gärna köpa en Opel.

#k • Uppdaterat: 2019-07-27 18:17
Axa

Raphael
Vi vet att du gillar udda bilar, gärna så fula som möjligt så du kan säga ”här kommer jag i en annorlunda bil”.
Innan Tesla så fanns det inga snygga elbilar. Inte för att Tesla på något sätt sticker ut och visst, andra har kommit ifatt. Men jag tror de flesta vill ha en bil som ser ut som en bil, inte en leksaksbil eller månbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.